Har någon kört på Kinnekulle?

CBR-CAT

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600 FS
:confused: Vi är ett par töser i skåne som funderar på att köra på Kinnekulle den 18 juli men ett par kommentarer jag fått säger att det är en dålig bana??? Typ dålig asfalt etc. Är det någon där ute som känner till Kinnekulle-banan?
 
Prova att ställa frågan i RR-forumet, så får du säkert lite mer svar. :hej
 
Ny asfalt sedan förra året. Bättre kan den inte bli. Dessutom en mycket rolig bana. Baksidan är att den är ganska farlig med bristfälliga avåkningszoner och räcken väldigt nära banan.

Skulle man fixa avåkningszonerna skulle det vara en av de bästa i Sverige.
 
Efter att de asfalterat om banan ifjol så är problemen med guppig bana borta. Kinnekulle är en rolig bana men med vissa betydande brister i säkerheten, det är främst armcoräcken som står alldeles för nära banan. Den är kurvig och inte supersnabb men med en bra variation på kurvorna och ett trevligt flyt i åkningen.

Kika in på http://zxr.just.nu och ladda hem en film från banan så får du se hur den upplevs från tanken. Bry dig inte om att Apsnusen kör som en fegis bara.
 
Jag kan faktiskt inte göra något annat än att hålla med föregående talare. Kinnekulle är en helkul bana men det finns några farliga ställen. Jan-olav Nötteng (snälla hjälp mig stava!) vurpade in i räckena på baksidan för några år sedan och det blev ötäcka konsekvenser av den marksyningen.

Finns även en vänster på baksidan som kan vara lite knepig eftersom den inte slutar där man tror, det är lätt att köra av där om man ej håller rätt spår.

Som alltid så gäller det att tar man det bara lugnt i början och lär sig ett bra spår så kommer att bli en kanondag! :tummenupp

Ni kommer att ha hur kul som helst!
 
Jan-Olav Noteng slog aldrig i några räcken. Han fick en motorcykel i huvudet, om det var hans egen eller nån annans minns jag inte, men det var i alla fall i samband med en varvning i kvarnkurvan.

Kinnekulles bästa parti är i mitt tycke vänstern in under bron. Vågar man hålla i där så killar det i magen. Fett! De kurviga partierna är sådääär, det går ganska sakta. Iofs har jag bara åkt där på en krasslig RGV250, så det kanske är roligare än jag minns det.
 
Jag måste också säga att de kurviga partierna är sådäääär, ett minus är också att banan är så kort. Men det är helt klart värt att åka dit för den som inte varit där. Asfalten är super.
 
Motardbana alltså! :fakta

/ Vera (Ordf i Föreningen för spridande av onödigt vetande)
 
Sviiiiinrolig bana. Ganska teknisk med trixiga kurvor om man verkligen ligger på. Rekomenderas starkt. Tror det är min favoritbana av de (tyvärr få) jag kört på.

Dock med, som nämnts redan, lite väl närgångna räcken på ett par ställen.

HÄR finns lite bilder från banan.
 
OK ni har övertygat mig! Nu ska vi baaaaaara försöka fixa det praktiska med släp, bil und so vaiter....

Tack för all info!!! :bow
 
Ooooh! Det är ju hon på Hondan! :rodnar

*host*

Som tidigare sagts, banan är kanonkul, men man bör inte ge fullt då det finns partier där det är mindre kul att åka av.

Som Mattias säger så är vänsterknicken under bron riktigt intressant då man tar den lite snabbare. Särskilt då det är en liten upphöjning i banan och går man rakt över denna förflyttas man raskt i sidled mot högerkanten, det kan gunga till rejält. :)

Som Gubbstrutt påpekade har jag några filmer på min hemsida, bl a från Kinnekulle. Dock är ju filmen tagen i rullatortempo, jag kör knappt märkbart snabbare idag. :(

Banan är en ypperligt rolig bana och rekommenderas varmt. :tummenupp
 
abstruse skrev:
--edit --

Som Mattias säger så är vänsterknicken under bron riktigt intressant då man tar den lite snabbare. Särskilt då det är en liten upphöjning i banan och går man rakt över denna förflyttas man raskt i sidled mot högerkanten, det kan gunga till rejält. :)

--- edit ---

Jag antar att du menar vänstern efter Kvarnkurvan. Inte är det någon upphöjning där va?
Är jag helt ute och cyklar men kommer inte höjden efter vänstern under bron och sedan direkt höger.... :confused:
 
Goodstuff skrev:
Jag antar att du menar vänstern efter Kvarnkurvan. Inte är det någon upphöjning där va?
Är jag helt ute och cyklar men kommer inte höjden efter vänstern under bron och sedan direkt höger.... :confused:

Start- och målrakan mynnar ut i en vänsterknick under bron, därefter kommer en kort, kort raka och sedan Kvarnkurvan.

Är du med?

Kör man långsamt tänker man inte på att det svänger. När man mystourar i 160km/h genom kurvan så är det ingen större fara. Senaste tiden, då man haft en piskande Palte, som är alldeles för snabb på Kullen, efter sig så har man lärt sig att ta kurvan i 180km/h och då vill det till att hålla i styret. Tokf*n själv kör nog ändock lite snabbare än så där...

Edit: Aha, "killar i magen", han menar väl vänstern efter bron, d vs efter Kvarnkurvan. Den är ju också mysig, men jag tror inte man går in i den lika fort som i "knicken" före Kvarnkurvan.
 
Last edited:
abstruse skrev:
Start- och målrakan mynnar ut i en vänsterknick under bron, därefter kommer en kort, kort raka och sedan Kvarnkurvan.

Är du med?

Kör man långsamt tänker man inte på att det svänger. När man mystourar i 160km/h genom kurvan så är det ingen större fara. Senaste tiden, då man haft en piskande Palte, som är alldeles för snabb på Kullen, efter sig så har man lärt sig att ta kurvan i 180km/h och då vill det till att hålla i styret. Tokf*n själv kör nog ändock lite snabbare än så där...

Edit: Aha, "killar i magen", han menar väl vänstern efter bron, d vs efter Kvarnkurvan. Den är ju också mysig, men jag tror inte man går in i den lika fort som i "knicken" före Kvarnkurvan.

Det är ju två "vänsterknickar" under bron, som du upptäckte, och jag tror att Mattias menar den som är efter Kvarnkurvan. Fast vad vet jag. OCh inte tog jag den första knicken i 180 km/h senast jag var där. Får prova det nästa gång, om det blir någon sådan.
 
Goodstuff skrev:
Det är ju två "vänsterknickar" under bron, som du upptäckte, och jag tror att Mattias menar den som är efter Kvarnkurvan. Fast vad vet jag. OCh inte tog jag den första knicken i 180 km/h senast jag var där. Får prova det nästa gång, om det blir någon sådan.

Om jag inte missminner mig så kommer första vänstern just "inunder" bron och vänstern efter Kvarnkurvan kommer just "efter" bron. Även om det är på det berömda håret.

Nåväl, jag har haft fel förr, får väl kontrollkolla i filmen när jag kommer hem.
 
Första vänstern menade jag. Den andra är ju mer av en sväng, liksom.
 
Mattias skrev:


.... De kurviga partierna är sådääär, det går ganska sakta. Iofs har jag bara åkt där på en krasslig RGV250, så det kanske är roligare än jag minns det.

sysslar du med dragracing? Var finns det bättre kurvpartier än på Kinnekulle?

:confused:
 
Tar man vänstern EFTER Kvarnkurvan i 180 så är man nog redo för MotoGP.........
 
CBR-CAT skrev:
OK ni har övertygat mig! Nu ska vi baaaaaara försöka fixa det praktiska med släp, bil und so vaiter....

Tack för all info!!! :bow

Det är ju en kanonrolig bana. Trodde du inte på mig när jag berättade förra veckan :(

Skämt å sido, har ni anmält er nu då?!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top