Har bytt ekrar, nu ska fälgen till ekerspänning.

Nu kanske MC-fälgar är enklare att hantera än trampcykelfälgar? På min trampcykel har jag bytt många ekrar, och lika många gånger har jag slitit mitt hår, det är fan mig en vetenskap att spänna ekerhjul. Absolut värst är när man byter ett par ekrar på en gång och passar på att kolla av de övriga ekrarna och spännde dem som att man tycker att de låter lika, se snurrar man hjulet och blir sjövsjuk av synen när hjulet guppar som en gammal vinylskiva man glömt ovanpå ett element. Då vet man att man är garanterad sysselsättning resten av kvällen. :gnissla

Det tar några (massor) med hjul innan man gör det snabbt med precision.

Tro mig, jag vet :D

200 kr låter nästan för billigt.
Jag tar 250-300 kr när jag riktar vanliga cykelhjul och några hundralappar till när jag bygger helt nya.

Du behöver inte bry dig om offset eller annat för det fixar verkstan om den är seriös och har ett ordentligt riktställ som mäter centrering och i sidled.
Så fort dom börjar spänna ett par stycken så kommer fälgen att flytta på sig både i sidled och bli ocentrerat.

Får du det riktigt gjort för 200 så slå till direkt :)

Vet inte riktigt om verkstaden är seriös, men han hade flera ekrade mc fälgar som han skulle rikta. Så jag tror nog han har gjort en hel del mc fälgar.

Jag hade aldrig bytit ekrar förut, men jag tyckte det gick fort och lätt, kanske för lätt :va Men jag tog kort på gamla fälgen med gamla ekrarna. Sen på gamla navet så var det små avtryck av ytterekrarna som gjorde så att jag såg vilken vinkel och vart ekern skulle in i fälgen.

Lämmnar in fälgarna på förmiddagen, hoppas att dom hinner bli färdiga innan helgen :)

Det tar några (massor) med hjul innan man gör det snabbt med precision.

Tro mig, jag vet :D

Ja, det där med klangen kan man inte lita på. Det beror hur nippeln landat i fälgen.
Man får lite känsla efter några tiotals hjul :)

Det enda riktiga är att mäta pitch och run-out med en mätklocka om man vill veta hur stort felet är. Annars kan man oftast få det "good enough" med en mejsel och ögonmått. Däcken är inte heller helt perfekta så visst fel har man alltid oavsett hur väl man riktat ...
Ekrar man om ett helt hjul så sätter ekrarna sig efter ett tag och man bör kolla om man behöver rikta om ...

Det var billigt...fick just punga ut med 800 bagis för att ekra mitt bakhjul till crossen :mad:

Ja du ... okunskap är dyrt. Det är därför man ska träna ...

Last edited:
Hur var det nu elwe: Var det du eller myndigheterna som sakteliga rättar in oss i leden och bestämmer hur vi skall göra allting:va

Jisses...

Visst hade det varit bättre att spara 800 spänn på att träna ett par, tre timmar?
Det tar inte längre tid första gången om inte tummen sitter för j-a långt in i handen ...
Dessutom går det ännu fortare andra, tredje och fjärde gången man gör det ...
Man får också tillfredställelsen av att kunna, man kan göra det på tider som passar en själv, man kan göra det på plats utan att behöva dra iväg till nån, men behöver inte rätta sig efter eller krusa nån annan, osv, osv ...
Att du tjafsar emot ett så kompakt paket av fördelar säger mer om dig än om mig :)

:tummenupp
Visst hade det varit bättre att spara 800 spänn på att träna ett par, tre timmar?
Det tar inte längre tid första gången om inte tummen sitter för j-a långt in i handen ...
Dessutom går det ännu fortare andra, tredje och fjärde gången man gör det ...
Man får också tillfredställelsen av att kunna, man kan göra det på tider som passar en själv, man kan göra det på plats utan att behöva dra iväg till nån, men behöver inte rätta sig efter eller krusa nån annan, osv, osv ...
Att du tjafsar emot ett så kompakt paket av fördelar säger mer om dig än om mig :)

Jag tjafsar inte emot någon elwe! Tycker bara att det är DU som för en propaganda hur allting SKALL göras:va

Om nu trådstartaren inte kan och vill göra det själv så startade han en tråd för han behövde hjälp med att hitta någon som kan göra det ÅT honom, inte få förlkarat att han är korkad om han inte fixar det själv...alla ÄR inte som du elwe!

Liksom jag, så kännde jag att det ÄR billigare att lämna iväg det till någon annan eftersom det förmodligen är första och sista gången jag behöver ekra ett hjul. Eftersom min karriär på ekerförsedda leksaker förmodligen är över efter min olycka för drygt ett år sen...

Ja 800:- var dyrt...men inte mycket pengar för mig om man skall värdera sin fritid. De timmar det tog för han som ekra mitt hjul spenderade jag med min snart tre månaders bebis :rullandeu
Det gäller att prioritera...och kom ihåg, alla prioriterar olika:tummenupp

:tummenupp

Jag tjafsar inte emot någon elwe! Tycker bara att det är DU som för en propaganda hur allting SKALL göras:va

Jag skrev: "Hoppas du kom ihåg att mäta upp offset:en så du vet hur navet ligger relativt fälgen.
I övrigt är det ganska lätt att göra själv. Fila till ett plattstål så det passar runt nippeln och härda det, så har du en bra ekernyckel."

Det var ett tips som trådskaparen kan ta till sig eller skita i.
Eftersom jag ekrat upp och riktat ett otal hjul så är det självklart att jag vet om det är svårt eller inte. Därför berättar jag att det inte är så jäkla svårt så den som vill lära sig får modet att prova. Man får bära sig mycket dumt åt om man ska lyckas förstöra något så det värsta som kan hända är att man hamnar på ruta ett igen och får lämna in hjulet, en erfarenhet rikare.
Det var väl egentligen inte det du högg på från början va, utan något annat som låg lite djupare :)

Måste bara påpeka att jag bytte ekrarna själv, men jag lämnade bort fälgarna för ekerspänning. Han spände båda för 400kr, farligt? nej inte alls.

Jag tyckte att det inte var svårt alls att byta ekrarna, men ville inte ge mig in på att spänna dom!
Visst kan det vara kul att göra det själv, att lära sig för att tillslut kunna det. Men den här gången kände jag att jag inte hade tiden och orken för att lära mig det. Brukar aldrig vara "trött" för att lära mig något nytt, men det här var för krånligt för mig och jag hade ingen IRL som kunde förklara allt för mig!

Jag skrev: "Hoppas du kom ihåg att mäta upp offset:en så du vet hur navet ligger relativt fälgen.
I övrigt är det ganska lätt att göra själv. Fila till ett plattstål så det passar runt nippeln och härda det, så har du en bra ekernyckel."

Det var ett tips som trådskaparen kan ta till sig eller skita i.
Eftersom jag ekrat upp och riktat ett otal hjul så är det självklart att jag vet om det är svårt eller inte. Därför berättar jag att det inte är så jäkla svårt så den som vill lära sig får modet att prova. Man får bära sig mycket dumt åt om man ska lyckas förstöra något så det värsta som kan hända är att man hamnar på ruta ett igen och får lämna in hjulet, en erfarenhet rikare.
Det var väl egentligen inte det du högg på från början va, utan något annat som låg lite djupare :)

Ser att du inte ens KAN tjafsa emot ett så kompakt paket av fördelar som jag la fram! :D

Förresten...nästa gång jag ska till och byta däck på bilen ska jag fråga om råd så du kan förklara hur lätt det är så jag får mod till att prova :gnissla

Ser att du inte ens KAN tjafsa emot ett så kompakt paket av fördelar som jag la fram! :D

Förresten...nästa gång jag ska till och byta däck på bilen ska jag fråga om råd så du kan förklara hur lätt det är så jag får mod till att prova :gnissla

Jag byter och balanserar alltid däcken till våra hojar, men till bilen är det inte värt besväret så jag bryr mig inte om det. Har naturligtvis provat, men den låga kostnaden kontra besväret med bildäck gör det inte lönt att göra det själv ... tycker jag.

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back