Har ni första förband på er eller under cutsen?

Har du med dig ett första förbandskit när du kör hoj?

• Antal röstningar
    0

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Fick ett första förbandskit av If när jag fixade e-girofaktura och då kom jag att fundera över hur vanligt det är att MC-förare har med sig det när de kör hoj.

Själv har jag ett första förbandskit som jag köpte från Luis under cutsen (det jag fick från If skänker jag till en annan behövande MC-förare). Kan vara bra att veta vart ni som har första förband vanligtvis brukar förvara det, i fall man kommer till en olycka med en förare som är livlös och som behöver bandageras, ungefär som i lumpen, där man alltid hade det i högra (?) benfickan.

Så, har ni med er första förband och i så fall vart?

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ta med mig ens ett lås på färden, än mindre ett första förband.

Direkt när jag tagit lappen och skulle ut och köra fick jag det av min mormor :tomten Har det alltid under kutsen. Har alldrig tagit bort den. En vacker dag kanske man själv behöver den eller någon man ser på vägen :confused:

/Alex

Tysken skrev:
Jag har tyvärr ingen möjlighet att ta med mig ens ett lås på färden, än mindre ett första förband.
Du får börja köra med en midjeväska då, det är ju rätt fräsigt ;) (hmm, nu ser jag att jag skrev midjebälte i pollen, det skall självklart vara midjeväska, en sån där 80-talspryl som Ducatiklubbskillar åker runt med :D)

La ner lite blodstoppare och sånt under kutsen på sambons hoj. När jag är med så brukar jag alltid ta med mitt förstahjälpen kitt.
Man vet aldrig när man kan behöva ett.

/Annicka

Kompletterad med lite värktabletter och en ansiktsmask så att man slipper kontakt med ev blod och spyor om man måste ge HLR... :tummenupp

Jag har hjärt-lung-massage-mun-manick... med backventil o grejs... så man kan få igång folk o så.

Gustav1 skrev:
Vänster ficka!

Eller var det höger?

Allting i höger benficka :7peta fråga mig inte varför :gnissla

Själv har jag ett i fickan(jag vill inte förblöda om jag kan undvika det) och ett under kutsen, ihop med mask för HLR, nallen alltid i stället så man kan nå hjälp om det behövs.

Pejo skrev:
Jag har hjärt-lung-massage-mun-manick... med backventil o grejs... så man kan få igång folk o så.
Hur funkar det med backventil? ..blåser man inte upp personen som en ballong då? :va

GixxerJensa skrev:
Hur funkar det med backventil? ..blåser man inte upp personen som en ballong då? :va
Nej. Luften går ut på sidan av munstycket men under den duk som sitter runt, liksom eventuellt annat mindre trevligt. Du slipper bara få det i nyllet efter en inblåsning.... :brinnerup

sgtpepper skrev:
Du får börja köra med en midjeväska då, det är ju rätt fräsigt ;) (hmm, nu ser jag att jag skrev midjebälte i pollen, det skall självklart vara midjeväska, en sån där 80-talspryl som Ducatiklubbskillar åker runt med :D)

Jag har det men den är upptagen av nycklar, mobiltelefon och plånbok

Självklart man har det! Eller?!Bra poll med oroande resultat hittills. Med tanke på det utsatta släkte vi är så. :brinnerup
Jag har alltid haft det under cutsen. Har man det i runt midjan så kanske man kan hjälpa sig själv om det nu hänger
kvar där om man går i backen. Ska ta o uppdatera kompresser o dyl för nästa säsong. Är ju bäst före datum på sånt.. :mattias
Har SMC:s praktiska kit. :banana

Bort me varningsdekalerna på nya hojar o gör plats för ett medföljande första hjälpen kit vettja!
Tar inte mer plats än den oftast oanvändbara verktygspåsen..

Pejo skrev:
Var får man tag på en sån? Tar den mkt plats? Storlek som ett enkelt munskydd eller?

Don Tomaso skrev:
Var får man tag på en sån? Tar den mkt plats? Storlek som ett enkelt munskydd eller?
Apoteket säljer åtminstone en variant. Ihopvikt är den förpackningen kanske på sin höjd 4x3x1 cm. Utvikt är det ett munstycke i mitten med en tunn plastduk runt med en diameter på 20-30 cm.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT