Hantverkare är drägg

Ricken skrev:
2510598 Så du har inte skor på dig inne på jobbet heller då?
För det sliter ju på golvet :pannkyss

Jag pratar om husbesök och parkettgolv, inte arbetsplaster med hårdare typer av golv.

Ricken skrev:
2510598 Om dom är på erat jobb och fixar nåt åt er i 2-3v. då har ni ju ändå 49v kvar på året då det är lugnt å skönt.
Det måste ni väl kunna stå ut med :confused:

Står ut? Visst. Det är ingen här som har tryckt F1 för Go! Go! Go! och scrollat ner två steg till Kalashnikoven och gått frenzy-mode på dem. Men det handlar om (o)vanligt sunt förnuft och hyfs. Sen är det klart att inte alla hantverkare är grottbjörnar men det finns de bland dem som sticker ut.

Är medveten om att det kanske inte är jättekul att ha en lekman stirrande över axeln när man utför sitt jobb, men jag är ALLTID med när jag varit tvungen att ta hem handverkare. Bla hade jag hem en röris för att plocka ner ett element. Visste själv inte hur man stängde av vattnet nere i källaren.

Well. Tur att jag var med, för den snubben hade iaf ingen koll. Det var en sekund ifrån att han skulle tagit hål för en stor bult i min nykaklade badrumsvägg. FEM CENTIMETER fel. Hallå?

Nu vet jag var man stänger av vattnet, hur man skarvar och bockar rör etc, så inga mer rörisar hemma hos mig!

Stoppsladd skrev:
2510593 Jag har jobbat som "röris" i några år och min brorsa har egen VVS firma.

Vi försöker alltid städa och ta med skräp i den mån det nu går.

Självklart tar man väl av sig skorna när man är hos folk såvida inte man ska tassa runt på ett bjälklag då....

Men det kan va jävligt störande att som hantverkare ha den där besserwisser husägaren eller kontorsarbetaren eller vad det nu må vara, hängandes över axeln när man försöker jobba :mad:

Jobbar inte längre inom VVS men vet att det inte alltid är så lätt för hantverkare heller.

Jag tar väldigt sällan av mig skorna när jag kommer hem till folk. Är det regnigt eller vinter så frågar jag om de vill att jag ska göra det. Det är inte ofta de säger ja, faktiskt.

Fast jag är ju bärneger*, inte hantverkare.

*Oj, så o-pk. Ärligt talat, vem fan bryr sig. Min titel är vad den är.

Starstriker skrev:
2510644 Är medveten om att det kanske inte är jättekul att ha en lekman stirrande över axeln när man utför sitt jobb, men jag är ALLTID med när jag varit tvungen att ta hem handverkare. Bla hade jag hem en röris för att plocka ner ett element. Visste själv inte hur man stängde av vattnet nere i källaren.

Well. Tur att jag var med, för den snubben hade iaf ingen koll. Det var en sekund ifrån att han skulle tagit hål för en stor bult i min nykaklade badrumsvägg. FEM CENTIMETER fel. Hallå?

Nu vet jag var man stänger av vattnet, hur man skarvar och bockar rör etc, så inga mer rörisar hemma hos mig!

Gör dom fel så är det som nån sa tidigare i tråden bara att klaga på firman. Gör om gör rätt!:tummenupp

Stoppsladd skrev:
2510655 Gör dom fel så är det som nån sa tidigare i tråden bara att klaga på firman. Gör om gör rätt!:tummenupp

Jo, men det är inte helt enkelt att byta ut kakelplattor i ett nykaklat badrum med alla fuktspärrar etc. Dessutom hade jag fått stå ut med röran i minst några veckor till. Nej tack.

Ivil skrev:
2510653 Försäkringsbolagen jublar...

Så länge jag utför jobbet med samma eller bättre skicklighet än rörisarna själva så torde det inte uppstå några problem. Om det trots allt börjar läcka någonstans så är jag rökt, det är jag medveten om.

Last edited:
Sen tycker vissa att man är helt puckad och inte fattar när dom ljuger! Jag drog av pengar på slutsumman eftersom jag faktiskt rigde till killen vid 2 tillfällen o frågade var han var, killen svarat "i lägenheten" och jag svarar "ofan, det är jag med men jag ser inte dig".

Han har hotat med fogden men jag har ej sett något än...

För att inte snacka om tillfälliga lösningar som han hittade på bara för att saker o ting ska hålla tills han drar....

Nej fan, gör det själv om du kan.....

Kawakex skrev:
2510374 Har hadt en och annan hemma hos mig, ja inte tar de av sig skorna inte.:D

Att de inte tar av sig skorna kan ju kanske bero på att de ska ha rätt skyddskläder, tex skor med stålhätta på sig när de jobbar.

Scorpion.SE skrev:
2510693 Att de inte tar av sig skorna kan ju kanske bero på att de ska ha rätt skyddskläder, tex skor med stålhätta på sig när de jobbar.
Dom får väl ta på sig sånna där blåa söta påsar runt fötterna då, det passar så bra ihop med den rinnande prillan som sitter halvt utanför :hihi

I mitt arbetes gamla lokaler hade vi en elektronikverkstad. Fullt med lödkolvar, ytmonterade komponenter och en del dyra instrument. Vi behövde en rökutsug (för att dra ut rök från lödkolvar). Firman anlitade lokala ventilations-:tomten

En vecka senare än beräknat dyker två överhajpade :tomten upp som verkar ha rökt allt möjligt innan de kom och följande dialog utspelar sig. Jag och min kollega blev helt tysta ganska omgående när de satte igång. Allt utläses medelst väldigt höga och irriterade stämmor. Det var ju säkert upp till 2m mellan dem.

1- Jaha, fan, är det här inne vi ska sätta upp skiten
2- Ja ente fan vet jag....Jaha, hur vill ni ha det då
jag- Vi skulle vilja ha ett rör längs taket med stosar på tre ställen där vi kan koppla.....blabla (pekar ut hur vi vill ha det)
2- Fy fan! Det blir en jävla massa rör. Helvete.
1- Jävla. Det blir fan jobbigt
2- Ja så in i helvete. Vi måste ha en jävla massa rör. Du vet att rör kostar som fan va?
jag- Öh, jaha...firman pröjsar.
2- Jaja. Vi måste mäta lite.

:tomten.arna flyger upp på en arbetsbänk (med skitiga skor på esd-mattorna!!) och viftar med en tumstock

2- Fan, måste ha en massa rör och fästband
1- FAN va mycket fästband. Var sitter fläktjävlen?
2- JAMEN INTE FAN VET JAG!! (blev plötsligt skitförbannad)
1- Men helvete också
jag- Ehm..fläkten sitter där ute..
1- JÄVLAR VA LÅNGT BORT!!! Behöver ju en satans massa rör ut dit.
2- Nä, fan, helvete. Det här går inte. Vi får ta hit chef-jävlen
1- Fan också

Sen gick de bara. På eftermiddagen kom de tillbaka med en tredje :tomten, som jag antar jag var "chef-jävlen". De presenterade ju inte sig såklart.

En ungefär likadan trialog utspelar sig, fast med ännu fler svordommar, högre volym och ett och annat grovt skämt lyckades de få till.

Några dar senare kom de tillbaka, satte upp rören, skitade ner så in i helvete, skrek, svor och gormade. När de var klara:

1- FY FAN VA JÄVLA BRA DET BLEV!!!!
2- SATAN!! Det blev fan billigt det här ju.
1- Ja, men det behöver ju inte kunden veta förfan!! HÖ HÖ HÖ
(OK, "kunden" står ju bara några meter bort och ni hörs tre kvarter bort)
2- Ja jävlar! Fy fan va bra det blev!
1- Ja helvete!
2- Nä, nu skiter vi i det här fanskapet
1- ...

Jag och min polare visste inte riktigt vad vi skulle tycka. I efterhand är det rätt roligt, men egentligen är det ganska tragiskt... Notera att dialogerna inte är speciellt "spetsade". Det lät så!

Privat kommer jag aldrig någonsin...aldrig, ALDRIG anlita den rörfirman i något ärende!

Rörskarvarna läckte som såll när vi senare slog på fläkten. Toppkvalité-jobb - NOT!

Så att, "drägg"....i detta fallet: JA!

HAHAHA. Klockren. Det är verkligen skillnad på folk och folk.
Kom dom från Upplands Väsby?

timm skrev:
2510748
1- Jaha, fan, är det här inne vi ska sätta upp skiten
jag- Vi skulle vilja ha ett rör längs taket med stosar på tre ställen där vi kan koppla.....blabla (pekar ut hur vi vill ha det)
2- Ja så in i helvete. Vi måste ha en jävla massa rör. Du vet att rör kostar som fan va?
jag- Öh, jaha...firman pröjsar.
2- Jaja. Vi måste mäta lite.

timm skrev:
25107481- Jaha, fan, är det här inne vi ska sätta upp skiten
Precis så! Drägg...

:rofl

Men som sagt: när man har dem hemma eller på jobbet är det inte så kul.

:tummenner

Ingen aning. Jag fick inte en syl i vädret så jag kunde fråga dem.
Om de värsta kommer därifrån så kan vi väl göra ett antagande...:rolleyes:

Starstriker skrev:
2510767 HAHAHA. Klockren. Det är verkligen skillnad på folk och folk.
Kom dom från Upplands Väsby?

Jag skulle vilja påstå att det är en annan mentalitet utanför storstäderna, är själv tjänsteman men har med hantverkare att göra.

Och deras uppfattning är att i sthlm kan vilken idiot som hellst få arbete och bete sig hur som hellst.

Orkar inte läsa allt..men jag har bara bra saker att säga om hantverkare. Alla som jag har haft att göra med den sista tiden har varit kanon!! Det finns bufflar innom alla yrken..inte hantverkar specifikt

Ricken skrev:
2510386 Men vad skulle ni göra utan dom, inte skulle ni greja det själv.

Gnällkärringar, det är vad ni är :hihi

Jo, oftast skulle jag greja det själv. Känns som om nio gånger av tio jag anlitar en hantverkare så är det för att han har en massa verktyg som jag inte kan ha eftersom de inte får plats hemma.

Rörarbeten t.ex. behöver man ju inte vara en begåvning för att fixa men jag har ingen lust att köpa "rörböjare" eller vad det heter för att jag en gång var tionde år behöver böja ett rör.

Twosaint skrev:
2510933 Jag skulle vilja påstå att det är en annan mentalitet utanför storstäderna, är själv tjänsteman men har med hantverkare att göra.

Och deras uppfattning är att i sthlm kan vilken idiot som hellst få arbete och bete sig hur som hellst.

Kanske beror på att på "landet" kanske det är svårare att blåsa den lokala bonden eller vad det kan vara som kanske meckar med ett och annat själv?

Kanske enklare att bre på lite om man ska hem till nån "city slicker" som knapp har sett en skruvmejsel å göra nåt jobb?

/ Stoppis (som bor i en röd stuga på "landet")

Back