Har folk "slutat" använda ställ?

M:et skrev:
Påstår du i din vildaste fantasi att du rullar omkring i max 30 hela tiden?
En annan sak som motiverar skydd vid MC men inte cykel är att hojen väger en skvätt mer.
Det kan göra ont att få hojen över benet om man bara har jeans på sig.
Lägger vi dessutom till möjligheten att du kan få fotpinnen inkörd i foten/benet så börjar det bli jobbigt.

Jag ska inte säga att jag själv är guds bästa barn.
Jag brukar tex bara ha skinnjackan, handskar och hjälm när jag ska tvätta pärlan. Men då handlar det om en resa på 500 meter.
Anledningen är att jag VET att jag inte kan hålla mig i styr när jag sitter på hojen.
Det blir omkörningar, höga hastigheter och bakhjulsåka. jag rår inte för det :rolleyes:
Nej, better safe then sorry. Jag var otroligt glad att jag hade alla skydd när jag sopade ut i diket i sommras och förstörde 3 kotor.
Törs inte ens tänka på vad som hänt om jag hade kört utan alla skydd då :skrämd
I min vildaste fantasi åker jag verkligen inte hoj i 30 km/h, det har du helt rätt!

Att cykla i 40 i jeans o t-shirt är nog farligare än att köra hoj med skinnjacka, rygga, hjälm o handskar!

Ryggskador har sällan något med skinnbrallor att göra, varför tog du upp det?

Fearless skrev:
Den här frågan är ju en ren klassiker snart... ge upp. För mycket moralkärring snack och tycka å tänka. Brukar köra utan ställ lite då och då, so what! Vurpar jag och flår mig själv så får jag väll skylla mig själv eller hur. :arsele

När du sen ligger på akuten och grinar så tycker säkert personalen att det är jätteroligt att tvätta och rengöra dina sår.

Fearless skrev:
Den här frågan är ju en ren klassiker snart... ge upp. För mycket moralkärring snack och tycka å tänka. Brukar köra utan ställ lite då och då, so what! Vurpar jag och flår mig själv så får jag väll skylla mig själv eller hur. :arsele

Sen är de ganska roligt att folk bara reagerar när det är sporthojsåkare som kör utan ställ, vad hände med alla Hells Angels wannabees som kör i skinnväst och en halsduk runt skallen?

Nu har du allt sett för många amerikanska filmer. Här i Sverige har ju faktiskt customåkare jethjälm. :7peta

Abloy och M:et har såklart rätt.
Men att det alltid är unga tjejer utan nån erfarenhet alls av hojåka som drar upp sånna här självklara saker stör nog de flesta.
Okej, det kan göra ont att vurpa på en parkeringsplats men spela roll, det får man ta. Förr eller senare lär man sig att skyddskläder skyddar.
Att påtvinga andra skyddskläder för att man vill "spela duktig" eller vad det nu handlar om funkar inte. Vill jag köra en sväng och käka glass så gör jag det, i min leopardtanga om jag nu skulle vilja det.

HanneZ skrev:
I min vildaste fantasi åker jag verkligen inte hoj i 30 km/h, det har du helt rätt!

Att cykla i 40 i jeans o t-shirt är nog farligare än att köra hoj med skinnjacka, rygga, hjälm o handskar!

Ryggskador har sällan något med skinnbrallor att göra, varför tog du upp det?

Jaja, det är som sagt du själv som avgör och som jag sa så har jag ingen rätt att moralpredika då jag själv inte lever som jag lär.
Känns bara rätt att upplysa så alla vet vad de ger sig in på.
Och då inte bara riktat mot dig utan snarare mot alla de nybörjare som hänger här och läser. Medvetande är bra.
Jag har däremot sett en vurpa i 40 - 50 där hojen bara skulle flyttas på gatan.
Det var ingen vacker syn, köttsår på både armar och ben.

Att jag tog upp ryggskada hade inget med ditt inlägg att göra.
Det var bara en spinn-off på snacket om att inte använda full skyddsutrustning.
Det är otroligt lätt att komma upp en bra bit över 100 trots att man bara är ute och finåker.
Väldigt många (inklusive mig själv och andra i tråden) kan inte hålla ner framhjulet heller även vid "lugn finåka"
Konsekvenserna kan bli ödestigra...

Fearless skrev:

Sen är de ganska roligt att folk bara reagerar när det är sporthojsåkare som kör utan ställ, vad hände med alla Hells Angels wannabees som kör i skinnväst och en halsduk runt skallen?

Så länge du ger fan i att åka till sjukan eller utnyttja din försäkring när du vurpar så ger jag blanka fan i vad du har på dig. Men gör du nått utav ovanstående börjar du kosta MIG pengar. :kocko

Närå, du har rätt, jag har själv varit omkull och var glad att jag hade allt på mig. Själv skulle jag aldrig åka genom stan utan jacka o skena.

Victor skrev:
Abloy och M:et har såklart rätt.
Men att det alltid är unga tjejer utan nån erfarenhet alls av hojåka som drar upp sånna här självklara saker stör nog de flesta.
Okej, det kan göra ont att vurpa på en parkeringsplats men spela roll, det får man ta. Förr eller senare lär man sig att skyddskläder skyddar.
Att påtvinga andra skyddskläder för att man vill "spela duktig" eller vad det nu handlar om funkar inte. Vill jag köra en sväng och käka glass så gör jag det, i min leopardtanga om jag nu skulle vilja det.

Hur mycket vet du om min erfarenhet av hojåka? :7peta

Syss skrev:
Han menar nog köra. Men berätta syster, sjung ut!

EBS skrev:
Så länge du ger fan i att åka till sjukan eller utnyttja din försäkring när du vurpar så ger jag blanka fan i vad du har på dig. Men gör du nått utav ovanstående börjar du kosta MIG pengar. :kocko
Försäkringsbolagen har självklart räknat på de där och de som kör med hel utrustning pröjsar mindre i försäkring. Om dom sen kör utan skydd o vurpar så betalar dom mellanskillnaden i självrisk.

EBS skrev:

Ett lågt argument som håller i alla väder... Okey mannen, jag lovar det om du lovar att sluta dricka sprit, vem vet du kan ju råka få i dig för mycket och måste på toxen. Eller varför inte sluta cykla utan hjälm. Finns ju en teoretisk möjlighetatt du blir påkörd och kostar mig pengar??

Syss skrev:

Verkligen inte mycket?
Du kanske har 10K mil eller mera men din attityd är att folk borde veta bättre.
Den inställningen brukar vanligen förekomma hos rookies. Men det kanske du inte är?
Jag vet inte och jag skiter nog i det. Att det är bra med ställ och krejjor om man vurpar säger väl sig självt? Dom som inte fattar det gör nog det så småningom lixom.

Victor skrev:
Verkligen inte mycket?
Du kanske har 10K mil eller mera men din attityd är att folk borde veta bättre.
Den inställningen brukar vanligen förekomma hos rookies. Men det kanske du inte är?
Jag vet inte och jag skiter nog i det. Att det är bra med ställ och krejjor om man vurpar säger väl sig självt? Dom som inte fattar det gör nog det så småningom lixom.

Troligen gör de det.
Det är bara en intressant jämförelse jag gör med tidigare år. Tycker det var flera som körde med ställ förra året, men jag kan ju ha fel i det också. Mitt minne är ju inte riktigt vad det har varit.... :D

Det är skönare att köra med ställ då man känner sig säkrare (mot asfalts glid, ej bilar de är jätte hårda) så jag kör nästan alltid med ställ det har hänt två gånger att jag kört i jeans och jacka på 2 år. :klappar

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti