Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
Ninjaboy skrev:
Troligen har han gjort en jämförelse med andra yrkesgrupper men media eller den som startade denna poll tyckte att det blev fräsigare om man ryckte det ur sitt sammanhang.

Nä, jag tror att han personligen tyckte att "de dära" tjänar mycket om man jämnför med något annat. Han själv har förmodligen inte haft ett hantverksyrke, på sin höjd gillar han att snickra på sommarstugan.
Då är det lätt att hävda att någon utan utbildning tjänar för mycket.
Men det är ju bara min förutfattade mening. Skandalen är ju som sagt att han utalar sig i lönefrågor.

Politiker uttalar sällan sina personliga åsikter, särskilt inte en partiledare, det är partiprogrammet som gäller. Dessutom torde han väl inte få mindervärdighetskomplex av en snickares lön.

Ninjaboy skrev:
Dessutom torde han väl inte få mindervärdighetskomplex av en snickares lön.

Nä, och det är ju helt orelavant vad han tjänar. Det som är lustigt är att han har åsikter på vad andra tjänar.

Fast de har de ju ofta när det gäller att "utsatta grupper" har för låg lön men då är det ingen som klagar. :D

Ingen som reflekterat mot min fråga.

Vad jämför vi med? Tjänar byggjobbare för bra jämfört med undersköterskor?

Pebl skrev:
Egenföretagarna har en intressant situation, de skall stå med egna verktyg, firmabil, ligga ute med pengar i material o.s.v. och tar kanske 260-350 kr/t (beroende på vart i landet)
En datakonsult under IT-boomen kostade kanske 600-900 kr/t (?)och behövde i regel bara ha kläder på kroppen när han dök upp på uppdraget.
-Är inte det lite underlig fördelning?
Och hur mycket brukar inte verkstadstid kosta när man lämnar in en bil eller mc? :tungan

Byggarbetare har mycket bra lön om man jämför med t.ex. sjuksköterskor, undersköterskor och vårdbiträden. De är alla mycket slitsamma jobb, men byggarbetarna tjänar betydligt mycket bättre än de inom vården.

Ninjaboy skrev:
Fast de har de ju ofta när det gäller att "utsatta grupper" har för låg lön men då är det ingen som klagar. :D

Nu går väl moderaterna iofs inte i första ledet när det gäller att få upp lägstalönerna...

Nä, moderaterna ger mest intryck av att vara ett missnöjes och gnällparti.

Det är något som jag tycker är bland det bästa med sverige; man kan leva gott som arbetare. Detta tack vara fackligt arbete som har en lång tradition. I och med eu kommer nog stora delar av vårt system att rasera förr eller senare.

Och lönerna kommer gå upp... Har man inte råd får man prioritera, eller göra jobbet själv. Eftersom ingen i Sverige vill bli byggarbetare/mekaniker får vi höga löner, vilket vi förtjänar. lönen styrs utav tillgången på arbetare.. Med allt slit, skit, riskabla momement osv borde vi minst ha 50.000:-. En dag är vi nog där :D

Något som ofta diskuteras är chefslöner i det privata näringslivet, trots att det i grunden främst är en fråga mellan företagets styrelse och dess aktieägare. Vad som sticker betydligt mer i mina ögon är de ersättningar på fantasinivå som betalas av skattemedel till advokater i exempelvis brottsutredningar, utan att timersättningen ifrågasätts. En timdebitering mellan 1500-2000 kr verkar vara fullt normalt, vilket vid en jämförelse med grupper med liknande utbildning (läkare, lärare, ingenjörer) framstår som helt bisarrt. Notera att det handlar om en verksamhet som i princip inte kräver några materiella investeringar eller ekonomiska (eller andra) risktaganden. Och detta är pengar som vi betalar. Läste nyligen om en advokat i en aktuell brottsutredning, som fakturerat 148000:- för strax under 80 timmars arbete.

Visst, de har inte alla dagar fyllda med fakturerbara timmar - men det är det inte många företagare som har.

hållundan skrev:
Ingen som reflekterat mot min fråga.

Vad jämför vi med? Tjänar byggjobbare för bra jämfört med undersköterskor?

Nej det gör vi absolut inte,.... Men där i mot tjänar undersköterskor alldeles
för lite med...

Blir så trött på folk som hakar upp sig på lönen....
Varför e det så svårt att få folk till att utbilda sig till byggnadsarbetare??

Hur ska man motivera en 16åring?!

Bli byggnadsarbetare!!! Du får ett skitigt och stressigt jobb med tunga lyft...
Med all säkerhet så blir sjukpensionär innan du fyllt 55år...
(För det e bara 3% av oss som når pensionen)
Men det e inget som säger att dom e friska heller....
Kass lön... Dålig arbetsmiljö...

Självklart vill man bli byggnadsarbetare då!?? Eller...

Lönen e ju det enda som vi har och kunna locka folk med...

Och vi blir ändå bara färre....
Då ska vi inte snacka om när 40 talisterna går i pension...

Då e det ont om folk...

Rupert skrev:
Hur kul tror han det är att börja jobba 06:30 utomhus i snöstorm? :kocko

Det där har jag altid undrat. Varför ska ni hantverkare börja så förbannat tidigt som regel?
Jag förstår om man vill undvika rusningstrafik osv men det är ju helt omänskligt.
Är det för att många har jobbat på ackord förr i tiden som traditionen håller i sig eller? För det blir ju inte flera timmar varje dag när bygget stänger 15:00.

Victor skrev:
Det där har jag altid undrat. Varför ska ni hantverkare börja så förbannat tidigt som regel?
Jag förstår om man vill undvika rusningstrafik osv men det är ju helt omänskligt.
Är det för att många har jobbat på ackord förr i tiden som traditionen håller i sig eller? För det blir ju inte flera timmar varje dag när bygget stänger 15:00.

Jag ska inte hoppa in i löne diskutionen men 0630 är rena sovmorgonen jämfört med minna förmidagspass då ska jag vara på jobbet mella 0530 och 0545. Jag går upp 0445 och det är ingen hitt. Fråga annars när tidnings gubbarana går upp?

Om ni inte vill jobba tidig går det då inte tjöta lite på chefen så ni kan börja senare?

Jag börjar 05:30 normalt sett. Timmarna fram till lunch går hyggligt fort och sen slutar man nästan.
Gå och segdra fram till fem på eftermiddagen är inte nåt för mig iallafall.

Chaser skrev:
Nej det gör vi absolut inte,.... Men där i mot tjänar undersköterskor alldeles
för lite med...

Blir så trött på folk som hakar upp sig på lönen....
Varför e det så svårt att få folk till att utbilda sig till byggnadsarbetare??

Hur ska man motivera en 16åring?!

Bli byggnadsarbetare!!! Du får ett skitigt och stressigt jobb med tunga lyft...
Med all säkerhet så blir sjukpensionär innan du fyllt 55år...
(För det e bara 3% av oss som når pensionen)
Men det e inget som säger att dom e friska heller....
Kass lön... Dålig arbetsmiljö...

Självklart vill man bli byggnadsarbetare då!?? Eller...

Och vi blir ändå bara färre....
Då ska vi inte snacka om när 40 talisterna går i pension...

Då e det ont om folk...
Givetvis tjänar undersköterskor för lite! Det är tyvärr så att allt det du radar upp där stämmer in på så många yrkeskategorier...

mb skrev:
Hmm... kan det finnas ett samband. Mer än hälften av alla sh:are är moderater:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=57538

Fyrtio procent tycker att hantverkare har för höga löner :va
Jag tycker att de allra flesta har höga löner. Oavsett om de är städare eller direktörer.

Sedan jag tog studenten 2002 så har jag tjänat ca 1500-2000kr per månad i snitt. Man är inte direkt het på arbetsmarknaden om man inte har någon annan utbildning än att man gick NVT på gymnasiet och för tillfället pluggar på komvux. Behöver jag nämna att jag fortfarande bor hemma?

Innan man blir färdigutbildad så har man ju också 6800 timmar lärlingstid att göra. När jag började tjänade jag ca 60kr/tim. :tummenupp

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!