Har 3cm kedjespel, och rek. är 4.5 - 5.5cm, farligt?

Nej, killen som brukar ta emot hojar var på semester, och det tog 2 personer att byta mitt bakdäck och 20-30 minuter senare så lyckades dem till slut ta bort däcket.

Han spände kedjan alldeles för hårt första gången och då såg jag det (max 1cm kedjespel) och bad honom göra om det och göra det lösare, och det syntes att han hade problem att fixa det.
Sedan så sa han att det nu var som det var innan jag lämnade in det typ och att jag borde kolla över kedjan själv för att vara säker senare.

Men i så fall är det bara att åka tillbaka med stränga rösten och råg i ryggen!

Tror jag åker till vianor imorgon och kollar läget.
Blir det inget med dem så fixar jag det nog själv men hjälp av era tips, Tack för hjälpen.

Vianor??Jag skulle aldrig lita på något annat än riktiga mc-mekar (och knappt på dem heller...). Det måste väl finnas någon sporthoj-medlem i din närhet som kan hjälpa till, det är väl sånt som ett forum är till för?

Jag hade en fazer 1000 (fz1) och den skulle ha 45-55mm vilket är mycket men helt korrekt.
Jag körde alltid på minsta spel eftersom den blir lite stökig i stan annars.

Har du mindre slits utgående Axellager plus drivpaket och är inte bra.
Spelet mäts med hojen på centralstödet.
Gör som det står där uppe, mät med tumstock.
Köp en äkta biltema momentnyckel och dra enligt boken så blir det bra.

Min verkstad spänner alltid för hårt och drar muttern tills det smakar skit.
Varför spände verkstaden din kedja förresten? Bultar man tillbaka hjulet ska det ju bli som det var?

Last edited:
Det där behöver du ha koll på. Skaffa kunskap och väx som människa! Skall gå att göra med verktygen i satsen som följer med hojen. Jag byter ut det som behövs mot verktyg jag trivs bättre med.

Mitt tips eftersom du bor i Ksd:

Åk in till mc-center på Långebro/Vilan och få en snabbkurs av Håkan i verkstan, en mycket sympatisk och rutinerad mek. http://mc.mccenter.se/kontakt.aspx

Det tillhör grundläggande handhavande av mc-n att kunna justera kedjespelet och det säger jag inte för att vara dryg. Du kan ju pröjsa något om han hinner avsätta tid för att visa dig...

Vianor:rolleyes:

Lycka till!

Last edited:
Det där behöver du ha koll på. Skaffa kunskap och väx som människa! Skall gå att göra med verktygen i satsen som följer med hojen. Jag byter ut det som behövs mot verktyg jag trivs bättre med.

Mitt tips eftersom du bor i Ksd:

Åk in till mc-center på Långebro/Vilan och få en snabbkurs av Håkan i verkstan, en mycket sympatisk och rutinerad mek. http://mc.mccenter.se/kontakt.aspx

Det tillhör grundläggande handhavande av mc-n att kunna justera kedjespelet och det säger jag inte för att vara dryg. Du kan ju pröjsa något om han hinner avsätta tid för att visa dig...

Vianor:rolleyes:

Lycka till!

Jo ringde Håkan faktiskt men han "ville" inte korrigera min kedja han sa att om det inte är i samband med en service så ville han typ inte göra det, (frågade vad det skulle kosta isåfall att bara fixa kedjan men så tog han upp att dem typ endast gör det med en service), och att han hade fullt hela veckan (Tar max 5 min för en mc-mek...)

Missförstå mig inte, han har varit trevlig alla andra gånger jag pratat med honom, men men...

Försökte själv lossa axelmuttern men den satt som berget och jag är inte jätte klen direkt. Trodde något skulle gå i sönder så jag slutade istället.

Varför spände verkstaden din kedja förresten? Bultar man tillbaka hjulet ska det ju bli som det var?[/QUOTE]

Han lossade alla skruvar vid däcket för att han trodde väl att det var så man tog bort däcket (är seriös), han kollade runt på hojen innan han började pilla och ha sig innan han kom på hur han skulle göra.

Jo ringde Håkan faktiskt men han "ville" inte korrigera min kedja han sa att om det inte är i samband med en service så ville han typ inte göra det, (frågade vad det skulle kosta isåfall att bara fixa kedjan men så tog han upp att dem typ endast gör det med en service), och att han hade fullt hela veckan (Tar max 5 min för en mc-mek...)

Missförstå mig inte, han har varit trevlig alla andra gånger jag pratat med honom, men men...

Försökte själv lossa axelmuttern men den satt som berget och jag är inte jätte klen direkt. Trodde något skulle gå i sönder så jag slutade istället.

Han är inte den som säger nej i onödan eller av nonchalans, han har helt enkelt för mycket då han är själv i verkstan. Då är det väl rätt och rimligt gentemot de kunder han åtagit sig att göra jobb åt. Det är inte att vara otrevlig att ge ett sånt besked, det är att vara reko.

Ta en tur nedåt sv Skåne med din järnhäst så bjuder jag på både justering och en lektion i hur man sköter och sträcker en kedja.

.....

Bara så att du vet... Bakaxelmuttern skall dras med ett kontrollerat vridmoment, vanligen c.a. 100 Nm. Omräknat på ett halvmeters verktygsskaft motsvarar det 20 kg vikt. Bara så att du får en känsla för hur mycket du skall behöva ta i.

Är det bara jag som justerar när jag SITTER på hojen? Blir ju 2 helt olika spel beroende på metod...min son. :hihi

Jag hade en fazer 1000 (fz1) och den skulle ha 45-55mm vilket är mycket men helt korrekt.
Jag körde alltid på minsta spel eftersom den blir lite stökig i stan annars.

Har du mindre slits utgående Axellager plus drivpaket och är inte bra.
Spelet mäts med hojen på centralstödet.
Gör som det står där uppe, mät med tumstock.
Köp en äkta biltema momentnyckel och dra enligt boken så blir det bra.

Varför spände verkstaden din kedja förresten? Bultar man tillbaka hjulet ska det ju bli som det var?

Återigen, det där är helt olika från hoj till hoj. Min manual säger uttryckligen att kedjespelet mäts med hojen på backen utan last.

Jag vet att det mest är killar här inne men ibland MÅSTE man läsa manualen :tungan

Har du centralstöd är det en baggis.
Mät kedjeslacket med ventilen klockan 00 03 06 09 12 15 18 21 24/00
Det blir 9 mätningar som jag skriver upp allt eftersom.
Normalt är det inte samma resultat. Kortaste kedjeslacket av 9 mätta gäller ska tydligen vara 45mm
För att ta loss bakaxelmuttern
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/
Moment anges ofta i Nm. 10Nm är 1kgm. Så på min sukka som ska dras med 65Nm så ska jag dra 6,5kgm.
När kedjejysteringen är klar.
Och så behöver du
en passande hylsa med 1/2" hål
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...adaptrar-och-forlangare/Losa-hylsor-12-10300/
men OBS sticker axeln ut mycket ur muttern kan det vara bättre med
LÅNG Hylsa
mindre hylsdimensioner hos biltema
större LÅNGA hos SWEDOL
http://www.swedol.se/sv/kristianstad_s172.html

Enligt vad jag lärt mig så ska man inte använda momentnycklar för att släppa på för hårt dragna muttrar/skruvar. Det ska tydligen kunna sabba kalibreringen. Nån annan får gärna bekräfta/dementera detta påstående.

Sen så bör det nog även utfärdas en viss varning för att lita för blint på graderingen på svingen vid justerskruvarna. På min hoj så sitter då i.a.f. inte hjulet rakt när det är lika på båda sidor. Bara svingen är symetrisk så är det nog klokare att istället se till så att måttet mellan centrum på hjulaxeln och svingaxeln är desamma på båda sidor. Svingaxeln borde ju alltid vara vinkelrät mot hojens längdlinje...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra