Har 3cm kedjespel, och rek. är 4.5 - 5.5cm, farligt?

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Problemet:

Hej, jag kollade mitt kedjespel och ser att det endast är 3cm och att rek. är 4.5 till 5.5 cm kedjespel.
Är detta "farligt" och borde genast ändras eller kan man köra vidare några dagar till?

Historia

Var hos Vianor som bytte mitt bakdäck och repade min fälg (vilket verkar vara standard...) Men dem spände kedjan för hårt.

Ursäkter
Vill inte gå tillbaka dit igen får de, verkade ha noll koll på hojar, och jag har inga egna verktyg.
Min vän har verktyg men är utomland...

Ringde mc verkstad men dem har det fullt hela veckan...

Testade med reserv verktygen men bara repade Axelmuttern utan att blev det minsta lösare.

Tack på förhand!

Åk dit och kräv att dom ska fixa felet som dom har åstadkommit, Var ganska jobbig så ska du se att dom löser det. Är ju ändå en stor firma

De sliter mer på drev och kedja att ha den för mycket spänd. Bättre att ha den för slappt...

Vad har du för hoj ? På många hojar så är 30mm helt normalt. Köp verktyg så du kan sköta din kedja själv

För kort spel på kedjan är farligt - ja!

Det kan orsaka för kraftigt slitage på lagret på utgående axeln. Beroende på motorkonstruktion så kan det visa sig bli en mycket omständig reparation om/när lagret skär ihop. Trots att lagret i sig bara kostar någon hundring så kan reparationskostnaden lätt passera 10 000kr.

Jag drabbades själv av dylikt lagerras en gång och i mitt fall blev det billigare/smidigare att byta hela motorn. :fakta (Nej, jag skämtar inte!)

Kan man inte justera kedjespänningen så bör man överväga om MC är rätt fordon.
Seriöst, det är en av punkterna som man måste klara av att sköta själv.
Köp en kardanhoj om det känns för ambitiöst.

Mäter du rätt?

Frispelet kan mätas från kedjans underkant i nedersta läge, till kedjan överkant i översta läge. Dvs, kedjans tjocklek räknas in i måttet på frispelet. Frispelet kan ju också mätas från samma punk (kedjans underkant i nedersta läge, kedjans underkant i översta läge). Kan tänka mig att det diffar 15 mm beroende på hur man mäter.

Jag minns däremot inte vilket som är rätt. Jag har ju en bild på svingen hur man mäter, så jag kommer inte ihåg :). Vilket är egentligen rätt mätmetod på frispelet?

Har kört med remdrift innan, ingen riktig ursäkt men men...

Och kan man bara komma med dryga svar kanske man skulle överväga och inte svara alls. :glömdet

Som många har skrivit så är jag övertygad om att verkstaden har mätt på ett sätt (det korrekta) och du mäter "innermåttet". Mät från kedjas yttermått så ska du se att du hamnar inom rätt intervall. :tummenupp

Mäter enligt från kedjans underkant i nedersta läge, till kedjan överkant i översta läge.

I så fall bör du åtgärda omgående. Du ska mäta spelet från nit till nit eller från nedankant till nedankant eller från ovankant till ovankant. Mäter du från nedankant i understa läget och ovankant i översta läget och då får 30mm så har du max 20mm i korrekt uppmätt spel.
Gör såhär:
1. Lossa hjulaxelmuttern, du måste ev ha mothåll på motsvarande sida. Ca två varv på gängorna bör vara mer än tillräckligt för att kunna flytta hjulaxeln.
2. Lossa kedjesträckarna, en på vardera sidan om hjulet i bakkant på svingen. Skulle tro att du ska lossa max ett halvt varv.
3. Se till att hjulet spårar genom att kontrollera att markeringarna på kedjestäckarna är i samma läge.
4. Dra åt hjulaxelmuttern något, inte helt.
5. Kolla spelet igen.
6. Om spelet är ok så drar du kedjesträckarna försiktigt precis så att de griper i gängorna.
7. Dra åt hjulaxelmuttern med mothåll, den ska dras ganska rejält.

6b. Om hjulet inte spårar så justera höger sida, man får laborera lite ibland. Men ta det lugnt så kommer du att lösa det.

När du är klar har du:
Rätt spel.
Markeringarna på kedjestäckarna i samma läge.
Dragit fast hjulaxelmuttern.
Dragit åt kedjesträckarna något så att axeln ej kan flyttas framåt.

Som många har skrivit så är jag övertygad om att verkstaden har mätt på ett sätt (det korrekta) och du mäter "innermåttet". Mät från kedjas yttermått så ska du se att du hamnar inom rätt intervall. :tummenupp

Nej, killen som brukar ta emot hojar var på semester, och det tog 2 personer att byta mitt bakdäck och 20-30 minuter senare så lyckades dem till slut ta bort däcket.

Han spände kedjan alldeles för hårt första gången och då såg jag det (max 1cm kedjespel) och bad honom göra om det och göra det lösare, och det syntes att han hade problem att fixa det.
Sedan så sa han att det nu var som det var innan jag lämnade in det typ och att jag borde kolla över kedjan själv för att vara säker senare.

Tack för svaret! Har varit nere och kollat och sett att punkt 3. Se till att hjulet spårar genom att kontrollera att markeringarna på kedjestäckarna är i samma läge.

INTE stämmer med typ ca 1 streck, vilket inte är så bra.

Att verkstäder spänner kedjor för mycket hör mera till regel än undantag, enligt min erfarenhet.

1. Läs instruktionsboken om du inte redan gjort det. Att mäta kedjespel är en modellspecifik procedur som skall göras enligt tillverkararens anvisning. Metoden varierar ganska mycket beroende på vilken hoj man har. Att bara känna efter lite och mäta på chans duger inte.

2. Det vimlar av 'förstå sig på' -are där ute som tror att man kan gå fram till en godtyclig hoj och bara känna efter och tycka: "För slappt" eller "För hårt" . Dessa människor är otroligt vanliga i MC -verkstäder och på MC- kurser. Alla har de det gemensamt, att så länge de jobbar utan linjal och instruktionsbok så har de ingen aning om vad de håller på med.
Det enda man kan säga med den metoden är, att om du sitter på hojjen och kedjan är helt spänd, då är det riktigt dåligt/farligt.

Om du inte skulle lösa det på annat vis, så sväng uppom Osby när du känner för det så kan jag fixa det till dig...

Att verkstäder spänner kedjor för mycket hör mera till regel än undantag, enligt min erfarenhet.

1. Läs instruktionsboken om du inte redan gjort det. Att mäta kedjespel är en modellspecifik procedur som skall göras enligt tillverkararens anvisning. Metoden varierar ganska mycket beroende på vilken hoj man har. Att bara känna efter lite och mäta på chans duger inte.

2. Det vimlar av 'förstå sig på' -are där ute som tror att man kan gå fram till en godtyclig hoj och bara känna efter och tycka: "För slappt" eller "För hårt" . Dessa människor är otroligt vanliga i MC -verkstäder och på MC- kurser. Alla har de det gemensamt, att så länge de jobbar utan linjal och instruktionsbok så har de ingen aning om vad de håller på med.
Det enda man kan säga med den metoden är, att om du sitter på hojjen och kedjan är helt spänd, då är det riktigt dåligt/farligt.

Lät faktiskt min bror sitta på hojen för att se hur mycket kedjespel det fanns när någon satte sig på den, och den var nästan helt spänd, det var därför jag tyckte den måste varit lite för spänd.

Som Road-Ragge säger så mäts det olika från hoj till hoj. Ska finnas en liten beskrivning i manualen till din hoj hur du mäter.

På min hoj ska man exempelvis inte mäta där kedjan är som slappast av någon anledning utan i höjd med bakfälgens innerkant. Skulle jag mäta i mitten av kedjan skulle jag förmodligen ha någon cm för mycket.

Så läs din manual och gör sedan alla HandLeggers punkter.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra