Har bytt ekrar, nu ska fälgen till ekerspänning.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jo som sagt har bytt ekrar, men nu måste dom spännas rätt, har hört lite med cykelverkstäder men dom har inte utrustning för mc fälgar.

Någon som vet vart jag kan lämmna in mina fälgar för ekerspänning här runt Köping, Västmanland?

Jo som sagt har bytt ekrar, men nu måste dom spännas rätt, har hört lite med cykelverkstäder men dom har inte utrustning för mc fälgar.

Någon som vet vart jag kan lämmna in mina fälgar för ekerspänning här runt Köping, Västmanland?

Hoppas du kom ihåg att mäta upp offset:en så du vet hur navet ligger relativt fälgen.
I övrigt är det ganska lätt att göra själv. Fila till ett plattstål så det passar runt nippeln och härda det, så har du en bra ekernyckel.

Hoppas du kom ihåg att mäta upp offset:en så du vet hur navet ligger relativt fälgen.
I övrigt är det ganska lätt att göra själv. Fila till ett plattstål så det passar runt nippeln och härda det, så har du en bra ekernyckel.

Jag tror inte att han kan göra det själv eftersom han frågar om någon vet en bra verkstad som kan göra det åt honom :huvet

Får man fråga i efterhand vad offset betyder i ekerspråk? :D

Hittade en cykelverkstad nu, dom hade utrustningen för det, 200 spänn för en fälg ville han ha, låter det bra?

Härda, hur gör man det själv, värma stålet tills det blir rödglödande och doppa det i kallt vatten?

Hittade en cykelverkstad nu, dom hade utrustningen för det, 200 spänn för en fälg ville han ha, låter det bra?

Härda, hur gör man det själv, värma stålet tills det blir rödglödande och doppa det i kallt vatten?

Med offset menas att man ekrar över hjulet åt ena eller andra sidan. Navet ligger mao inte alltid i linje med fälgen. Man vill dock eftersträva att inte ekra över när man designar ett hjul, ty det gör ekringen klenare. Så förhoppningsvis har ditt hjul ingen offset

En ekernyckel har du säkert sett utan att du tänkt på det. Det är ett rätt billigt och enkelt verktyg.
images

Finns att beställa från tex Roffes motor.

Mvh
J

Med offset menas att man ekrar över hjulet åt ena eller andra sidan. Navet ligger mao inte alltid i linje med fälgen. Man vill dock eftersträva att inte ekra över när man designar ett hjul, ty det gör ekringen klenare. Så förhoppningsvis har ditt hjul ingen offset

En ekernyckel har du säkert sett utan att du tänkt på det. Det är ett rätt billigt och enkelt verktyg.
images

Finns att beställa från tex Roffes motor.

Mvh
J

Nej jag tror mitt nav sitter i "linje" med fälgen. ekerhålen i fälgen sitter iaf i en linje och navet sitter på samma håll som den gjorde med fälgen, dvs fälgtexten sitter på samma sida som trumman.

Nej jag tror mitt nav sitter i "linje" med fälgen. ekerhålen i fälgen sitter iaf i en linje och navet sitter på samma håll som den gjorde med fälgen, dvs fälgtexten sitter på samma sida som trumman.

Ok. Men att man ekrat över hjulet betyder alltså att navet sitter till höger eller vänster om motorcykelns centerlinje sett uppifrån. Genom att ekra över hjulet kan tillverkaren alltså ändå få fälgen att sitta i centerlinjen och spåra bakom framhjulet.

Man använder offset tex när det inte går att lösa ekvationen med kedja, skiva och fälg i linje. Har du demonterat dina ekrer utan att mäta upp ev offset så kan du, som Elwe påpekade, inte se om det var offset-ekrat från början. Då får du ringa ngn duktig hjulekrare och fråga hur det är på din modell, alternativt kolla i dokumentationen, verkstadshandboken.

mvh
J

hm ska höra med RD forumet i UK om offset, men jag tror faktiskt att det inte ska vara någon offset, annars lär jag ju märka det när jag monterar ihop det av slutet av veckan.

En eker har gått av i mitt framhjul och på bakhjulet är alla olika spända. Är det någon som vet vart man kan få det bra gjort billigt? Eller tror ni jag har en chans att klara det? Va händer om jag gör fel?

En eker har gått av i mitt framhjul och på bakhjulet är alla olika spända. Är det någon som vet vart man kan få det bra gjort billigt? Eller tror ni jag har en chans att klara det? Va händer om jag gör fel?

Beroende på vad för sorts ekring du har så är det inte helt säkert att man kan stoppa i en ny eker utan att ekra av hjulet först. Men om du bara skaffar en ny eker själv så kan en duktig cykelmekaniker stoppa i en ny eker och rikta upp hjulet åt dig. Det finns säkert i Waxholm.
En eker som är av ska man tejpa ihop med en annan eker så att den inte rör sig när man kör ty då kan den lätt skava hål på slangen. Men bör inte åka långt med trasiga ekrar, iaf inte fler än 1.

Man ska titta till ekerhjul då och då. Jag brukar knacka på ekrarna med tex det hårda plastskaftet på en skruvmejsel. Tonen ska vara något sånär lika på alla ekrarna. Låter någon eker helt slapp så spänner man den med en ekernyckel. Jag brukar göra detta efter när jag tvättat hojen, en regel jag har så att jag kommer ihåg det. När man har sträckt upp ekrarna så kollar man att hjulet inte har börjat kasta. Om så är fallet så är det bara att rikta det genom att skrubva på ekrarna. Klura lite så försår du vilka du ska spänna och vilka som ska släckas. När man är klar ska spänningen i ekrarna vara hyffsat lika och hjulet rakt.

Ekerhjul håller för massor av effekt, men de är som instrument, de måste hållas i trim.

Mvh
J

Och i senaste numren av MC-Nytt och BigTwin så går de lite snabbt igenom grunderna vid ekring. :tummenupp

Till en del offroadare följer det med en ekernyckel i originalverktygssatsen.

Och i senaste numren av MC-Nytt och BigTwin så går de lite snabbt igenom grunderna vid ekring. :tummenupp

Till en del offroadare följer det med en ekernyckel i originalverktygssatsen.

Det är möjligtvis inte min kompis Sigge Ehrling som gjort artiklarna?
Han har lärt mig det lilla jag kan om ekerhjul. En helt sanslöst kunnig kille på ekerhjul. Han har ekrat upp alla hjul som suttit sitter på min hoj.

Last edited:
Det är möjligtvis inte min kompis Sigge Ehrling som gjort artiklarna?
Han har lärt mig det lilla jag kan om ekerhjul. En helt sanslöst kunnig kille på ekerhjul. Han har ekrat upp alla hjul som suttit sitter på min hoj.
Är det inte han som är ganska kunnig på Triumph också? Eller jag kanske tänker på någon annan... :va

Nope. Han verkar inte vara inblandad i någon av artiklarna. :)

200 kr låter nästan för billigt.
Jag tar 250-300 kr när jag riktar vanliga cykelhjul och några hundralappar till när jag bygger helt nya.

Du behöver inte bry dig om offset eller annat för det fixar verkstan om den är seriös och har ett ordentligt riktställ som mäter centrering och i sidled.
Så fort dom börjar spänna ett par stycken så kommer fälgen att flytta på sig både i sidled och bli ocentrerat.

Får du det riktigt gjort för 200 så slå till direkt :)

Är det inte han som är ganska kunnig på Triumph också? Eller jag kanske tänker på någon annan... :va

Nope. Han verkar inte vara inblandad i någon av artiklarna. :)

Jo det kan man säga...:hihi Han kan mycket om Harley också, ett uppslagsverk. Men ska han bygga ngt åt sig själv då är det trajja som gäller. Det är klassiska engelska hojar och framförallt trajja som är hans stora intresse.
Han stod i MCM montern på mässan. Den kompressormatade Triumph-trippeln som stod bredvid Viridian har Sigge byggd.

Ok, det brukar så ofta vara han dom hämtar om dom ska skriva ngt om trådekrade hjul i MC-tidningar, så det var därför jag undrade.
Han ekrade om mitt bakhjul i somras för att tåla den nya motorn. Nya grövra ekrar, nytt nav samt 4-kors HD-ekring. Det är det starkaste ekringen tydligen. Han har intygat att det hjulet klarar av dubbla min motors effekt så jag känner mig lugn. Med den ursprungliga ekringen hade jag problem med att ekrar brast i bakhjulet
Jag vill behålla 40-ekrat nämligen. Det ser så klumpigt, tungt och turbinlikt ut med 80-ekrat och sånt tycker jag. Passar inte alls på min hoj.

Har du trådekerhjul på din cykel?

Du behöver inte bry dig om offset eller annat för det fixar verkstan om den är seriös och har ett ordentligt riktställ som mäter centrering och i sidled.
Men grejen är att han har ekrat av hjulet själv redan, så det är ett plockepinn han lämnar över. Men som sagt, jag tror inte heller att det är offset, det är ju inte så vanligt på originalhjul tack och lov.

Mvh
Jörgen

Last edited:
2791790 Beroende på vad för sorts ekring du har så är det inte helt säkert att man kan stoppa i en ny eker utan att ekra av hjulet först. Men om du bara skaffar en ny eker själv så kan en duktig cykelmekaniker stoppa i en ny eker och rikta upp hjulet åt dig. Det finns säkert i Waxholm.
En eker som är av ska man tejpa ihop med en annan eker så att den inte rör sig när man kör ty då kan den lätt skava hål på slangen. Men bör inte åka långt med trasiga ekrar, iaf inte fler än 1.

Man ska titta till ekerhjul då och då. Jag brukar knacka på ekrarna med tex det hårda plastskaftet på en skruvmejsel. Tonen ska vara något sånär lika på alla ekrarna. Låter någon eker helt slapp så spänner man den med en ekernyckel. Jag brukar göra detta efter när jag tvättat hojen, en regel jag har så att jag kommer ihåg det. När man har sträckt upp ekrarna så kollar man att hjulet inte har börjat kasta. Om så är fallet så är det bara att rikta det genom att skrubva på ekrarna. Klura lite så försår du vilka du ska spänna och vilka som ska släckas. När man är klar ska spänningen i ekrarna vara hyffsat lika och hjulet rakt.

Ekerhjul håller för massor av effekt, men de är som instrument, de måste hållas i trim.

Mvh
J
Okej jo ekrar har jag, en massa. Dom har ju ekrat om ett fram hjul så det fick en bakfälgs bana så jag fick med dom gammla. Alltså ekern är igentligen inte av den är helt sonika borta. (detta är på enduro hjulen)

Angående att knäppa med en mejsel va det det jag gjorde och konstatera att det va väldig skilnad vilket jag även märkte när jag gasa på...

Men som sagt vad händer om jag gör fel? o balans bara eller gör jag fälgbanan oåterkalilgt oval?

Last edited:
Men som sagt vad händer om jag gör fel? o balans bara eller gör jag fälgbanan oåterkalilgt oval?

Ta det försiktigt, som när man stämmer en gitarr, så är det ingen fara för fälgen. Du riskera inget mer än att hjulet kastar tills du har skruvat det rätt

Mvh
J

Om så är fallet så är det bara att rikta det genom att skruva på ekrarna.

Nu kanske MC-fälgar är enklare att hantera än trampcykelfälgar? På min trampcykel har jag bytt många ekrar, och lika många gånger har jag slitit mitt hår, det är fan mig en vetenskap att spänna ekerhjul. Absolut värst är när man byter ett par ekrar på en gång och passar på att kolla av de övriga ekrarna och spännde dem som att man tycker att de låter lika, se snurrar man hjulet och blir sjövsjuk av synen när hjulet guppar som en gammal vinylskiva man glömt ovanpå ett element. Då vet man att man är garanterad sysselsättning resten av kvällen. :gnissla

Nu kanske MC-fälgar är enklare att hantera än trampcykelfälgar? På min trampcykel har jag bytt många ekrar, och lika många gånger har jag slitit mitt hår, det är fan mig en vetenskap att spänna ekerhjul. Absolut värst är när man byter ett par ekrar på en gång och passar på att kolla av de övriga ekrarna och spännde dem som att man tycker att de låter lika, se snurrar man hjulet och blir sjövsjuk av synen när hjulet guppar som en gammal vinylskiva man glömt ovanpå ett element. Då vet man att man är garanterad sysselsättning resten av kvällen. :gnissla

Du har rätt, det är ju en vetenskap, jag är inte alltför duktig på det ska jag villigt erkänna! :hihi Är det hjul som ska snurra fort som tex till gatcyklar så lämnar jag bort det, så att jag vet att alla ekrar verkligen delar lasten. På sådana hjul gör jag bara sefterspänning och små justeringar själv. Det var inte meningen att förringa de som till skillnad från mig kan ekra hjul.

Mc-hjul är lite mindre frusterarnde än trampcykelhjul. MC-fälgarna är styvare. Dessutom är har mc-hjulen bredare nav samt mindre fälgdiameter än cykelhjul. Så ekrarna på ett mc-hjul "styr" (tack var den större vinkeln) fälgen i sidled mer bestämt när man skruvar på dem jämfört med ett cykelhjul.

Mvh
Jörgen

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back