Har bensinen blivit dyrare?

tydligen så har soppan inte nått sitt rätta värde då vi fortfaranade står vid pumpen och tankar

Sanning med modifikation.
Vi är många som är så illa tvugna att tanka för att komma till jobbet, kvittar om bensinen kostat 20/litern det hade gått åt lika mycket ändå.

Sanning med modifikation.
Vi är många som är så illa tvugna att tanka för att komma till jobbet, kvittar om bensinen kostat 20/litern det hade gått åt lika mycket ändå.

20kr/L!!!!

Höj skiten till 100kr/L så ska du få se på effekt. Folk kommer inte ha 8mil till jobbet, tåg kommer bli ett bra transportsätt. Köer i runt stan kommer minska. Innan dess så får vi nog trängas på vägarna.

Jag röstar för 100kr/L då blir jag nästan själv kvar på vägen! =)

20kr/L!!!!

Höj skiten till 100kr/L så ska du få se på effekt. Folk kommer inte ha 8mil till jobbet, tåg kommer bli ett bra transportsätt. Köer i runt stan kommer minska. Innan dess så får vi nog trängas på vägarna.

Jag röstar för 100kr/L då blir jag nästan själv kvar på vägen! =)

Håller med. I städer med tunnelbana borde dom kunna höja priset till 100kr/l och så kan dom sänka priset på platser där folk behöver bilen för att ta sig till jobb :tummenupp

Eller så får alla flytta närmare sitt jobb och på så sätt kunna utnyttja kommunal (kommunist) trafiken och endast använda bilen när man måste.
Att ha som privelegie som vi i väst välden har att alltid kunna ta bilen kanske är ett minne blott vid 100kr/L, något dom fattigare länderna upplever varje dag.

Eller så får alla flytta närmare sitt jobb och på så sätt kunna utnyttja kommunal (kommunist) trafiken och endast använda bilen när man måste.
Att ha som privelegie som vi i väst välden har att alltid kunna ta bilen kanske är ett minne blott vid 100kr/L, något dom fattigare länderna upplever varje dag.

Jaha.. Nyss hemkommen från bangkok. Så mycket bilar, moppar, tuktuk, hemmabyggen och skit som det finns där så undrar jag på vilket sätt vi är priviligerade här.

Jaha.. Nyss hemkommen från bangkok. Så mycket bilar, moppar, tuktuk, hemmabyggen och skit som det finns där så undrar jag på vilket sätt vi är priviligerade här.

Vi åker ny fin bil med max 20k mil på mätaren och max 5år gammal. Stor ska den vara och rymma hela familjen.

Tuktuk och mopeder drar mycket mindre bränsle än en din V70 du har hemma, eller fruns mindre s60 som båda snittar 0,9L/mil jämfört med mopeden på 0,2.
Är du inte lyckligt lottad?

Kan bli en skaplig uppsving i byggbranchen om alla ska bo granne med sin arbetsplats. Först ska byggarna bygga sitt eget hem, och sen bygga åt dom andra som jobbar i närområdet. Tror inte den lösningen kommer fungera så bra.

Känner mig lyckligare när jag sitter på en vespa i Thailand än i min 10 år gamla bil med över 20k på mätarn. Lyx att kunna köra fordon som drar 0,2 hela året.

Tror faktiskt att många thailändare och andra i fattiga länder är lyckligare än den genomsnittliga svensken. Då borde dom vara mer lyckligt lottade?

Vi åker ny fin bil med max 20k mil på mätaren och max 5år gammal. Stor ska den vara och rymma hela familjen.

Tuktuk och mopeder drar mycket mindre bränsle än en din V70 du har hemma, eller fruns mindre s60 som båda snittar 0,9L/mil jämfört med mopeden på 0,2.

Det är ingen skillnad, undantaget att man inte ser många V70/S60. De föredrar japanskt. Många fler moppar därnere men hur många suv, pickuper, stora bilar mm som helst. Tuk tuk är fan tveksamt om dom går snålt i alla fall inte de 2t tuk tuk som drar runt där.

Ps. min egen bil är från 98 och någon fru har jag, lyckligtvis, inte.

(Därmed kan man ha motorcykeln i vardagsrummet utan att få synpunkter på det)

Last edited:

Jajjemän förbjud allt utom tuktuk och mopeder här också.

Då lär det inte finnas någon ungdomsarbetslöshet kvar heller eftersom allihop lär stå med en spade och hålla vägnätet fritt från snö.

Antar att detta blir en spännande utveckling håller med Bruno bensinen är för billig för att nån ska låta bilen stå.

Blir väl som alla rekordhöga priser folk blir upprörda i början sen åks det lika mycket endå.
Lösningen ligger ju inte i att sänka bensin kostnaden utan snarare höja den såpass mycket att andra bränslen får stiga fram i ljuset.
Fanns väl en elbil för typ 60år sedan som fungerade jättebra tror jag såg nått reportage om det i nån tidning.

Sen såg jag på en dokumentär från USA tror jag det var när elbilarna blev skrotade för att dom inte drev in tillräckligt med "Taxes", kanske lite bakåtsträvande? Men Bush gjorde väl lite sjuka saker...

Fanns väl en elbil för typ 60år sedan som fungerade jättebra tror jag såg nått reportage om det i nån tidning.
I förhållande till dåtidens teknik, ja.

Zeptoon skrev:
Sen såg jag på en dokumentär från USA tror jag det var när elbilarna blev skrotade för att dom inte drev in tillräckligt med "Taxes", kanske lite bakåtsträvande? Men Bush gjorde väl lite sjuka saker...

Har jag lite svårt att tro utan källa tyvärr.

Idén med elbilar är bra men det behövs lite mer forskning inom batteriområdet.
Ett batteri som kostar en förmögenhet att tillverka, en evighet att ladda och räckvidd på 5mil i -20 är liasom inget alternativ.
För att inte tala om uppvärmingen.

I förhållande till dåtidens teknik, ja.

Har jag lite svårt att tro utan källa tyvärr.

Idén med elbilar är bra men det behövs lite mer forskning inom batteriområdet.
Ett batteri som kostar en förmögenhet att tillverka, en evighet att ladda och räckvidd på 5mil i -20 är liasom inget alternativ.
För att inte tala om uppvärmingen.

"Who Killed the Electric Car" Hette den iallafall. var ett tag sen jag såg den dock.

Om jag inte minns helt fel så tror jag South Park gjorde en parodi om detta.

Okej, nu missuppfattade jag lite här :hihi. Jag trodde du menade att det gick åt 4 tunnor för att få upp en. Alltså med leveranser osv. Du vet som man brukar tjöta om att det går åt mer energi att tillverka en vindkraftsstation än den drar in typ. Och att det släpps ut mer CO2 än man sparar osv osv.

Men ändock låter det väldigt fel. Så jäkla mycket olja kan man väl inte hålla på lager sedan tidigare så att det fortfarande finns kvar olja att köpa om förbrukningen skulle vara fyra gånger högre än produktionen?

Det var bättre förr, det sa man då också. Borrarna var t ex bättre förr, det är vad utvecklingen lett till. :borra

Lösningen ligger ju inte i att sänka bensin kostnaden utan snarare höja den såpass mycket att andra bränslen får stiga fram i ljuset.

Så vad händer när folk kör med etanol, diesel eller t.o.m. eldrivna bilar tror du? Man höjer skatten förstås!

Det är därför jag inte använder gör-det-själv-kassan på Maxi, för vad tror du händer när alla änvder den? man stänger de vanliga kassorna och, vips, så får du stå lika mycket i kö igen. Samma sak med de olika bränslesätten. Skatten kommer att tas ut oavsett vad vi konsumenter väljer.

Dieseln nådde väl ett nytt rekord idag? vart tod den "billiga" dieseln vägen?
http://www.e24.se/business/ravaror/bensinpriset-narmar-sig-rekordniva_2650219.e24

Nej. Gratis el-energi till folket, producera nära nog oändliga mängder el, sätt upp elladdningsstationer N ggr tätare än bensinmackar. Problem löst. Finns vissa företagspolitisk samt skattepolitiska problem med det. Men vi jobbar ju inte mot ett utopisk samhälle, nej..

Använd thermokällor, vindkraft, vattenkraft, tidvatten, solkraft, undervattensströmmar, kärnkraft osv för att extrahera el. Det går, tekniken finns. Men inget politiskt eller markandsmässigt incitament. Varför skulle man pruducera oändliga (nåja) mängder el och ge bort?!

... räckvidd på 5mil i -20 är liasom inget alternativ.

Tänk om man tänkt så på 1910-talet när förbränningsmotorn började komma på allvar.

"Nej, det är inte lönt. Man kan ju knappt tanka någonstans. Vi lägger ner." :rolleyes:

Varför ska man inte kunna tanka el överallt där el finns? Lika ofta som det finns el-uttag. Oftare! Hur klarar tågen sig eg.? Det borde vara en omöjlighet..

Last edited:
Nej. Gratis el-energi till folket, producera nära nog oändliga mängder el, sätt upp elladdningsstationer N ggr tätare än bensinmackar. Problem löst. Finns vissa företagspolitisk samt skattepolitiska problem med det. Men vi jobbar ju inte mot ett utopisk samhälle, nej..
Klart skatten kommer läggas på andra drivmedel men ur miljösynpunkt så är ju Fosila bränslen inte det bästa..

"Nej, det är inte lönt. Man kan ju knappt tanka någonstans. Vi lägger ner." :rolleyes:

Varför ska man inte kunna tanka el överallt där el finns? Lika ofta som det finns el-uttag. Oftare! Hur klarar tågen sig eg.? Det borde vara en omöjlighet..

Då hade vi ju inte haft problemet med oljebrist nu!

Skillnaden är att det tar tid att tanka el.
Och elen måste komma någonstans ifrån.
Oavsett vad miljömupparna säger.

Skulle iofs funka om man bara bytte batterimodul istället för att ladda.
Men batterierna kostar fortfarande apa att framställa.

Då hade vi ju inte haft problemet med oljebrist nu!

Skillnaden är att det tar tid att tanka el.
Och elen måste komma någonstans ifrån.
Oavsett vad miljömupparna säger.

Skulle iofs funka om man bara bytte batterimodul istället för att ladda.
Men batterierna kostar fortfarande apa att framställa.
Och hur ofta måste normalsvensken egentligen köra mer än säg 10 mil i sträck?

Skulle gissa att den stora majoriteten hade klarar sig utmärkt om dagarna med en elbil som pallar med en 10 mil. Sen sätta på laddning under dagen, färdigladdat och bra tills man ska köra hem.

När man någon gång ska köra en längre stäcka, använd en "vanlig" bil med ottomotor.

Samtidigt höjs ju priset då vi för varje tunna som borras upp i nuläget förbrukar vi fyra stycken. Sen minns jag inte riktigt när det är, men inom bara några få år kommer förbrukningen vara sex förbrukade tunnor för varje uppborrad.

Har du inte blandat ihop begreppen lite här? Vi förbrukar fyra gånger mer olja än vi upptäcker i nya fyndigheter. Åtminstone om man får tro wikipedia och div. peak-oil-sidor.

Och hur ofta måste normalsvensken egentligen köra mer än säg 10 mil i sträck?

Skulle gissa att den stora majoriteten hade klarar sig utmärkt om dagarna med en elbil som pallar med en 10 mil. Sen sätta på laddning under dagen, färdigladdat och bra tills man ska köra hem.

När man någon gång ska köra en längre stäcka, använd en "vanlig" bil med ottomotor.

Hur gick det med alla dom däringa små hantverksbilarna som såldes med eldrift, dom ser man inte så ofta längre.

Undrar varför.....

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back