Har ni fått tillbaka era stulna pengar än?

Och det tror du på allvar hade fungerat?
Du kanske har något fint exempel på ett land som har det så och även fungerar finfint?

Det är en principfråga för mig, jag har inget bra exempel och jag har inget bra exempel på motsatsen heller. En sak är säker och det är att av demokratier i världen så är Sverige väldigt långtgående i sin fördelningspolitik. Det har sannolikt varit bidragande till vår välfärd och det är också sannolikt att det är bidragande till den enorma byråkrati och ineffektivitet som vi har, samt begränsningar i valfrihet. Att staten ska spara pengar åt mig utöver pension och jag ska glädjas åt det (som ämnet för denna tråd) är dock väl magstarkt.

En sak är säker och det är att av demokratier i världen så är Sverige väldigt långtgående i sin fördelningspolitik. Det har sannolikt varit bidragande till vår välfärd och det är också sannolikt att det är bidragande till den enorma byråkrati och ineffektivitet som vi har, samt begränsningar i valfrihet. Att staten ska spara pengar åt mig utöver pension och jag ska glädjas åt det (som ämnet för denna tråd) är dock väl magstarkt.

Vill du se på byråkrati, åk till Afrika, jag vet inte om man betalar skatter där, men byråkrater har dom gott om.

Eller Tyskland för guds skull, alla som har gjort några ärenden där vet att det kan ta hur jävla många taxiresor som helst mellan olika kontor för att lösa ens den enklaste sak.

England lär också kunna röra till minsta myndighetskontakt till att bli ett tredagarsärende enligt folk som har provat.

Jag tror inte alls att höga skatter leder till jobbig byråkrati per automatik, eller ens att Sverige är speciellt byråkratiskt, däremot håller jag med om att byråkrati är inneffektivt.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8