Har polisen rätt till..

så...en polis får BARA provköra i samband med flygande inspektion???

Kolla § 11
11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.

Det räcker med en misstanke.

Kolla § 11
11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.

Det räcker med en misstanke.

ahh så genialt.
fast bakom misstanken måste det finnas en anledning. och en anledning ska vara av en viss 'karaktär' misstänker jag och inte med att 'himlen är blå och därför är din hoj suspekt'. annars har vi en skön ddr demokrati här i sverige.

Tjena tänkte låna tråden lite.
Min båge är strypt till 25kw och jag har körkortet A begränsad.
men Bågen är försäkrad för full effekt (ca 78kw tror jag) om jag nu klotar och dom kolla upp det så finns ju risken att förlora lappen, men får jag ut något på försäkringen med tanke på att den är försäkrad för full effekt?

Försäkringen har ingen betydelse i det fallet. Registreringsbeviset är det gällande pappret om huru du har rätt eller fel effekt i din maskin. Rätt effekt kontra vikt = grönt. FEL effekt kontra vikt = böter och olovlig körning

:yoparty spelar väl inte så stor roll! värre är det nog om du hammnar i en trafik olycka då kollar dom det direkt. Så tar du bort den kan du ju lika gärna köra med trafikförsäkring. För du får ju inte ut något om det händer något. Och kör du på någon så ska du nog hålla hårt i tvålen i duchen ha ha

asså va ja blir sur på alla som snackar skit att man inte får utt nått på försäkringen. De flesta försäkringar försäkrar ändå inte på 25 kw längre! så den "strypta" hojjen är ändå försäkrad på full effekt och om man smäller så gäller försäkringen ändå vilketfall somhelst..

angående om han prövar den eller inte. om han ser dig blåsa förbi i hög fart då kan han skicka dig på ombesiktning för att kolla effekten.. och ojjojj 4 brickor som tar 30 minuter att läga in fy va jobbit.

Jag körde hela förra året ostrypt med min hojj som är reggad på 25 kw och fick inte ett enda problem.

Blev tom stoppad me farsans hojj som är tung för fortkörning men han sa då inte äns nått om att ja inte får köra den hojjen.. haha

Kör på ostrypt å ha kul!

Rätt att provköra kanske han har men han har ju ingen möjlighet att bara genom provkörning bedöma om cykeln är strypt eller ej. Polisen är ju ingen rullande landsväg med effektmätning.

På mc-mässan i göteborg visade man väskor med ett slags testbänk som skulle kunna mäta huruvida mopeder var olagliga eller inte! Att det sen är direkt applicerbart på större tvåhjuliga fordon vet jag inte!

Tjena. Vet vad det är för ett miffo till polis i stan. Han praoar på bilprovningen för att utbilda sig för att kunna göra flygande besiktningar. Kvittar vad man säger till det blåbäret så har man fel:huvet . En riktig gestapo snubbe det där.

Tjena. Vet vad det är för ett miffo till polis i stan. Han praoar på bilprovningen för att utbilda sig för att kunna göra flygande besiktningar. Kvittar vad man säger till det blåbäret så har man fel:huvet . En riktig gestapo snubbe det där.

Ja det låter som vi fått samma uppfattning om honom. Man får väl försöka hålla sig utanför värnamo kommun till sommaren.

Jag typade om min idag och har haft funderingar på att plocka bort strypningen. Men så hittar man denna tråden och blir nojjig.

Jag vill mest veta vad straffet blir om man skulle åka dit? Olovlig körning förmodligen, vad blir straffet för det om man är prickfri sedan tidigare? Haft mc-kort sedan -03..

Om man krockar med ett annat fordon, vad täcker min försäkring? Kan vara den andra förarens fel och det kan vara mitt fel..

Om det blir en singelolycka vad gör försäkringsbolaget då?

Last edited:
Jag typade om min idag och har haft funderingar på att plocka bort strypningen. Men så hittar man denna tråden och blir nojjig.

Jag vill mest veta vad straffet blir om man skulle åka dit? Olovlig körning förmodligen, vad blir straffet för det om man är prickfri sedan tidigare? Haft mc-kort sedan -03..

Om man krockar med ett annat fordon, vad täcker min försäkring? Kan vara den andra förarens fel och det kan vara mitt fel..

Om det blir en singelolycka vad gör försäkringsbolaget då?

En fråga bara, varför reggade du om den om du har haft mc-kort i 5 år? Det övergår väl till obegränsat automatiskt :va

Han har rätt till att provköra men jag tvekar på att han vill lämna dig ensam med hans polishoj vid vägkanten under tiden?

vid provkörning som mc så tillkallar han anna personal som under provkörningen håller uppsikt över dig.

PS. min bästa polares farsa e mc polis :tummenupp :tuttar. och dem kan kräva provkörning och om de misstänker att den är ostrypt så har han rätt att demontera mc på giltig mc verkstad för att bse om strypningen är i. är den i måste polisen stå för kostnaden av demontering av mc, och om mc strypning ej sitter i står man för alla kostnader själv plus böter och förmodligen att körkortet ryker pga. prövotid.

hoppas det är svaret på din fråga:rolleyes: :rolleyes:

asså va ja blir sur på alla som snackar skit att man inte får utt nått på försäkringen. De flesta försäkringar försäkrar ändå inte på 25 kw längre! så den "strypta" hojjen är ändå försäkrad på full effekt och om man smäller så gäller försäkringen ändå vilketfall somhelst..

Det du och många andra inte fattar är att det är ett rätt grovt trafikbrott att köra ostrypt om du inte har rätt till detta. Det är precis samma sak som att du kör utan någon behörighet alls om du kör motorcyklar du inte har behörighet till. Gärningen heter olovlig körning, alternativt GROV olovlig körning. Sen att du har klarat dig så länge får ju stå för dig men uppmana förhelvete inte andra till att begå samma brott som du.

Visst har du rätt i att de flesta försäkringsbolag inte försäkrar 25kW längre. Men det handlar inte om det. Klotar du och din MC granskas av försäkringsbolaget eller annan. OM det framkommer att du körde en motorcykel som du inte har rätt att köra så kommer din försäkring INTE att gälla. Gäller alla trafikbrott, tror du man får ut något på försäkringen om man krockar en bil i fyllan? knappast...så tänk ett steg längre tack. (Visst blir den stulen är det en annan femma, då kan man ju inte testa din mc och försäkringen gäller....tyvärr)

Angående provkörningen av eran MC så är det "anledning att anta" som gäller. Detta är väldigt lågt satt. Exempelvis om du in med en MC som har modifierat avgassystem (högt ljud) så är detta anledning att anta! Därmed får polis köra din mc (om han eller hon har A kort såklart).

märks knappt någon skillnad på 25kw och 88(?)kw med trottelspärrar vad jag minns, enda saken som skiljer dom åt är VAD JAG MINNS, tophastigheten - med pluggarna - 160km/h, utan 240+. Jag vart stannad i rutinkontroll förut, då frågade han lite om avgassystemet som är ett Vance and hines, låter som fan, och han tyckte bara att det såg fräckt ut och bad mig varva lite, gjorde det och han skrattade lite sen fick jag åka. Finns schysta poliser där ute :)

En fråga bara, varför reggade du om den om du har haft mc-kort i 5 år? Det övergår väl till obegränsat automatiskt :va

2003 tog jag A1. Tog begränsad förra året när jag var 20. Så jag får tung nästa år automatiskt...

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...