I mitt arbetes gamla lokaler hade vi en elektronikverkstad. Fullt med lödkolvar, ytmonterade komponenter och en del dyra instrument. Vi behövde en rökutsug (för att dra ut rök från lödkolvar). Firman anlitade lokala ventilations-
En vecka senare än beräknat dyker två överhajpade

upp som verkar ha rökt allt möjligt innan de kom och följande dialog utspelar sig. Jag och min kollega blev helt tysta ganska omgående när de satte igång. Allt utläses medelst väldigt höga och irriterade stämmor. Det var ju säkert upp till 2m mellan dem.
1- Jaha, fan, är det här inne vi ska sätta upp skiten
2- Ja ente fan vet jag....Jaha, hur vill ni ha det då
jag- Vi skulle vilja ha ett rör längs taket med stosar på tre ställen där vi kan koppla.....blabla (pekar ut hur vi vill ha det)
2- Fy fan! Det blir en jävla massa rör. Helvete.
1- Jävla. Det blir fan jobbigt
2- Ja så in i helvete. Vi måste ha en jävla massa rör. Du vet att rör kostar som fan va?
jag- Öh, jaha...firman pröjsar.
2- Jaja. Vi måste mäta lite.

.arna flyger upp på en arbetsbänk (med skitiga skor på esd-mattorna!!) och viftar med en tumstock
2- Fan, måste ha en massa rör och fästband
1- FAN va mycket fästband. Var sitter fläktjävlen?
2- JAMEN INTE FAN VET JAG!! (blev plötsligt skitförbannad)
1- Men helvete också
jag- Ehm..fläkten sitter där ute..
1- JÄVLAR VA LÅNGT BORT!!! Behöver ju en satans massa rör ut dit.
2- Nä, fan, helvete. Det här går inte. Vi får ta hit chef-jävlen
1- Fan också
Sen gick de bara. På eftermiddagen kom de tillbaka med en tredje

, som jag antar jag var "chef-jävlen". De presenterade ju inte sig såklart.
En ungefär likadan trialog utspelar sig, fast med ännu fler svordommar, högre volym och ett och annat grovt skämt lyckades de få till.
Några dar senare kom de tillbaka, satte upp rören, skitade ner så in i helvete, skrek, svor och gormade. När de var klara:
1- FY FAN VA JÄVLA BRA DET BLEV!!!!
2- SATAN!! Det blev fan billigt det här ju.
1- Ja, men det behöver ju inte kunden veta förfan!! HÖ HÖ HÖ
(OK, "kunden" står ju bara några meter bort och ni hörs tre kvarter bort)
2- Ja jävlar! Fy fan va bra det blev!
1- Ja helvete!
2- Nä, nu skiter vi i det här fanskapet
1- ...
Jag och min polare visste inte riktigt vad vi skulle tycka. I efterhand är det rätt roligt, men egentligen är det ganska tragiskt... Notera att dialogerna inte är speciellt "spetsade". Det lät så!
Privat kommer jag aldrig någonsin...aldrig, ALDRIG anlita den rörfirman i något ärende!
Rörskarvarna läckte som såll när vi senare slog på fläkten. Toppkvalité-jobb - NOT!
Så att, "drägg"....i detta fallet: JA!