Har bensinen blivit dyrare?

Zeptoon

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Hoj
04 Honda Xr125l
Hej tänkte höra eran åsikt om bensinpriserna...

Bensinpriserna blir högre och högre men är dem egentligen så mycket dyrare än när farsan tankade sin moped om man tittar på hur mycket mer man tjänar idag?

Antar att lönen inte var så specielt hög för 40 år sedan, googlade lite men hittade ingen sida som man kunde se medelsnitts lön/år.

Nån som kommer ihåg vad man tjänade och kanske vad bensinen kostade då?

Här har du priserna tillbaka till början på 80 talet med hänsyn till KPI. Som du kan se införde man moms i slutet på 80-talet vilket gjorde priset 25% dyrare. Skattesatsen har man också förändrat under årens lopp. Under senare år har produktionspriset ökat. Marginalen har legat ungefär på samma nivå hela tiden:

http://spi.se/statistik/priser/bensin?gb0=year&kpi0=on&df0=1960-01-01&dt0=2011-12-31

Från 60- talet till idag:

http://spi.se/statistik/priser?gb0=year&df0=1960-01-01&dt0=2010-12-31

Med hjälp av KPI index från SCB kan du räkna ut priset det år du vill jämföra med.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____35666.aspx

Last edited:
Här har du priserna tillbaka till början på 80 talet med hänsyn till KPI. Som du kan se införde man moms i slutet på 80-talet vilket gjorde priset 25% dyrare. Skattesatsen har man också förändrat under årens lopp. Under senare år har produktionspriset ökat. Marginalen har legat ungefär på samma nivå hela tiden:

http://spi.se/statistik/priser/bensin?gb0=year&kpi0=on&df0=1960-01-01&dt0=2011-12-31

Från 60- talet till idag:

http://spi.se/statistik/priser?gb0=year&df0=1960-01-01&dt0=2010-12-31

Med hjälp av KPI index från SCB kan du räkna ut priset det år du vill jämföra med.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____35666.aspx

Borde inte bensinen blivit billigare att tillverka eftersom man borde väl kommit på billigare sätt att framställa bränslet ur oljan? eller är det bara skatterna som tagit över och hårdare regler?

Borde inte bensinen blivit billigare att tillverka eftersom man borde väl kommit på billigare sätt att framställa bränslet ur oljan? eller är det bara skatterna som tagit över och hårdare regler?

Snarare dyrare att borra efter.

Snarare dyrare att borra efter.

Så tror jag också det förhåller sig. Åtminstone är det så oljeproducenterna säger och det verkar rimligt. Man får borra efter olja på allt svåråtkomliga ställen. T ex djuphavsborrning. Inte helt riskfritt som vi sett vid senaste olyckan i USA.

Samtidigt höjs ju priset då vi för varje tunna som borras upp i nuläget förbrukar vi fyra stycken. Sen minns jag inte riktigt när det är, men inom bara några få år kommer förbrukningen vara sex förbrukade tunnor för varje uppborrad.

Samtidigt höjs ju priset då vi för varje tunna som borras upp i nuläget förbrukar vi fyra stycken. Sen minns jag inte riktigt när det är, men inom bara några få år kommer förbrukningen vara sex förbrukade tunnor för varje uppborrad.

Enligt mitt tankesätt skulle tillgången på olja på världsmarknaden vara lika med noll i såna fall eftersom det skulle försvinna tre tunnor varje gång man borrade upp en ny. Omöjlig ekvation? :va

Hehe, njaoo, det har ju inte alltid varit så, tidigare, tiden innan andra världskriget om jag inte minns fel, så borrade vi upp mer olja än vi förbrukade, men vi har sedan länge passerat gränsen där vi borrade upp lika mycket som vi förbrukade och numera spenderar vi alltså mer än vad vi har i lager - och med ganska stor säkerhet så visar det sig att jorden inte har tillräckligt med olja i sig för att kunna fortsätta "stödja" våran förbrukning i knappt 50 år till, sen är det total soppatorsk med det mesta vi använder, tillverkar och behöver i dagens samhälle.

Hehe, njaoo, det har ju inte alltid varit så, tidigare, tiden innan andra världskriget om jag inte minns fel, så borrade vi upp mer olja än vi förbrukade, men vi har sedan länge passerat gränsen där vi borrade upp lika mycket som vi förbrukade och numera spenderar vi alltså mer än vad vi har i lager - och med ganska stor säkerhet så visar det sig att jorden inte har tillräckligt med olja i sig för att kunna fortsätta "stödja" våran förbrukning i knappt 50 år till, sen är det total soppatorsk med det mesta vi använder, tillverkar och behöver i dagens samhälle.

Okej, nu missuppfattade jag lite här :hihi. Jag trodde du menade att det gick åt 4 tunnor för att få upp en. Alltså med leveranser osv. Du vet som man brukar tjöta om att det går åt mer energi att tillverka en vindkraftsstation än den drar in typ. Och att det släpps ut mer CO2 än man sparar osv osv.

Men ändock låter det väldigt fel. Så jäkla mycket olja kan man väl inte hålla på lager sedan tidigare så att det fortfarande finns kvar olja att köpa om förbrukningen skulle vara fyra gånger högre än produktionen?

Man har nog i västvärlden byggt upp ett reservlager för att underlätta tider av politisk instabilitet och uteblivna oljeleveranser från de oljeproducerande länderna i mellanöstern. Säkert tog man lärdom av oljekrisen på 70-talet.

Så fort man gick ut och sa att man skulle börja använda sig av sina reservlager gick oljepriset ner något här om dagen. Hur stort lagret är har jag ingen aning om. Det kanske finns uppgifter om det på nätet någonstans. Troligtvis är det tillräckligt för att trygga det nödvändigaste under en period.

Man har nog i västvärlden byggt upp ett reservlager för att underlätta tider av politisk instabilitet och uteblivna oljeleveranser från de oljeproducerande länderna i mellanöstern. Säkert tog man lärdom av oljekrisen på 70-talet.

Så fort man gick ut och sa att man skulle börja använda sig av sina reservlager gick oljepriset ner något här om dagen. Hur stort lagret är har jag ingen aning om. Det kanske finns uppgifter om det på nätet någonstans. Troligtvis är det tillräckligt för att trygga det nödvändigaste under en period.

Sverige avvecklade väl sina beredskapslager för något tiotal år sen?

Jo, dom stora bergrummen är tömda, det var så dålig kvalitet på bensinen som var kvar att det bara gick att tanka i lågkomprimerade fordon, diesel hade också försämrats....

Nu finns det cisternlager kvar...

Den första artikeln är från slutet av 2008. Tyder på att Sverige inte har några egna lager utan har överlåtit det ansvaret till oljeproducenterna. 1985 tog man beslut att avveckla dem och jag vet inte om något av dem är i bruk än idag. Läs hela mellersta artikeln. Den var rätt intressant faktiskt. Handlar om just beredskapslagren.

Blev av med länken till artikeln, men den hittar du nog lätt igen med Google.

"Sverige har valt att låta oljebolagen ta ansvar för beredskapslagren av olja. Men när Energimyndigheten, som har tillsynsansvaret, granskade verksamheten visade det sig att samtliga de sex stora oljebolagen brast i sina åtaganden.

Energimyndigheten kan konstatera att Sverige totalt sett uppfyller kravet på lagringsskyldighet av olja och oljeprodukter enligt internationella överenskommelser. Däremot har lagringsskyldiga företag haft brister och inte uppfyllt sina lagringsåtaganden.

– Vid den senaste revisionen för lagringsåret 2006/2007 visade det sig att oljebolagen inte har haft tillräckligt med olja i reserv hela tiden, säger Andres Muld, avdelningschef på Energimyndigheten."

http://www.barometern.se/nyheter/os...miljard-kronor-goms-nere-i-berget(2141666).gm

"samhällets behov av att bunkra upp olja och bensin av beredskapsskäl minskade med tiden. 1985 togs beslut att beredskapslagren skulle avvecklas. 2006 fanns bara ett 40-tal kvar att lägga ner.
Bergrumslagret i Oskarshamn togs i bruk 1967. Något budgetbygge handlar det inte om. På den tiden sparade inte statsmakterna på krutet. De hemliga bergrumslagren skulle klara både atombombsattacker och giftgas."

http://www.dn.se/ekonomi/beredskapslagren-for-bensin-oppnas

"De svenska lagren innehåller bensin motsvarande 90 dagars förbrukning."

Men om nu vi har bensin på lager borde inte denna bli gammal eller passerar bränsle genom där hela tiden för att blanda nytt med gammalt bränsle. vet dock inte hur lång tid bensin står sig men antar att den bli betydligt sämre med tiden??

En halvvändning i tråden då..

Hur mkt dyrare har det blivit att köra en mil?

Omräknat i KPIX och med hänsyn till dagens låga förbrukning i moderna bilar.

En halvvändning i tråden då..

Hur mkt dyrare har det blivit att köra en mil?

Omräknat i KPIX och med hänsyn till dagens låga förbrukning i moderna bilar.

Dagens bilar är inte särskilt billiga att köra en mil om man tar hänsyn till alla faktorer. Detsamma gäller nog även gårdagens bilar som antagligen krävde mer underhåll vid tätare intervaller. Verkstadsbesöken kostade nog inte lika mycket som idag. Verkstaden behövde inte hålla sig med massor med avancerad utrustning och licensavtal för att läsa av bilens minnen.

Välj ut ett årtal och ta reda på olika kostnaderna som inköp, service, försäkring under ett år och 1500- 2000 mil inkl förbrukning och KPI beräkna dem för att få dagens penningvärde. Sedan får bör man nog även ta hänsyn till löneutvecklingen också samt räntenivå.

Kanske har jag fel, men jag tror att värdeminskningen var mindre förr på bilar än idag.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back