Har ni första förband på er eller under cutsen?

Har du med dig ett första förbandskit när du kör hoj?

• Antal röstningar
    0
klart att man har första förband i cutsen. klart att man kan HLR. fast vad beträffar såndär mask så man slipper blodgegga i käften så har jag kommit fram till att jag ändå skulle hjälpa före jag rivit upp cutsen.

alla hojåkare borde kunna HLR ordentligt. det är jättelätt hänt att man bryter av den lilla benbiten nedanför bröstbenet. det kan gå illa. det är inte bra. förresten är det farligt att köra på gata. jag ska tävla istället.

/ssk-stud anja

Jag har första förband i fickan på jackan... När jag inte kör i helt skinnställ. Vilket jag gör när jag kör kreativt... och har större anledning att ha det med mig. Hmm... Ska nog omplacera det till cutsen (som knappt existerar på min hoj).

benkar skrev:
Har ringt 112 två ggr i år, mitt i mörkaste Småland, och i inte lika mörka Roslagen, och ställt frågan "kan ni inte spåra mig?", då dom känt sig lite oklara över över min beskrivning på var olyckan hänt (dom är nog mer vana vid "E4an, strax söder om xx), och dom har sagt "nope, ingen spårning -berätta nu var ni är.."

När jag var hos SOS Alarm för ett år sedan så sa dom att dom inte kan spåra samtal. Krävs en spårning så kontaktar dom operatören man ringer med och dom spårar. Alltså... SOS kan inte spåra. Än.

Dom jobbar på ett nytt system... Men det lär väl vara omodernt när det är klart eller nåt. Tyvärr.

/Lucky9

Ett allmänt hållet svar efter att ha läst ett antal inlägg i tråden.

Lätt att bli bekväm, lita på samhällets resurser, teknikska hjälpmedel, övervakning, ev. automatisk GSM-lokalisering, GPS, sjukvård på hög nivå, ambulans snabbt på plats osv.

Men... när man är ute i obyggd, vilket inte är helt ovanligt för oss hojåkare, vi letar ju bla efter goa hojvägar, långt iväg från ovanstående, som fungerar bäst i tätbeyggelse, så är en 1:a förband-väska bra ha, kunskap om ABC kanon, veta var man är ett måste, och om olyckan går "bra", lite silvertejp, buntband osv bra ha med sig, för att lappa ihop en hoj så alla kan köra hemåt.

Sthlms Landsting har skurit ner på Ambulanshelikoptrarna, långt till sjukhusen, så kunskap och material för ABC är ett måste om man är ett gäng ute och kör långt "ute i skogen" så vi/man kan ta hand om sin skadade hojkompis!

/B

Mycket grejer blir det

Första förband har jag men väska skulle vara bättre men är för stor och kommer bli kvar hemma, annars är det bara att ta vad man har på sig, tröjor byxor om det behövs, jag har ett förband i fickan om jag skulle vurpa på en singeltur och ett i cutsen som reserv ihop med HLR-mask.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti