Har polisen rätt till..

Polisen har inte bara rätt att provköra fordon, de har även rätt att beslagta fordon för att göra grundligare teknisk undersökning på fordon. Kanske inte vanligt men det händer, särskilt med mopeder och epa/a-traktorer.

Nja är det korrekt skall inte farbror blå var utbilda för fordonskontroll? sen som det sägs kan han tycka hur mycket han vill men det kan sluta med att hojen tas i beslag (säkerligen ovanligt för han tar en stor risk)
men vad tjänar det att ifrågasätta det går alltid att hitta något om inte annat så var du vårdslös och ett föreläggande om besiktning är i princip riskfritt även om besiktningen inte noterar några fel ( då har Du bara fixat dessa innan besiktningen)

På min gamla 650 stod det 25KW med stora bokstäver på insugsröret, och dessutom tror jag det stod att det skulle stå där i regbeviset!

(Men det stod inget om pluggarna som skulle sättas i luftburken:tungan )

Dagens språklektion; Förlorare stavas loser på engelska. Looser betyder lösare.
Om du menade loser så håller jag med dig. :tummenupp

uups. sorry. Givetvis var det Loser jag menade. kna gå lite snabbt närman skriver ibland.
Sen är han säkert "loose" i någon viss bakre kroppsöppning också. Gaypolis:D

Jag hade lite fel tidigare

Frågan har varit uppe tidigare, jag sa då att poliser har rätt att provköra.
De har dom, men jag har fått en sak klargjort av en kompis inom polisen. Polismannen som skall utföra provkörningen måste ha ett förordnande som berättigar honom att göra detta. Nästan alla trafikpoliser har detta, samt poliser som jobbat på "trafik" tidigare. Dock är det tydligen ovanligt att ordningspoliser har detta förordnande. Men sannolikheten att polisen som stoppar en mc-åkare är trafikpolis är ju stor...

Summa: ja, i de felsta fall är det bara att lämna över nycklarna och le. Alternativet är att sitta i baksätet på en polisbil och sura med handbojor när samme polisman 35minuter senare provkör din hoj. Med hjälp av kolleger.

Ok. tackar. Det sista alternativet var den hårdes val det:D . Jag ska nog ha i strypningen tills lämpet går ut illallafall så man inte riskerar att bli av med körkortet helt.
Där efter får man ta en ny tankeställare.

De har dom, men jag har fått en sak klargjort av en kompis inom polisen. Polismannen som skall utföra provkörningen måste ha ett förordnande som berättigar honom att göra detta. Nästan alla trafikpoliser har detta, samt poliser som jobbat på "trafik" tidigare. Dock är det tydligen ovanligt att ordningspoliser har detta förordnande. Men sannolikheten att polisen som stoppar en mc-åkare är trafikpolis är ju stor...

Summa: ja, i de felsta fall är det bara att lämna över nycklarna och le. Alternativet är att sitta i baksätet på en polisbil och sura med handbojor när samme polisman 35minuter senare provkör din hoj. Med hjälp av kolleger.

Stämmer nog

Jag har faktiskt vägrat provkörning och givetvis inkasserade en sk "Spansk Flagga" Lr körförbud omedelbums.

Saken gälllde 4:1 rör samt kompressor , som inte var "ORGINAL" och då givetvis skulle "testas" ,och eftersom de inte står nått i "pappren" hos VV .

Då jag byggde hojen fans inga "hembyggnadsregler" utan man fick regga firman som MCbyggare och skriva intygen ,själv för bromsar rör osv ,DVS hojen är reggad som en "Rickman CR" med 1015 cc som var värst då försäkringsmässigt , annars står inget annat än vikt och drivmedel.
Med andra ord ,DET FINNS INGET ORGINAL = ALLT SOM FINNS PÅ HOJEN ÄR ORGINAL , eftersom det bara finns en :rolleyes:
Så då när vi stog där vid vägkanten, 2 poliser och jag , Vägrade jag "Gör vad du vill men du kör inte min hoj! "

Men jag motiverade det med att visserligen har konstapeln rätt men, att han var knappast utbildad på min hoj ( kompressor Rickman) på 200 hk + varvid ett kackel om rätt och villkor böljade fram och tillbaks ,Jag menade OM:
konstapeln far ivär och klotar med min hoj pga ovana vid effekten så får jag ett h-e att få ersättning (om möjligt) för att han klantar sig , då tar jag hellre en ombes på Ab Svensk Bilprovning för <500:- Och vill han slänga mig i baksätet på nån snutbil, fine ,MEN nån provkörning går jag inte med på , skjutsa honom det kan jag gå med på . Men köra själv , SORRY.

nå ,Nu tröttnade konstapeln och tog fram blocket och skrev ett förläggande om OMREGISTRERING Pga EJ ORGINAL ..... som jag då genast (samma dag ) tog släpet till närmaste Bilprovning (Arninge) där dom hävde den ögonaböj med mycket suck och stön om Trafik polisers kunnande angånde reglerna runt reg bes ,( eftersom denna hoj är reggad som, Ja just EN RICKMAN CR , ORGINAL ,men jag fick betala en REG bes iaf

Sens moral
Snuten får göra som Lagen säger, inte mer.
Men bråkar man så får man räkna med problem , Frågan blir då: Är det värt det?
I detta fall för mig : Självklart!

i dagens läge så har polisen blivit mer av en lapplisa, hur man än gör så har man en böteslapp i handen om man stannar. tror att dom jobbar efter nån slags poängsystem. förr fick man en utskällning lr så var dom intresserade av hojen och ville snacka lite skit, hur ofta händer det nu. sen vet jag inte vad som hänt med dagens poliser för det första så är dom inte artiga o trevliga utan har en slags attitydproblem!!!!!!!
oooooofff vad det är skönt att skriva av sej!!!*ASG*:yoparty :yoparty :yoparty

Alla poliser kan provköra ett fordon. Det är för att genomföra en flygande besiktning och meddela körförbud som det krävs förordnande. Har inte polismannen detta förordnande och brister upptäcks vid provkörningen tas fordonet i beslag och denna undersökning görs av förordnad polis i efterhand.

Ok. tackar. Det sista alternativet var den hårdes val det:D . Jag ska nog ha i strypningen tills lämpet går ut illallafall så man inte riskerar att bli av med körkortet helt.
Där efter får man ta en ny tankeställare.

Lämpet går inte ut. Däremot prövotiden :tummenupp Den börjar från första körkortet, så har du haft A1 i två år när du tar A-begr. så slipper du vara orolig för det:tummenupp Så bir det för mig om jag tar A-begr. efter 2009-06-08 :tummenupp Perfekt:)

i dagens läge så har polisen blivit mer av en lapplisa, hur man än gör så har man en böteslapp i handen om man stannar. tror att dom jobbar efter nån slags poängsystem. förr fick man en utskällning lr så var dom intresserade av hojen och ville snacka lite skit, hur ofta händer det nu. sen vet jag inte vad som hänt med dagens poliser för det första så är dom inte artiga o trevliga utan har en slags attitydproblem!!!!!!!
oooooofff vad det är skönt att skriva av sej!!!*ASG*:yoparty :yoparty :yoparty
Hörde att poliser går efter utskrivna böter vid löneförhandling. Så hur mycket sanning som ligger i det skiter jag i.

Om du fortfarande pratar om din Xt behöver du fortfarande inte oroa dig..

Han frågade om körkortsbehörigheten A-begränsad så det lär inte vara hans XT 125 som frågan gäller för hur han än vänder och vrider på den så lär den inte bli olaglig att framföra på ett sådant körkort...

Det är väl tur att polisen får köra båge.

Jag blåste en gång in i en flygande me en båge - den var nästan flång ny - bakbromsbeläggena var slut,kedjan lite väl samt att hastighetsmätarn var ur funktion.

Rövarslet från vägverket fyllde i protokollet med sällan skådad effektivitet - sen kom trafikpolisen fram och frågade vad han syssla me.

Polismannen tog protokollet i näven och sa till gubben att han tar över.
Han gick till polisbussen och hämta en G kraftsmätare som mäter bromsförmågan - det var som en mätare som man satte fast me sugpropp.

Felen på mcen enligt vv gubben var - bromsbelägg bak slut, kedja slut samt det okända felet som ingen ännu upptäckt - hastighetsmätaren.

Han satte fast gkraftsmätaren me sugproppen på hastighetsmätaren:D så den doldes:) , tog på sig hjälmen o drog iväg:yoparty och gjorde bromsprov.

Sen kom han tebax och så till vv gubben - du bågar har 80% av bromsförmågan fram och denna slår detta me råge.

Sen tog han besiktningsprotokollet och rev och sa "Ja...och du åker och köper ny kedja och bromsbelägg"

Jag pös fort som fan och köpte det plus en vajer te mätaren..

Alla poliser kan provköra ett fordon. Det är för att genomföra en flygande besiktning och meddela körförbud som det krävs förordnande. Har inte polismannen detta förordnande och brister upptäcks vid provkörningen tas fordonet i beslag och denna undersökning görs av förordnad polis i efterhand.

Att provköra fordonet görs under själva momentet flygande besiktning. Då faller vi tillbaka på att det måste finnas ett förordnande. Beslagta hojen efter samtal me vakthavande får väl dock alla göra. Som sagt, trodde som du förut. Hade fel

OK. Men han är ju ingen populär polisen sen tidigare direkt(lite rambo över han). Han stoppade bl.a. förra vintern för att mitt cykellyse hade lite glapp o lyste men men någon sekunds bortfall.
Det hela slutade med en lapp på 500kr.

om du har en sådan snut där du bor så skulle jag tycka att de är rätt idiotiskt å åka utan strypining då, när han till å med bötfäller för ett sketet cykellyse.

Att provköra fordonet görs under själva momentet flygande besiktning. Då faller vi tillbaka på att det måste finnas ett förordnande. Beslagta hojen efter samtal me vakthavande får väl dock alla göra. Som sagt, trodde som du förut. Hade fel

men som alla snutar säger så existerar inte "flygandebesiktning"

Last edited:
Tjena tänkte låna tråden lite.
Min båge är strypt till 25kw och jag har körkortet A begränsad.
men Bågen är försäkrad för full effekt (ca 78kw tror jag) om jag nu klotar och dom kolla upp det så finns ju risken att förlora lappen, men får jag ut något på försäkringen med tanke på att den är försäkrad för full effekt?

Rätt att provköra kanske han har men han har ju ingen möjlighet att bara genom provkörning bedöma om cykeln är strypt eller ej. Polisen är ju ingen rullande landsväg med effektmätning.

ok, nu har jag inte läst igenom alla som skrivit i denna tråd MEN:

har polisen rätt att provköra min hoj för att kolla om det är si eller så med den???

jag hoppas ni skämtar...inte en chans att jag låter nån snut hojja med den bara för att han är snut. sköna ddr-fasoner vi har isåfall i det här landet...

Jag hävdar fortfarande att vilken polisman som helst får provköra ett fordon.

Ur Fordonslagen:

Flygande inspektion

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.
Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.
Flygande inspektion skall utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen.

Annan kontroll genom polisman

11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.

Tillträde till fordon och lokaler m.m.

3 § En polisman, en besiktningstekniker, en bilinspektör eller en tekniker har vid kontroll enligt denna lag rätt till tillträde till fordon och slutna utrymmen i ett fordon.... ...

Provkörning

4 § Den som utför sådan kontroll eller prövning som avses i 3 § första stycket får i samband därmed provköra ett fordon.

Hindrande av fortsatt färd

3 § En polisman skall hindra fortsatt färd med ett fordon som inte är i föreskrivet skick, om den fortsatta färden skulle medföra en påtaglig fara för trafiksäkerheten eller annars utgöra en väsentlig olägenhet.

Jag tycker lagen är ganska tydlig på den här punkten. Det som dock skiljer en polis med förordnande och vilken polis som helst är att en polis med förordnande får meddela körförbud och förelägganden på egen hand. Den vanlige polismannen är också begränsad till att bara kontrollera fordon som anträffas i trafik. Hittar den vanlige polismannen större brister på fordonet vid tex en provkörning kan denne hindra fortsatt färd med fordonet eller ta fordonet i beslag för en teknisk undersökning efter beslut från behörig beslutsfattare.

Jag tror tyvärr att din poliskompis är för dåligt påläst...

OK. Men han är ju ingen populär polisen sen tidigare direkt(lite rambo över han). Han stoppade bl.a. förra vintern för att mitt cykellyse hade lite glapp o lyste men men någon sekunds bortfall.
Det hela slutade med en lapp på 500kr.

Helt rätt att de bötfäller cyklister utan belysning, de syns ju inte i mörkret och kommer i en d-a fart ibland. Om man smäller med en cykel får jag betala skadan via bilförsäkringen även om det är cyklens fel, de har ju inga försäkringar.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph