Har fått "tinnitus" symptom

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Intressant att läsa era inlägg, har alltid varit lite orolig för tinnitus men klarat mig.
Däremot hade jag tillfällig variant förra veckan. Som många skriver så är stress, spänningar i nacke mm nog något att inte underskatta. Jag märkte av ljudet när jag visslade, att det var ett ljud som "ackompanjerade" i ena örat. Satte mig i ett lugnt rum och hörde verkligen att det tjöt samt att jag hade en tryckande känsla.

Jag är ofta spänd i nacke och käke med huvudvärk som följd, efter 1 månad av stress och jobbiga beslut så tror jag att det var boven. Mer avslappnad nu när jag klarat av det mesta och nu är det borta till 90%.

Känner verkligen att om detta hade pågått längre, så kanske jag hade fått bestående men.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Detta kanske låter som fullständigt hittepå, du får tro mig om du vill eller också inte. Oavsett så har jag ett litet knep som funkar för mig personligen.

Jag har någon slags intermittent tinnitus. Det är aldrig riktigt tyst i huvudet utan jag har alltid någon slags konstant susliknande ljud, men ibland är det värre än vanligt och det uppstår ett ljudligt piiiiiiiip som inte alltid finns där. När det inträffar så sätter jag ett pekfinger i örat och trycker hyfsat hårt och med snabb repetition "mittenfliken" (fan vet vad det heter, inte örsnibben utan det lilla utskottet av brosk och hud i mitten av ytterörat) in mot hörselgången så att det låter plopp-ploppp-plopp-plopp-plopp etc i örat och sen upphör ljudet direkt därefter. Jag kan liksom höra hur pipet långsamt tonar ut och försvinner. Om jag inte utför den här lilla manövern så blir ljudet kvar, men så fort jag "ploppat" örat försvinner det. Funkar i princip varje gång, någon enstaka gång då och då är pipet lite envisare och det tar ett par försök men allt som oftast så fungerar det. Om detta kan förklaras rent vetenskapligt eller om det över huvud taget har någon slags förankring i verkligheten vet jag inte, men för mig så funkar det. Blir du tillräckligt desperat kan du ju testa och se.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har haft tinnitus sen tidiga tonår, inte hittat något som riktigt hjälper mig, däremot vet jag ett par saker som förvärrar. Dålig sömn, spänningar, stress och sjukdom. Jag har lärt mig att utnyttja det som något positivt. En ljudlig väckarklocka när det är dags att börja ta det lugnt.

En sak du inte ska förringa är psykologin. Ju mer acceptans du får för din tinnitus, desto mer kommer hjärnan att filtrera bort den åt dig. I 20-årsåldern förvärrade jag min tinnitus, vetskapen om att jag gjort det ännu värre fick mig att lyssna efter den mer och stressa upp mig. Efter ett par veckor när tankestormen hade lagt sig började tinnitusen allt oftare att filtreras bort igen. Men satte man sig i ett tyst rum och lyssnade, så lät den så klart lika mycket som innan.

Jag ser att mycket bra har nämnts tidigare. Vid spänningar kan allt från träning till akupunktur, TENS, massage eller knotknäckare göra sitt. Men tänk också på att det kan sitta i käken. Du kan pröva att lyssna på din tinnitus och flytta runt käken till höger/vänster och fram/bak, se om det påverkar något. Som jag förstått det kan tandläkare ibland vara rätt person att vända sig till, men inget jag behövt göra.

Många gillar att filtrera bort tinnitusen med olika ljud, bland annat brus. Nedan är en länk dit du kan pröva att själv försöka ställa in ett ljud som kan maskera. För vissa hjälper det, för andra inte.

Kan också påpeka att vissa noise cancel-lurar verkar trigga igång min tinnitus. Så bli inte skrämd om du kört noise cancel och hör mer tinnitus ett tag efteråt. Det brukar alltid lägga sig för mig efteråt.
Tror hjärnan blir lurad när det är för tyst och helt enkelt stänger av filtret.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top