Har 2 teknikproblem, sammanlänkat eller oberoende av varandra?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Jag har två problem med min annars ljuvliga hoj som jag skulle behöva lite hjälp med!

1. Det första problemet är att klockan på hojen tenderar att tappa minnet och jag märker att den helt plötsligt går helt fel (hänt 2 gånger på ca 200 mil). Jag får då ställa om den och så går den som den ska igen. Jag misstänker att det har något med batteriet att göra? Batteriet är underhållningsladdat hela vintern och hojen startar alltid fint (undantag för problem 2). Detta har dock hänt inom de sista 50 milen.


2. Problem är att hojen vid två tillfällen vägrat att starta när jag varit ute och kört och sedan stängt av hojen några minuter (också hänt de senaste 50 milen).
Första tillfället var när jag hade gjort ett tillfälligt stopp på 5 minuter efter en stadskörning när hojen kom upp i ca 100 grader.

De andra tillfället var vid en broöppning när jag stod still med motorn avstängd i cirka 10 minuter, då var motorn inte mycket varmare än 80 grader.

Det som händer vid dessa tillfällen är att displayen som annars lyser upp när jag vrider om nyckeln istället är stendöd och det vanliga "ljudet" som ska låta när när elektroniken gör en koll uteblir. Båda gångerna när jag blivit stående har hojen startat efter någon minut efter att jag slagit av och på tändningen några gånger + tryckt på startknappen.


Vad kan vara boven till mina problem tror ni? Jag trodde först att det var något värmeskydd som slog in den gången när hojen hade körts i stadskörning.
Har den döda elektroniken något med att klockan börjat gå fel?

Hojen är min mc i profilen och det sitter ett slipon på den och hojen är inte mappad utan är orginal vad jag vet.

mvh// Jocke
 
Finns inga värmeskydd. Mer troligt med glappkontakt. Kolla batteripoolerna
 
Finns inga värmeskydd. Mer troligt med glappkontakt. Kolla batteripoolerna

Glappkontakt verkar mest troligt.
Om polerna är OK skulle jag hoppa fram till tändningslåset, kolla anslutningar och spruta med något "elfrämjande" medel.
Därefter alla konaktpunkter däremellan.

Ja problem 1 & 2 hänger troligen samman, klockan har troligtvis inget BU batteri utan bortfall av huvudströmmen nollställer klockan.
 
Jag hade svårt att vrida runt nyckeln förut(de kärvade) men efter att jag sprutat 5/56 i tändbingslåset så fungerar det perfekt igen , dock kanske 5-56 inte var så bra för tekniken :p får kolla batterianslutningarna och tändlåset !
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top