Har 3cm kedjespel, och rek. är 4.5 - 5.5cm, farligt?

Enligt vad jag lärt mig så ska man inte använda momentnycklar för att släppa på för hårt dragna muttrar/skruvar. Det ska tydligen kunna sabba kalibreringen. Nån annan får gärna bekräfta/dementera detta påstående.

Du har säkert alldeles rätt :tummenupp BRA PÅPEKANDE :Bugar
när det gäller fina momentnycklar som "knäpper" när de går över momentet.

Men det här är en skitmomentnyckel :D
med en visare fäst på 1/2" huvudet och när man använder den så böjer sig skaftet och visaren rör sig över skalan nära handtaget. Den har inga "Inga" rörliga delar. Som en "riktig" momentnyckel.
Den stora fördelen med den här Biltema momentnyckeln är att skaftet är så långt så "svage jag" lyckas få loss bakaxelmuttern och växellådsaxelmuttern med den.
Och så duger den att dra typ bakaxelmutter med. Om man tar hänsyn till eventuell felvisningen vid 0 (noll).
Min visar tex 2kgm=20Nm när den inte används och när jag drar passerar visaren först 0 och börjar sedan öka igen.
Så för 65Nm drar jag allt så till 4,5kgm på skalan. Men för 60kr är den OK för mig.

Till allt upp tom M10 använder jag en riktig momentnyckel 4-20Nm
typ SWEDOL VE-39946
och den drar jag inte loss nått med.......som tur är. Tydligen.
Utan använder fasta nycklar, ringnycklar eller hylsor med spärrskaft.

Återigen, det där är helt olika från hoj till hoj......

Det där kan tydligen inte sägas tillräckligt många gånger. Justering utan instruktionsbok och linjal är bara voodoo, inget annat.

Last edited:
Enligt vad jag lärt mig så ska man inte använda momentnycklar för att släppa på för hårt dragna muttrar/skruvar. Det ska tydligen kunna sabba kalibreringen. Nån annan får gärna bekräfta/dementera detta påstående.

Det beror påvilken typ du har. Jag använder den klickande typen. Där sträcker man inte fjädern om man drar för hårt. Jag tror att en sådan kan överbelastas rejält utan att kalibreringen går åt pipan....i den mån man kan tala om kalibrering ö.h.t. Det är nog inte många av oss hemmameckers som har kaöibrerade momentnycklar :)

Spänn ihop bakfjädringen så kedjan är i sitt mest sträckta läge, spänn kedjan så den inte är för sträckt.
Mät sen spelet kedjan har på valfritt sätt när hojen är olastad/centralstöd/pall eller vad man nu föredrar.
Kom ihåg måttet, done.

Det kan vara svårt att få bort kedjan från kuggen om man inte släpper kedjespänningen helt. Olika hojar - olika sätt.

Det kan vara svårt att få bort kedjan från kuggen om man inte släpper kedjespänningen helt. Olika hojar - olika sätt.

På alla hojar jag skruvat kan man med lätthet ta bort kedjan efter att hjulaxeln demonterats utan att röra kedjespänningen. :rolleyes:
Lite fippligare o montera tillbaka kanske om kedjan var spänd som en fiolsträng innan demontering :fyllisar

Sitter på telefonen nu så har inte läst alla inlägg.

Om du har en för hårt spänd kedja så kan du hämma fjädringen i sin rörelse vilket kan reda till att du kör omkull.
Desto mer hojen fjädrar ihop desto mer spänd blir kedjan.

Tycker du ska åka till exempelvis biltema/jula och köpa de få verktyg man behöver för att sköta kedja och lättare mekaniskt arbete.:)

Desto mer hojen fjädrar ihop desto mer spänd blir kedjan.

Hmmm... nej.

Kedjan är mest spänd när hjulaxel-svinglagring-drevaxel ligger på en linje.
Om hjulet rör sig lite uppåt så ökar kedjeslacket, om hjulet rör sig lite neråt så ökar kedjeslacket också.
OK, är du med så långt?

Sen kan iofs kedjan bli väldigt spänd vid extrem fjädringsrörelse men det beror på att den kommer i kontakt med sving eller ram.

Man kan ju fråga sig varför spelet ändrades när du böt däck? Tar man bara loss hjulet så rör man ju aldrig kedjespänningen!

Jag släpper alltid på spännarna, för annars är det lögn i helvete at få tillbaka hjulaxeln på plats vid återmontage, men jag är rätt klen oas...

Hmmm... nej.

Kedjan är mest spänd när hjulaxel-svinglagring-drevaxel ligger på en linje.
Om hjulet rör sig lite uppåt så ökar kedjeslacket, om hjulet rör sig lite neråt så ökar kedjeslacket också.
OK, är du med så långt?

Sen kan iofs kedjan bli väldigt spänd vid extrem fjädringsrörelse men det beror på att den kommer i kontakt med sving eller ram.

Ja visst är det så.
Tar man min hoj som exempel så fjädrar den aldrig in så mycket att de kommer i linje då svingen är lutad nedåt.
Om jag gissar vilt så gör inte många andra sporthojar det heller.

Men självklar har du rätt i det du säger.

Teknikforumet och det skall ju bara innehålla fakta.

Men jag måste säga att kunna kolla oljenivå/fylla på kolla lufttryck, och att ha en rätt justerad kedja skall man kunna för att ha hoj iom att detta skall kollas många gånger mellan verkstadsbesöken.

Läs igenom din instruktionsbok för där står exakt hur kedjan skall underhållas och justeras.

Iställer för att knata runt med tumstock och mäta för att få kedjan just på millimetern rätt för annars kör man ihjäl sig DireCKt så är de inte direkt svårt att spänna kedjan, sätta sig på hojen och känna med foten om den är lagomt spänd..

Jävla nötter :sissy

Är det bara jag som justerar när jag SITTER på hojen? Blir ju 2 helt olika spel beroende på metod...min son. :hihi
Nej gör så jag med :tummenupp

Iställer för att knata runt med tumstock och mäta för att få kedjan just på millimetern rätt för annars kör man ihjäl sig DireCKt så är de inte direkt svårt att spänna kedjan, sätta sig på hojen och känna med foten om den är lagomt spänd..

Jävla nötter :sissy

Med mina jättefötter är det fan det. Eller omd et är min hoj som har en kedja som är svår att komma åt med fötterna.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back