Har du drabbats av mc-förare som kört för fort? Hur ska problemet lösas?

..Poängen med mitt flummiga inlägg då:

Jag tror faktiskt att det bästa är att spela med i spelet om man nu vill påverka. Bomba hellre aftonbladet med debattartiklar och insändare, och försök få dem att gå din väg. Påverka på andra sätt, helst inifrån. Skitsvårt, nära nog omöjligt, det vet jag. Men jag tror ändå att det gör en aning större nytta... Heja Dansken, han gör ju just detta! :tummenupp

Har bl. a haft en längra dialog med Aftobladet idag (som har fått mycket credit från bilister som är rädda för högfartsmissilerna)- och yttrad mig argt till NTF - och under tiden dör 2 motorcyklister till - blev utskälld hemma av Fru Dansken och Lillpojken när snacket kom på antal döda motorcyklister. Dom är väldigt arga och skrämda av MCs som kommer i rasande hög fart forbi när dom kör bil - så fartvinden rycker i bilen. Man har fan inga chans att se dom, och även när det har kommit 5 stycks, vett jag det kanske kommer en till, gnälde Lillpojken...

Har bl. a haft en längra dialog med Aftobladet idag (som har fått mycket credit från bilister som är rädda för högfartsmissilerna)- och yttrad mig argt till NTF - och under tiden dör 2 motorcyklister till - blev utskälld hemma av Fru Dansken och Lillpojken när snacket kom på antal döda motorcyklister. Dom är väldigt arga och skrämda av MCs som kommer i rasande hög fart forbi när dom kör bil - så fartvinden rycker i bilen. Man har fan inga chans att se dom, och även när det har kommit 5 stycks, vett jag det kanske kommer en till, gnälde Lillpojken...

Ang den senast dödolyckan har jag just ändrat i Olyckstråden!

Två personer i 50-årsåldern omkom i en svår mc-olycka på riksväg 32 utanför Motala vid 13-tiden på fredagen.
Båda de omkomna, en kvinna och en man, färdades på motorcykeln som kolliderade med en personbil.
- Bilen har kommit över på motsatta körbanan. Varför vet vi inte utan det får den fortsatta utredningen visa, säger Tomas Norin, ledningsbefäl vid polisen i Östergötland, till TT.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16840854.asp
Enligt tidigare artiklar:
Motorcykeln är utlandsregistrerad. En av de avlidna kommer från Sverige, den andra personen från ett annat land.
Olyckan skedde troligen i samband med en omkörning och fordonen frontalkolliderade.
Nu ger jag snart upp! Hur f-n ska de ha det :mad:
Undrar var de fått dessa uppgifter från...
Polisen misstänker att motorcykeln kan ha kommit över på fel sida av vägen.
http://linkoping.expressen.se/Nyhete...utanfor-motala

Jo, man har chans att se dem!!!
Själv måste jag säga att under de 43 år jag kört bil (och jag har kört mycket, hade 11 mil tor till jobbet, ca 9 mil landsväg och 2 genom stan, och jobbade heltid) har jag bara blivit skrämd ett fåtal gånger! Och Gbg-gängen kör(de) inte sakta precis :) Titta nästan lika mycket bakåt som framåt är mitt råd! Öva upp synfältet (jo, det går)

Tillägg: Jag gillar fortfarande att köra bil och MC, kommer förhoppningsvis aldrig att bara förflytta mig mellan A och B...

Förresten, dig ska de väl inte skälla på :pannkyss Du gör ett jättebra jobb.

Last edited:
Följer "debatten" på AB, tänkte regga mig men orkar f-n inte SMS:a bara för att få vara med! Kom att tänka på
som man ställer frågor får man svar!
Detta är inte typiskt för AB, gäller nog alla liknande "debatter" jag sett :(

Orkar inte läsa ens. Jag kör hoj istället :)

Den som reflekterar det allra minsta förstår att VI motorcyklister, som kollektiv, ordnat den här debatten alldeles själva.
Vi vet förstås att trafiken inte är någon jäkla lekplats och att varje ansats till att använda landsvägen som räjserbana och tivoli kommer att dra jävulen själv på oss.
Bara att beklaga eländet för den skötsamma massan och förbanna de vildsinta outlaws som snickrat ihop omvärldens hat.
Kan inte tycka annat än att vi förtjänar det mesta som anförs emot oss....

Gott om idioter finns det gott om.....

Höj försäkringen skriker folk. jag betalat 25 000 helår helförs på min hoj..... alltså har jag betalat vad jag köpte den för efter 2,5 år.... räcker inte det?

Å självklart gasar man lite extra när man ska köra om... hellre gör jag en säker omkörning på 2 sekunder, å sen är det färdigt. Än att ligga i 110 på fel sida av vägen i en halv kilomerter å sega sig om.. det är ju direkt trafikfarligt...

Nu ska ja tebax te ölet :D

finns där någon som har kollat hur många mc dödsfall som skylls bilister hyr många som är singel olyckar dom jag kännar har det varit biljävlens fel hade varit skoj att se någon statestik på detta men det gör dom väl inte för då kommar saningen om bilisterna fram. idag är där knapt någon bil som använder blinkers o om så är det bromsen först sen blinkers typ 2 m innan don svängertyckar jag rågar ut för tillbud varje gång jag kör typ någon som inte stanner vid vajningsplikt svängar vänstre utan att blinka folk kollar ta mej fan inte dom bara kör är man inte vaken blir man omkull kört av någon satans bilist ska tillägga att jag har kört hoj i ca 25 år blir så tröt att vi får skulden hela tiden

Angående "högfartsmissiler" som kommer och kör om i hög fart.

Jag kan ibland bli.......kanske inte skrämd, men väl haja till häftigt när jag kör bil och blir upphunnen av en omkörande mc. Jag blir lika förbannad varje gång jag överraskas. Inte på mc-föraren, utan på mig själv som inte hade lika bra uppmärksamhet bakåt som framåt.

Det är nog helt enkelt så att sinnena domnar bort lite i plåtburken på väg mellan A och B men vaknar till liv när man sitter bakom styret på väg mellan A och A, via hela alfabetet.

Jag kan ibland bli.......kanske inte skrämd, men väl haja till häftigt när jag kör bil och blir upphunnen av en omkörande mc. Jag blir lika förbannad varje gång jag överraskas. Inte på mc-föraren, utan på mig själv som inte hade lika bra uppmärksamhet bakåt som framåt.

Det är nog helt enkelt så att sinnena domnar bort lite i plåtburken på väg mellan A och B men vaknar till liv när man sitter bakom styret på väg mellan A och A, via hela alfabetet.

:tummenupp
Ungefär så jag menade med min kommentar till Galne Dansken :)

Last edited:

:tummenupp :tummenupp

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

"Varför kan inte ni som nu sitter inne med alla svar lösa så att vi får
0 totala dösdolyckor nästa år, enligt er alla är det skitlätt, förbjud allt.

Alkohol är inblandat i var 3e dödsolycka eller fler nu tom. Jag har
kört yrkestrafik i 12 år i stockholm och aldrig fått blåsa!!!!!!

Varför sätter man upp 700 kameror som ingen av dom nånsin
kommer att få något rattfyllo dömt.?? "

Var väl det mest vettiga jag kunde hitta i det där forumet.

Jag skulle vilja få tag på statistik över MC och dödsolyckor för de senaste åren. Någon som har ett bra tips om var jag bäst hittar denna information?

Jag skulle vilja få tag på statistik över MC och dödsolyckor för de senaste åren. Någon som har ett bra tips om var jag bäst hittar denna information?

Vet inte vad du vill ha, är det bara antal eller typ av MC och ålder osv?
I Olyckstråden :( Orkar inte leta åt dig, men Bikerbitch har lagt upp en länk, det finns länkar till VV:s månadsstatistik och till SCB och yttrtligare någon länk till en av VV:s presentationer i våras...

#edit#
I den här tråden finns flera bra länkar http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=156576
Om du tittar på Ozzians inlägg (24) hittar du länkar till vv. I den andra där finns en rubrik "Olycksutveckling MC - bildspel (Vägverket 2007), (PDF-fil, 1,6 MB)" den är ganska ny, men med blandade årtal!

Last edited:
I Olyckstråden :( Orkar inte leta åt dig, men Bikerbitch har lagt upp en länk, det finns länkar till VV:s månadsstatistik och till SCB och yttrtligare någon länk till en av VV:s presentationer i våras...

Ok tack, då ska jag leta lite där :tummenupp

Gott om idioter finns det gott om.....

Höj försäkringen skriker folk. jag betalat 25 000 helår helförs på min hoj..... alltså har jag betalat vad jag köpte den för efter 2,5 år.... räcker inte det?
...

Som sagt för 100045-gången. Trafikförsäkringen har INGET med hojens värde att göra.

Nån nämnde statistik. Jag skulle vilja ha reda på avseende dessa dödsolyckor som skett, på följande saker:

1. I hur många av fallen var hojåkaren vållande?
2. I hur många av fallen saknade föraren körkort för MC?
3. Hur många av fallen har föraren fått kortet "på köpet"?
4. Hur många hade genomgått en BKK-kurs (motsv)?
5. Hur många färdades på stulen hoj?
6. Hur många var påverkade av alkohol/medicin/droger?
7. Vid vållande, vilken typ av MC och ålder på förare?

Någon?

För fort har det ALLTID gått om man kör åt helsike, även om man hållt UNDER gällande hastighetsbegränsning. Så är det bara. Då har man inte anpassat farten efter rådande förhållande.

Nån nämnde statistik. Jag skulle vilja ha reda på avseende dessa dödsolyckor som skett, på följande saker:

1. I hur många av fallen var hojåkaren vållande?
2. I hur många av fallen saknade föraren körkort för MC?
3. Hur många av fallen har föraren fått kortet "på köpet"?
4. Hur många hade genomgått en BKK-kurs (motsv)?
5. Hur många färdades på stulen hoj?
6. Hur många var påverkade av alkohol/medicin/droger?
7. Vid vållande, vilken typ av MC och ålder på förare?

Någon?

För fort har det ALLTID gått om man kör åt helsike, även om man hållt UNDER gällande hastighetsbegränsning. Så är det bara. Då har man inte anpassat farten efter rådande förhållande.

Det finns troligen gammal statistik, den brukar släpa efter några år i vårt datoriserade samhälle. Den för 2007 lär väl inte komma förrän tidigast mitten av 2008. Se mina förslag på länkar till Santos

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra