Har klass 7 hojar en framtid?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Ser att försäkringspremier drar i höjden, nya och beg hojar blir svårsålda.
Ingen har råd att helförsäkra.

En ond cirkel skapas och trenden är väl tydlig, fler sporthojsförare blir en exklusiv skara som åker bana enbart och gathojarna blir effektsvagare den mest sålda landsvägshojen är väl ER6.
Om jag inte minns fel var det inte så många år sen GSX1100R var den mest sålda landsvägshojen.

MC Doktorn skrev:
2600559 Ser att försäkringspremier drar i höjden, nya och beg hojar blir svårsålda.

En ond cirkel skapas och trenden är väl tydlig, fler sporthojsförare blir en exklusiv skara som åker bana enbart och gathojarna blir effektsvagare den mest sålda landsvägshojen är väl ER6.
Om jag inte minns fel var det inte så många år sen GSX1100R var den mest sålda landsvägshojen.

Tvivlar iofs på att mer än ett fåtal helförsäkrar en klass 7-hoj men du har en poäng. Vore jag generalagent skulle jag tänka mig rätt noga för vilka volymer av supersporthojarna jag tar in.

Ja, GSXR 1100 var den mest sålda hojen ett år, 1990...vet inte hur det är med dig men när jag tittat på bilder då och nu så kan jag konstatera att det var en väldans massa år sedan....:D

MC Doktorn skrev:
2600559 Ser att försäkringspremier drar i höjden, nya och beg hojar blir svårsålda.

Fast hojförsäljningen har väl ökat de senaste åren och hojarna har väl snarare fått mer effekt.

MC Doktorn skrev:

Personligen tror inte jag att det blir så allvarligt. Just nu är det stort focus på trafiksäkerhet, trafikrelaterade skador & dess kostnader mm. Om ett par år så ligger focus på andra frågor. Jag har till och från följt debbaten angående hojar och trafiksäkerhet sedan slutet av 80 talet. Det har under denna tid för oss hojåkare funnits betydligt värre förslag, än de förslag om försäkringsförändringar som nu ligger. Jag kommer bla. i håg Max 100 hk, max 250 cc, mm. mm. Min högst personliga gissning är att om några år när pendeln svängt tillbaka så har det inte skett någon större förändring.

fazerfun skrev:
2600590 Tvivlar iofs på att mer än ett fåtal helförsäkrar en klass 7-hoj men du har en poäng. Vore jag generalagent skulle jag tänka mig rätt noga för vilka volymer av supersporthojarna jag tar in.

Ja, GSXR 1100 var den mest sålda hojen ett år, 1990...vet inte hur det är med dig men när jag tittat på bilder då och nu så kan jag konstatera att det var en väldans massa år sedan....:D

Jo det var bara ett ex kanske finns bättre YZR1 när den kom 98? så sålde den bra, på orten står en 2 år gammal R1 i butik osåld helt iskall.
Personligen är jag tveksam att köra sporthoj överhuvudtaget på gata pga risker och sjukt dyra försäkringar.

Kiwi60 skrev:
2600592 Fast hojförsäljningen har väl ökat de senaste åren och hojarna har väl snarare fått mer effekt.

Det är väl så att majoriteten inte kör sporthojar på gata, eller är ER6 en sporthoj?

Jocke K skrev:
2600594 Personligen tror inte jag att det blir så allvarligt. Just nu är det stort focus på trafiksäkerhet, trafikrelaterade skador & dess kostnader mm. Om ett par år så ligger focus på andra frågor. Jag har till och från följt debbaten angående hojar och trafiksäkerhet sedan slutet av 80 talet. Det har under denna tid för oss hojåkare funnits betydligt värre förslag, än de förslag om försäkringsförändringar som nu ligger. Jag kommer bla. i håg Max 100 hk, max 250 cc, mm. mm. Min högst personliga gissning är att om några år när pendeln svängt tillbaka så har det inte skett någon större förändring.

Max 100hk gränsen var väl en flopp eftersom marknaden krävde något annat erbjud samma butik du köpte hojen att ta bort strypningarna.

Faktum är att dom dödliga olyckorna är mindre nu än för 20 år sedan men försäkringarna dyrare än någonsin och trenden är är tyvärr tydlig.

Last edited:
MC Doktorn skrev:

Det var 1990 el 1991.
Försäkringsdebatten och effektdebatten på dessa hojar har väl snart hållt på i över 20 år, så visst har de en framtid. Då var debatten med strypning till 100hk och det var isig vansinnigt mycke.

Begagnade effketstinna hojar kanske kommer bli mer åtråvärda, som just gsx-r 1100 och dylika man kan ju idag handla en hoj från 90-talet som hänger med allt idag, varje fall ute i trafiken, för en helårsförsäkring på 1300 kr helförsäkrat. Alla vill inte åka Er6.

Last edited:
Swedie skrev:
2600603 tog bort smcreklam
Swedie.
Med all respekt för SMC, den erfarenheten jag har av dom är visserligen gammal men inte bra.
Förra vändan som hojägare var 1982-1990. Jag var under större delen av den tiden medlem i SMC vilket då kändes självklart.
Dock så minns jag tydligt att SMC under andra halvan av 80-talet aktivt började driva frågan om ändrade klassningar vad gäller försäkringspremier.
Från att premierna baserats på cylindervolym så började SMC driva förslaget att premierna istället skulle baseras på motoreffekt. Detta bl.a. beroende på att väldigt få HD med sina 1340 cc var inblandade i olyckor medan däremot effektstarka japs var klart representerade i den tråkiga statistiken.
Självklart så kan jag förstå logiken i det men som medlem i SMC (som väl då som nu säkert har en majoritet japs-ägare och inte HD-ägare som medlemmar) så kändes det jävligt konstigt att få sin premie höjd från kring 350 kr/månad till 880 kr för den Gixxer 1100 jag då hade, detta ändå med 75% bonus. Jag minns också att utan bonus och under 24 år så stack premierna rätt upp i himlen. 880 kr låter ju inte mycket men tänk då på att detta var för 17-18 år sedan med annat penningvärde.
Min poäng är att om nu klassningen var orättvis så känns det i min värld som att någon HD-organisation (Hells Angels?? ;) ) skulle ha varit drivande i detta och inte SMC som i mitt tycke sköt majoriteten av sina medlemmar i foten.
Känns ungefär som om Metall (LO) skulle gå ut och säga att det är orättvist att en svarvare tjänar 22.000 kr/månad medan en undersköterska bara tjänar 17.000 kr/månad så därför så vill vi höja deras löner och sänka våra svarvares löner.

Självklart så förstår jag att SMC säkert jobbar en hel del för sina medlemmars intressen men dessvärre så sitter detta som en tagg i mig eftersom det bl.a. var en orsak till att jag såldes gixxern.

Last edited by a moderator:
Jag tror att det är en nödvändighet att ägare av sporthojar inser att det är endast dom själva som kan påverka den katastrofala utvecklingen.

Frågor man kan ställa sig är om premierna kunde påverkas så att "lågrisk"grupper slipper betala så förb... mkt.
Trots allt är det individen som är risken inte hojen i sig.

Last edited by a moderator:
fazerfun skrev:
2600590 Tvivlar iofs på att mer än ett fåtal helförsäkrar en klass 7-hoj men du har en poäng. Vore jag generalagent skulle jag tänka mig rätt noga för vilka volymer av supersporthojarna jag tar in.

Dock gick den i klass 6 eftersom handlarna ströp ner den från 143 till 100 japanska miniponnys, idag ett blysänke javisst men 1990 var den en raket...

Kiwi60 skrev:
2600592 Fast hojförsäljningen har väl ökat de senaste åren och hojarna har väl snarare fått mer effekt.

Jo det stämmer...i runda tal har den fyrdubblats de senaste tio åren. Men klass 7-hojar är inga volymprodukter. Det står custom/glidarhojarna för.

MC Doktorn skrev:
2600629
Det är väl så att majoriteten inte kör sporthojar på gata, eller är ER6 en sporthoj?

Faktum är att dom dödliga olyckorna är mindre nu än för 20 år sedan men försäkringarna dyrare än någonsin och trenden är är tyvärr tydlig.

Du har rätt i att det är många sporthojar som enbart går på bana, men min högst ovetenskapliga gissning är att det är många gånger fler sporthojar som används som gathojar.

Ja prisökningstrenden är tydlig. Jag tror att vi får vänja oss vid att det kostar mycket att försäkra en sporthoj. Kostnadsläget kommer med största sannolikhet att öka, men inte till "katastrofala summor".

Last edited:
Janne_1956 skrev:
2600660 Självklart så förstår jag att SMC säkert jobbar en hel del för sina medlemmars intressen men dessvärre så sitter detta som en tagg i mig eftersom det bl.a. var en orsak till att jag såldes gixxern.

förstår att gammalt kan hålla i sig länge. Men kika iaf på't ;)

MC Doktorn skrev:
2600663 Jag tror att det är en nödvändighet att ägare av sporthojar inser att det är endast dom själva som kan påverka den katastrofala utvecklingen.

Frågor man kan ställa sig är om premierna kunde påverkas så att "lågrisk"grupper slipper betala så förb... mkt.
Trots allt är det individen som är risken inte hojen i sig.
Låg premie och hög självrisk

Jocke K skrev:
2600676 Du har rätt i att det är många sporthojar som enbart går på bana, men min högst ovetenskapliga gissning är att det är många gånger fler sporthojar som används som gathojar.

Ja prisökningstrenden är tydlig. Jag tror att vi får vänja oss vid att det kostar mycket att försäkra en sporthoj. Kostnadsläget kommer med största sannolikhet att öka, men inte till "katastrofala summor".

Ja va lite otydlig ja mena att de flesta gathojar så är en minoritet sporthojar.

Tur att man redan pröjsat försäkringen till September nästa år. :banana

GSXR1100R skrev:
2600702 Låg premie och hög självrisk

Eller hög premie för den som är en riskgrupp, som det är idag drabbas gamlingar lika hårt nästa ivf.
Min högst ovetenskapliga gissning är att Sporthojs föraren är en riskgrupp i sig dvs mellan 20-30, medan medvetenheten hos såna som oss = gamla och fega gör att vi inte är med i statistiken lika ofta.

Om det här med klass 7 hojar...vilket nästan alla hojar med lite mer än 100 hk är idag (typ Speed Triple, Super Duke liknande)...så funderar jag på hur det kommer att vi i Sverige har den hojutvecklingen som vi har.

Jag brukar läsa en massa engelska hojtidningar...typ PB, Bike, TWO och Ride.
I dessa framgår att i England åker man sporthoj. Tror det var Gsxr1000 som var den mest sålda (eller mostv.) sen kommer det lite sporttouring och lite offroaders... glidare är inte med högt upp alls. (Om jag nu läst rätt siffror).

Tittar man sen på försäkring hade det varit billigare för mig att försäkra i städer som Manchester och Liverpool, ja nästa London än vad det är i Halmstad. Nåt säger mig dessutom att de inte har mindre olyckor och stölder i England än här.

Jag tror att det som mest gör att det ser ut så här i Sverige är att vi saknar en motorkultur värd namnet. Tittar man på publiksiffror så kan man ju säga att: I Europa har man Moto-Gp, vi har Speed Way, I Europa har man Formel 1 vi har STCC. (Visst vi är ett litet land med lite pengar och har svårt att kunna betala för att få hit cirkusen). Rätta mig om jag har fel, men på den tiden då sporthojar var stort (och billigare), vi hade med andra ord lite mer motorkultur.

Nu känner jag att motorkulturen i det här landet med handlar om glidare och glidare...därför konkureras det om dom ägarana mer, försäkringar pressas. Nånstans ska pengarna in, ja mjölka då ut alla som kör annat, och då finns ju vi på sporthoj...

Att det kostar att försäkra är ju inte så konstigt, vi är jävligt dyra, så enkelt är det. Och alla bolag vill ju göra en vinst, det är ju grunden för alla firmor, så att ingen vill idka välgörenhet köper jag rakt av.
Men, det finns två men:
1) Vi är villigare att betala mycket i Sverige. Många prylar kostar ju 25-50% mindre utomlands, inkl frakt. Bolagen vet alltså att dom kan ta ut si och så mycket, för det är vi vana med.
2) Vi avgör till stor del själva vad det ska kosta. Köper jag en spretans litershoj, dyraste skinnstället och hjälmen och sen drar rakt ut i skogen med den, tex för att man råkar lägga i ettan på 50-väg :rolleyes: så kommer det att kosta bolaget >150kkr bara i matriel, plus personskadorna. Klart som fan att det blir dyrt då!
Jag har köpt en -99'a, det är långt kvar tills jag är duktigare än hojen, den kostade lite och jag kan ha den halvförsäkrad. Det får mig också att vara lite mer eftertänksam.
Jag tror att dom som har hoj för att impa på brudar kommer att lägga av om det blir dyrare, om dom inte har hojen för att visa hur rika dom är :rolleyes: Men vi andra, som älskar motorcyklar, köra och mecka dom, kommer fortfarande ha dom hojar vi älskar! :fakta

Janne_1956 skrev:
2600660 ..Med all respekt för SMC, den erfarenheten jag har av dom är visserligen gammal ..

Dock så minns jag tydligt att SMC under andra halvan av 80-talet aktivt började driva frågan om ändrade klassningar vad gäller försäkringspremier.
Från att premierna baserats på cylindervolym så började SMC driva förslaget att premierna istället skulle baseras på motoreffekt. ..

Självklart så förstår jag att SMC säkert jobbar en hel del för sina medlemmars intressen men dessvärre så sitter detta som en tagg i mig eftersom det bl.a. var en orsak till att jag såldes gixxern.

Vist är det jobbigt att ändra inställning..

Jag har kollad i historisk avdelning och lärd mig att du har glömd att det man jobbade på motoreffekt i förhållande till vikt. Samtidgt fick man igennom helårs förswäkrinmgen som alla har haft stor fördel av.

Idag tror jag mig att ett störra antal sporthojs folk är ganska förnöjda med att ha hel försäkring på sporthojen till en mycket vettig pris, med höjd självrisk - som SMC har jobbad fram, efter önske från just klass 7 ägarna. Samtidigt som man har försäkring vid körning på bana - (med SMC).

Klass 7 estimeras att vara 10% av MC kollektivet. Om dom endast körs på bana är det altså 27.000 banhojer!

Största hotet mott klass 7 nu är frågan hur man fördelar nya trafikförsäkrings skatten - blir den samma för alla trafikförsäkrade fordons ägare? Eller blir den i förhållande till skadestatistikken? (då kommer det att kosta!)

Sen tillkommer ju kostnaden för sjukersättning, sjukpenning och rehab (plus f-bolagen administratva kostnader och marginal) när systemet nu skal jobba för full kraft och fordonsägerna ska ta sina kostnader själva.

Nog, ska jag fundera på själv att ändra inställning - så nog bör SMC skita i frågan :tummenupp

Nu har jag inte läst allt vad ni skrivit innan här men jag tycker helt klart att man ska ha humana premier, hög självrisk & förhöjd premie för dom som skrotar sina hojar. Jag har själv åkt av 2 gånger men det är mitt eget fel & då ska jag få sota för det & inte alla andra. Eller är de fel???

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back