Hantera ny hoj, splitternya ringar

Där är väl en fartreglerarare på din nya hoj? Ett sk "gashandtag"? I kombination med sk "koppling" tror jag man ska kunna portionera ut lämplig mängd effekt.

Jag har tillomed sett sporthojsåkare som kört på GYTTJA utan att trilla:rolleyes:
 
Ja nya däck kan absolut vara hala, men som sagt, det går ju att finåka. Ge fan i att stämpla på med hojen så går det kanon. Gixxern har ju även "halk-program" :) :D

P.S. En fundering, när ska du annars börja slita på gummit?
 
Last edited:
Jag kan köra in däcken åt dig om du är orolig!
Annars tycker jag att du ska sätta dig på hojen och köra mer, då blir du nog mindre orolig över att himlen kan falla ner över ditt huvud.
 
SÅ hala som de ser ut att vara på filmen har jag aldrig under alla år råkat ut för. Det kan nog vara vettigt att köra lungt utan större gaspådrag i början, inte bara för att du har nya däck. Åk inte runt och var rädd, för då blir du en dålig förare, ha respekt så blir du en bra förare.
 
eller så kan du ta med lite sandpapper och pappra ner det översta lagret på gummit så att hinnan försvinner alternativt göra en burnout innan du drar.

edit angående filmen:

hur fn lyckades han med det där?
 
Last edited:
Jepp. :) Jag får inte glömma bort att switcha till läge C (våtkörning) före jag åker iväg första gången. Sedan måste jag bara vara extremt försiktig med gasen och undvika luta med hojen så som han gjorde i videon...
Javisst, med 160hk är det ju inga som helst problem! Då kan du lätt vrida rullen i botten :tummenupp Gör det i lösgrus några gånger, då försvinner den hala hinnan på däcken mycket fortare!

eller så kan du ta med lite sandpapper och pappra ner det översta lagret på gummit så att hinnan försvinner alternativt göra en burnout innan du drar.
Att jag inte tänkte på det :huvet Burnouter är ju det optimala för att få bort det hala från framhjulet :huvet
 
Last edited:
Att jag inte tänkte på det :huvet Burnouter är ju det optimala för att få bort det hala från framhjulet :huvet

man för göra burnouten i medvind så att värmen från bakdäcket hamnar på framdäcket så att hinnan smälter bort. Det är ju bara logiskt!
 
Har precis kört in mina nya däck, 60mil på Gotland ring under tre dagar...
Tog det lungt i två varv sedan var det bara att gasa.
På däcken satt en liten lapp där det stod att man skall ta det försiktigt de första 10milen... är du jätte rädd så kan du köra på lite mindre lufttryck i däcken den första milen så kommer de upp i värme fortare.
 
Jag känner en som gjorde så med sin flång nya R1 som togs ut på mcvaruhuset. Nya däck är hala, men det varierar från märke till märke hur hala. Ett nytt Avon jag satte på för några år sen var halt som is.
Kör som det är grus i kurvor den första biten så sliter de snart in sig.
 
hehe 185-190hk i motorn mjo, men de tappar effekt på vägen till bakhjulen, men 160-165 på bakhjulet är gott om effekt, mer än va många ens kan använda fullt ut..

bmw uppger att min har 85 häst, men den har i självaverket 95 på bakhjulet :yoparty (enligt tidningen motorrad april nr). Kör bmw få mer häst :tummenupp
 
Är det bara jag som får en bild av att du kommer sitta stel som en pinne med fötterna i marken och köra i gångfart hela vägen hem? Mjuk och fin och låtsas att du kör på grusväg.
Men den vurpan på videon ser ju..skum ut. Däckglans på fel ställe kanske? :va

Det gäller att få upp värmen i däcken utan att det alstras alltför mycket värme i cylindrarna, vill inte förstöra motorn p.g.a. för dåliga/hala däck.

Hm, hurdå?
 
Last edited:
Ja, nya däck kan vara lite hala, men SÅ farligt är det inte om du har vett i skallen. Ta det lugnt de första milen, tokgasa inte i starten och lägg inte ner max i allra första kurvan.

Däckglans på fel ställe kanske? :va

Hmm, så kan det ju vara förstås... hojen har stått i butiken och någon snurrpelle har putsat upp däcken med något som gör dem ännu halare än vanligt? Kolla fakta när du hämtar den ur butiken.
 
Last edited:
Precis... Det blir att åka toksakta i början och i läge C, då borde det gå, annars tänker jag kräva det på garanti ifall att den är mindre hanterbar än så... Det gäller att få upp värmen i däcken utan att det alstras alltför mycket värme i cylindrarna, vill inte förstöra motorn p.g.a. för dåliga/hala däck.


Hmm, nu är det konstigt....bor du nära ett utsläpp från Södra länken?

Ska du hävda garanti när du vurpar i första rondellen?

Hur förstörde du motorn sa du? Du vet att det säljs motorcyklar i lite varmare länder....och så..Hmm


Inte riktigt riktig denna kille:va
 
Precis... Det blir att åka toksakta i början och i läge C, då borde det gå, annars tänker jag kräva det på garanti ifall att den är mindre hanterbar än så... Det gäller att få upp värmen i däcken utan att det alstras alltför mycket värme i cylindrarna, vill inte förstöra motorn p.g.a. för dåliga/hala däck.
Om du känner dig osäker så kan vi byta hoj rakt av.
Jag har en 05a med inkörd motor och "inslitna" däck.
Dessutom är den rätt slö vilket minimerar risken för släpp :hihi
 
Precis... Det blir att åka toksakta i början och i läge C, då borde det gå, annars tänker jag kräva det på garanti ifall att den är mindre hanterbar än så... Det gäller att få upp värmen i däcken utan att det alstras alltför mycket värme i cylindrarna, vill inte förstöra motorn p.g.a. för dåliga/hala däck.

Du behöver inte vara orolig! tror du är lite extra nojig bara! kör som vanligt ska du se att de går lika bra som skinnet! fram och tillbaka :yoparty

Ska de hända som på filmen så skulle väl de va om de va nån oljefläck när du kör ut och sen just precis där råkar gasa lite mkt... okej kanske då då hehe näe men kör som vanligt, de kommer gå kanon. kanske inte ska ta hem den i spöregn.. köpte en ny gixxer i höstas, nu har den snart rullat 100 mil.. c läget körde jag på kanske 10 min... så länge du inte maxxar hojen märker du inte så stor skillnad.. är vid 12-13k rpm effekten sitter :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top