Har ni känt er som "Kungar", "Bäst", "Grymmast" etc och när kom det?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Har ni känt er som "Kungar", "Bäst", "Grymmast" etc och när kom det?

När jag tog bilkortet och frågade mamma om jag fick låna hennes Audi för att åka ut och köra med kompisar fick jag ett bestämt nej.

Ringde då till morbror och han sa "Absolut." Då frågade jag honom, "Varför? Mamma ville ju absolut inte låna ut bilen till mig." och så svarade han "Jo, för att när du väl tror att du kan köra om en månad eller så, så hade jag inte lånat ut bilen. Men nu kommer du köra väldigt lugnt och försiktigt, precis som körskolan lärt dig."

Det gav mig en liten tankeställare och jag inser hur man tyckte man var kung den andra månaden med eget körkort. Hehe, flera år senare med tusentals mil på mätaren och flera långa sträckkörningar kände man annorlunda.

Lite samma sak håller på att hända med MC:n nu dock - Jag har börjat förstå det här med svängar och börjar lägga MC:n mer och mer för varje kurva jag kommer in i. Börjar förstå begränsningarna som min MC har och utmana dem.

Hur var det när ni kände er som kungar? Direkt efter uppkörningen eller innan? Berätta gärna lite hur det är nu jämfört med då och vilka tankeställare ni fått er.

Jag är som bäst en medelmåtta. Att tro sig vara det du skriver överlåter jag till ungdomarna.

Jo, men även om du vuxit upp nu och så, så har ju även du varit en ungdom en gång eller hur? Jag skulle faktiskt våga slå vad om det med rätt stora summor ;-)

Well, efter att ha råkat bränna förbi en stoppskylt i 150 blås (på morsans Funduro) så får man sig en funderare, men det är inte förrän på senare tid jag har insett att jag inte borde ha sporthoj på väg. Därav Viragon. :D Jag måste ha en begränsning som sitter någon annanstans än i sinnet och handleden. Det är helt enkelt för roligt att köra fort!

Mitt tips till dig, innan du blir för mopsig på vägen, är att köra lite på bana och se skillnaden i hur man kan köra och varför. Man lär sig väldigt mycket kurvtagningsteknik på bana och dessutom ser man att omkullkörningar går bra, förutsatt att det inte är träd, murar, stenar och diken där och att man har en ambulans stående 500m bort.

Jag har haft mina körkort i några år nu men kände mig som en drottning senast förra veckan på Gelleråsen :)

Även fast jag var långsammast så lyckades jag göra ett par riktigt bra inbromsningar (för att vara mig) så jag hann skrämma killen bakom för han trodde mina bromsar pajjat :P
Å jag började kunna köra "fort" i kurvorna å det var bara sååå kul :)

Även om jag ändå var långsammast, men inte lika mkt långsammast som förra året iaf :)

Känner mig som en kung varje gång jag kör om en nyare sportis på bana med sur-XR'n.. :)

Ibland kommer man in i ett stim. Fint väder och fina vägar. Kurvtagningen sitter perfekt, man litar på hojen till 100% och det går riktigt fort. "för mig asså"Man lever verkligen i nuet. Just där och då känner jag mig som en kung.

Shit, vad gick den på? Lustgas?

Nädå, den gjorde nog 165-170 ostrypt. På mätaren iaf. :)

Anyway, jag kände mig som kung på Falkenberg förra helgen när jag kommit ifatt ettan in på sista varvet i andra R600-racet efter att ha startat på en 8:e-plats. :yoparty Kände mig inte så kung när jag åkte av två kurvor senare... :glömdet

Kände mig som kung idag igen i garaget när jag lyckades fästa insugsventilbryggan i motorn igen. Tydligen hade den slagits lös i ovan nämnda vurpa. :banana

I 25-årsåldern kunde jag känna mig som kung i baren ibland när lönen kommit. Jevlar vad man rulade på den tiden.

Varje gång smågrabbar kommer till garaget och frågar: Hur fort går den där? Jag svarar: 150km/h ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, på 1:an. :hihi:hihi

Jag har ju övningskört med en massa folk som har tagit körkort (förutom mina egna ungar) och har erbjudit samtliga att låna min bil direkt efter godkänd uppkörning (jobbar brevid uppkörningen) för att få ge sig ut och köra direkt, flera har lånat den.

Några av dom skulle jag tveka att låna ut bilen till i dag.

Sen det blev handledarkurs så har jag nästan bara övningskört med mina egna ungar som jag har gått kursen med, enstaka gånger med en grannes dotter sonens flickvän och någon annan...

Jävla STR till att lägga avgifter och kostnader på allt.

Angående det där med nytaget bilkörkort.. jag körde som ett svin första dagen. Alldeles för fort, omkörningar på fel sida, var nära att flyga av vägen efter ett hopp med bilen.
Allt som allt, farsans saab 9000 med turbosnurra fick stå ut med en del, soppan tog slut på mindre än 30 mil, dvs ca 2 liter/milen.

Nu har jag tack och lov lugnat ner mig.

Känt mig som Kung? Absolut, många gånger!!!!

Strax därefter brukar pengarna försvinna från bankkontot och/eller jag känna mig som ett idiot. Allting p.g.a. min övertro på mina egna kunskaper.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT