Har folk "slutat" använda ställ?

Syss skrev:
Som rubriken lyder; har folk slutat använda MC-ställ?

Av de 8 motorcyklister jag sett idag hade endast 1 fullt ställ, de andra hade som mest MC-jacka och hjälm.

Jag tycker det är skönt med ställ, hade det till jobbet idag i bilen. Försöker använda stället så ofta jag kan när jag inte åker mc :hihi

Promenerade på stan för några år sedan i ställ och alla såg chockade ut...

Var vid Gardasjön förra sommaren och ingen Ducatist körde med ställ i 32 graders värme... en förklaring kan vara allt rullgrus som gör att man slipper glida på asfalten.

Abloy skrev:
Har provat att cykla mtb med full utrustning och det var ingen lek

Jag brukar ha skinställ på cykel till och från garaget (när jag ska köra hoj alltså :) )

Men "Abloy" är ju inte helt "ute och cyklar" (obs, jäkligt off topic),
Vissa gånger när man kör racer (="landsvägstrampcykel") så borde man fundera lite på det här med säkerheten.

På utlandsträningsläger har jag stundtals varit uppe i 80 km/h och det på ett tvåhjuligt fordon med 20mm breda däck, shorts, linne ett par tunna hanskar som saknar "fingrar" och en "frigolitlåda" på huvet som troligen ger samma effekt som att vira in ett finger med två varv gladpack innan man klappar till det med en hammare :tummenupp .

R1an kör jag mycket ogärna utan skinställ, mc-stövlar, handskar och integralhjälm, även när det är 35 grader ute.

Kan man i ärlighetens namn säga att man är en logisk tänkande person? :D

Edit: Har givetvis ryggskydd när jag kör MC också

Last edited:
Jag använder ALDRIG ställ.
Tänk vad dyrt det blir om man nu vurpar och sliter sönder stället. :rolleyes:
Det är ju mycket billigare att hamna på sjukan jöööööö.
Sen brukar jag bara köra berusad också, så om jag vurpar så är jag mjukare i kroppen och slår mig inte så mycket.

Så här gör alla mina kompisar också. :3freak

Obs. Allt ovan är ironi, jag blev bara tvungen att säga något fånigt.

Klart man använder mc-ställ, äter nyttigt, sover minst 8 timmar varje dygn, använder flytväst, nykerist, motionerar, håller hastighetsbegränsningen, svär inte, röker inte, går i kyrkan mm

Kör försiktigt i sommar o kom ihåg att även fast man har alla skydd i världen så kan det gå illa.

Jag körde en sväng i området i söndags i jeans, t-shirt och keps! ett par gympadojor också... skulle bara testa bakbromsen... den funka!!

fan va jag vill ha a-kort...

Fearless skrev:
Är deras jobb.... och dom gör de bra

ID-kommissionen gör också ett bra arbete i Thailand och ibland får jag för mig att de helst hade sett att sunamin inte hade spolat rent :va

Ja tror att du förstår vad jag menar :pannkyss

Ja vad säger man? Mitt F-bolag sänker min premie om dom får sånna här bilder av mej.... Ska jag nappa?

Mupp.jpg

Last edited:
BadToy skrev:
Ja vad säger man? Mitt F-bolag sänker min premie om dom får sånna här bilder av mej.... Ska jag nappa?

Mupp.jpg
varför står han i kön för...kör man inte mellan bilarna nuförtiden :va

Han behöver inget ställ, håller han bara kvar fötterna på fotpinnarna så kan han lugn glida på blinkersen vid en eventuell vurpa

Fearless skrev:
Den här frågan är ju en ren klassiker snart... ge upp. För mycket moralkärring snack och tycka å tänka. Brukar köra utan ställ lite då och då, so what! Vurpar jag och flår mig själv så får jag väll skylla mig själv eller hur. :arsele

Sen är de ganska roligt att folk bara reagerar när det är sporthojsåkare som kör utan ställ, vad hände med alla Hells Angels wannabees som kör i skinnväst och en halsduk runt skallen?

Håller med dig :tummenupp Tycker att det är upp till var och en och göra precis som man fan vill utan att nån ska dra jordens föreläsning om dittan o dattan som t.ex försäkringspremien går ju i höjden, du utgör livsfara, bla bla bla... :fatta!

igentligen vem bryr sig om man kör uten eller mer ställ..
Det är ju upp till var och en. Om man vill chansa

Victor skrev:
Abloy och M:et har såklart rätt.
Men att det alltid är unga tjejer utan nån erfarenhet alls av hojåka som drar upp sånna här självklara saker stör nog de flesta.
Okej, det kan göra ont att vurpa på en parkeringsplats men spela roll, det får man ta. Förr eller senare lär man sig att skyddskläder skyddar.
Att påtvinga andra skyddskläder för att man vill "spela duktig" eller vad det nu handlar om funkar inte. Vill jag köra en sväng och käka glass så gör jag det, i min leopardtanga om jag nu skulle vilja det.

:tummenupp

Kunde inte ha sagt det bättre själv

moralkärringar = :kocko

sköt er själv! :7peta

BadToy skrev:

Mupp.jpg

Är det månne en tidig GSX utan minblink?
Den förhatliga stänklappen är IAF borta, lika så reflexen, om den inte sitter limmad på baklyset...
En vacker syn.... :hihi

M:et skrev:
Men då handlar det om en resa på 500 meter.
Anledningen är att jag VET att jag inte kan hålla mig i styr när jag sitter på hojen.
Oh jesus, det där är den absolut mest irriterande formen av moraliserande som jag vet. Du moraliserar över att andra kör i jeans, men att du själv "inte kan hålla dig i styr" i trafiken är det inget fel med?

Vad är värst, en snubbe som kör lugnt och fint på väg till jobbet iförd jeans eller en jävla labil galning som kör i tredubbla hastigheten och wheelar förbi varenda bil i innerfilen iförd ett bling-bling-racingställ?

Tror ni verkligen att ett par skinnbrallor gör så mycket från eller till när man frontar med en bil?

sgtpepper skrev:
Oh jesus, det där är den absolut mest irriterande formen av moraliserande som jag vet. Du moraliserar över att andra kör i jeans, men att du själv "inte kan hålla dig i styr" i trafiken är det inget fel med?

Vad är värst, en snubbe som kör lugnt och fint på väg till jobbet iförd jeans eller en jävla labil galning som kör i tredubbla hastigheten och wheelar förbi varenda bil i innerfilen iförd ett bling-bling-racingställ?

Tror ni verkligen att ett par skinnbrallor gör så mycket från eller till när man frontar med en bil?

Där slog du huvet på den berömda spiken, kan man "inte hålla sig i styr" då ska man återlämmna körkortet omedelbart.

Visst kan jag leka i trafiken, men jag bestämmer IAF själv när jag gör det, och kör jag utan helmundering så håller jag mig i styr, jag kör saktare, accar mjukare, bromsar in och håller större marginal i korsningar (för någon kan ju svänga ut framför).

Har jag alla grejor på så gör jag andra bedömningar, på så sätt äter jag upp marginalen av säkerhet som utrustningen ger, så att bägge färderna är ungefär lika riskabla.

Det är lite grann som att man kör fortare om man har dubbdäck på bilen än om man har sommardäck, frågan är ju då om man kör kurvan i 50 med sommardäck och höjer till 90 med dubbdäck, då har man inte dubblat hastigheten, men om man åker av i en tall har man mer än dubblat skaderisken, vad är säkrare?

GuW skrev:
Har jag alla grejor på så gör jag andra bedömningar, på så sätt äter jag upp marginalen av säkerhet som utrustningen ger, så att bägge färderna är ungefär lika riskabla.
Exakt. Jag tror att många invaggas i en farlig trygghet när de drar på sig sitt helställ - "nu kan jag köra så in i satan, för jag har ju ställ på mig!". MC-körning kommer alltid att vara riskfyllt och ett ställ kommer inte att kunna neutralisera effekten av en idiotisk förare.

När jag kör långa repor med polarna längs slingervägar så har självklart jag också skinnställ och hela kittet. Men när jag kör min slöa offroad till jobbet så kör jag i jeans och det kommer jag att fortsätta med, för det är varmt och bökigt med skinnställ och jag har ingen lust att komma till jobbet svettig och det spelar ingen roll vad moralens väktare säger, speciellt inte om de själva erkänner att de kör som as och inte kan "hålla sig i styr" - men helställ, det har de minsann. Dutti' pojke! :huvet

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph