Har ni första förband på er eller under cutsen?

Har du med dig ett första förbandskit när du kör hoj?

• Antal röstningar
    0
sgtpepper skrev:
i fall man kommer till en olycka med en förare som är livlös och som behöver bandageras

Ok det är alltid bra att ha förband och sådant men skulle någon behöva bandageras kan man för det mesta lösa det med halsduk, sönderriven t-shirt eller liknande. Dock är det sällan bandagering är första prioritet om någon är livlös då är det HLR som gäller!

Alla borde kunna HLR! Man vet aldrig när man kan behöva rädda liv. :)

Behövs det?

Jag tror med tanke på hur man kör är det nog inte ett att det är förstaförband man behöver om det skulle skita sig. :död

Du ska vara ganska rejält trilltraslad för att blöda ihjäl. Vanligare vid en mcolycka, torde ju vara inre blödningar, krosskador. Och där hjälper ett första förbands kit föga.

Jag tror snarare att man kan vagas in en falsk säkerhet. Ett första förband kit är inte samma som riktig vård.

Som nån skrev innan, man kan ju alltid ta en tshirt för blödningen. Resten gäller det snararer att ha kolla på. Så att man vet hur man ska ta hand om olika skador.

Följd frågor:

1. Vet ni hur ni ska använda den första-hjälpen utrustningen ni har?
2. Vet ni hur man gör/agerar när man kommer till en olycksplats?
3. Har ni någonsin behövt använda första-hjälpen?

Själv har jag inte ett sådant kit på mig (Dumt?) och har ingen som helst utbildning om hur man ska agera på en olycksplats... tyvärr...

Itacha75 skrev:
Följd frågor:

Själv har jag inte ett sådant kit på mig (Dumt?) och har ingen som helst utbildning om hur man ska agera på en olycksplats... tyvärr...

Jag har gått kurs arrangerad av mc-klubben jag e med i. Vi fick lära oss sånt dära. Rätt bra.

P@trik skrev:
Inte så svårt,blir du skadad är det ditt första förband som ska användas då är det ju rätt bra om du inte har gömt det i kepsen..

Jag tänkte inte bara på första förband utan allt skulle förvaras i höger benficka och ingenting i vänster benficka.

Hur många har med sig en karta, då det är rundor "ute på landet", och ett hum om var på kartan man befinner sig, så att man vid en eventuell olycka snabbt för 112 kan ange ganska så exakt var man befinner sig, med korrekta ortsangivelser, annat än med "den där justa vägen norr om lilla byn"? Kan vara minst lika viktigt som ett 1:a förband.. bara en tanke..

/B

Jag brukar faktiskt tänka tanken "Var är jag, om jag måste ringa?". Ett bra sätt är att hålla koll på vägskyltar...

Pertan skrev:
Jag tänkte inte bara på första förband utan allt skulle förvaras i höger benficka och ingenting i vänster benficka.

Det va ju ett tag sen man gjorde lumpen men vänster benficka skulle man väl ha kepsen i när man tog av sig den.

Itacha75 skrev:
Följd frågor:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=876

En alldeles utmärkt tråd med goda råd om hur man gör om det behövs.

Tack och lov har jag aldrig behövt använda första-hjälpen "på riktigt" men man vet ju aldrig när det kan tänkas bli dags (förhoppningsvis aldrig).
Apoteket har ett jättesmidigt litet kit som passar under kutsen, iaf på min hoj.

Jag tror med tanke på hur man kör är det nog inte ett att det är förstaförband man behöver om det skulle skita sig. :död

Du ska vara ganska rejält trilltraslad för att blöda ihjäl. Vanligare vid en mcolycka, torde ju vara inre blödningar, krosskador. Och där hjälper ett första förbands kit föga.

Att blöda ihjäl är inte ett dugg svårt... har du otur och får en av fotpinnarna, eller något annat) in i låret, genom benpulsådern så kan det gå på några få minuter. Vid inre blödningar eller krosskador kan värmefilten var till stor hjälp, tillsammans med en mänsklig röst, tills proffsen kommer...

Något är bättre än inget..

/M

Last edited:
Itacha75 skrev:
Följd frågor:

1, Jepp jag vet hur jag ska använda den :)
2, Jepp vet vad jag ska göra och inte göra :)
3, Nej inte HLR heller.

/Annicka

Alltså, En sån där första förbandlåda borde man få gratis av försäkringsbolaget när man tecknar föräskring..

Nått vettigt borde man ju få för de hutlösa premierna..

Mac skrev:
Hur är det att vara MC-ordonnans? Något du rekomenderar?

Jag tycker det är j*kligt kul. Man lär sig: meka, orientera på mc (enligt XY-koordinater samt vanligorientering), lite grundläggande radiokommunikation och framförallt köra en hel del. Jags er det som ett trevligt komplement till gatåkningen att få köra lite terräng emellanåt utan att det kostar så mycket.

Gå in på www.fmck.se så får du veta mer eller PM:a mig.

/M

Pertan skrev:
Allting i höger benficka :7peta fråga mig inte varför :gnissla

Någon bestämde just höger. :tungan
Främsta anledningen är att alla ska veta var det finns. I det militära skall du använda din skadade kamrats förband och inte ditt eget för det kan du behöva själv. :tungan

förband... använd tröja, buff, eller whatever som finns omkring... håll med händerna om så behövs... men en liten förbandstjofs i kutsen hade inte varit dumt

sgtpepper skrev:
Så, har ni med er första förband och i så fall vart?

Kör med ett förstaförbandkit under kutsen och en Ambulans Sjuksköterska bakpå :tummenupp

Värt att notera att i vissa länder tex Österrike är det lag på förbandskit även på MC

/BW

bästa sättet att förhindra en olyka är att ha med sig förstaförband, för de händer aldrig när man har det med sig å alltid när man inte har det med sig.. egna erfarenheter från man har vart på sjön med jollen :tomten

Itacha75 skrev:
Följd frågor:

Ja
Ja
Ja även HLR

För att få koll på vart man är så kommer Nokia med en nalle som har GPS, då bör det bli rätt, men håller också lite koll på riktning och sista byn man passerade.

Last edited:
Sam skrev:
Bra tanke men i dagens samhälle räcker det att du slår 112. De kan spåra dig på 10 meter när på mobilen förstås.

STOREBROR VET VAR DU ÄR!

Har ringt 112 två ggr i år, mitt i mörkaste Småland, och i inte lika mörka Roslagen, och ställt frågan "kan ni inte spåra mig?", då dom känt sig lite oklara över över min beskrivning på var olyckan hänt (dom är nog mer vana vid "E4an, strax söder om xx), och dom har sagt "nope, ingen spårning -berätta nu var ni är.."

Kör ofta först, och har koll på var vi är, men har ibland ett stick av oro för den dagen jag själv far i diket, avsvimmad, och ingen vet var vi är... :död Så eloge till dom, klubbpolare och folk med på SH-rundor jag drar i, som har egen karta med, och håller koll på vad vi är! :tummenupp

/B

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...