handledartips.com

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
finns det nån site (eller nån som vill skriva av sig lite här) som rör handledartips för MC - liknande den i rubriken?
Jag ska handleda en brud och ehrm..känner att jag själv kankse borde friska upp kunskaperna lite.
 
duckie skrev:
finns det nån site (eller nån som vill skriva av sig lite här) som rör handledartips för MC - liknande den i rubriken?
Jag ska handleda en brud och ehrm..känner att jag själv kankse borde friska upp kunskaperna lite.


Vilket resursslöseri att en tjej övningskör med en tjej...
Den öppningen bör hållas öppen för oss grabbar! :pannkyss
 
duckie skrev:
pfft! Vi kan ha bättre användning av er!

Äh, du fattar ju inte! Saken är den att du behövs bättre som handledare åt någon stackars kille. Typ mig. :D

(Jag betalar i badankor!)
 
duckie skrev:
finns det nån site (eller nån som vill skriva av sig lite här) som rör handledartips för MC - liknande den i rubriken?
Jag ska handleda en brud och ehrm..känner att jag själv kankse borde friska upp kunskaperna lite.

Skulle kunna ge många tips men ett av de viktigaste är bland annat att
man som handledare SKALL ge råd och uppmaningar till sin "elev" i GOD TID!

Om ni är ute och kör och t ex eleven inte vet vart han eller hon skall köra och
ni har kommit överens om att du ska blinka eller göra något tecken åt vilket
håll ni ska så gör det i god tid...mycket god tid.
För det värsta är att få reda på att "ahhh men vi skulle ju svänga där" och så
hinner man inte som elev med allt som man nu skall göra inför en sväng som kanske
inte just du eller andra handledare tänker på utan ni gör automatiskt.

Råd i god tid som sagt.

Sen får man nog gå tillbaka till den tiden när man själv tog körkort och försöka
komma ihåg hur saker och ting var då...men sån't är svårt att kräva av en som
inte är utbildad att utbilda inom trafiken.
 
Men vad är det här? :confused:
Varför skvallras det inte om såna planer? :fatta!
Vi Borlänge-åkare kräver att bli informerade i god tid, så vi har möjlighet att erbjuda våra tjänster innan någon (du :7peta ) helt oinskränkt tar monopol på att hjälpa mc-intresserade (unga?, snygga?, rika?) kvinnor ut i trafiken...
 
Flyer skrev:
Men vad är det här? :confused:
Varför skvallras det inte om såna planer? :fatta!
Vi Borlänge-åkare kräver att bli informerade i god tid, så vi har möjlighet att erbjuda våra tjänster innan någon (du :7peta ) helt oinskränkt tar monopol på att hjälpa mc-intresserade (unga?, snygga?, rika?) kvinnor ut i trafiken...
För att inte tala om oförskämdheten att inte kontakta oss snygga och skärpta instruktörer... :rofl :3freak

Vi tar ju inte ens betalt...nästan :hihi

Ärligt talat Duckie, som nån sade tidigare: var överens i förväg innan ni åker nånstans och kör inte så långt mellan stoppen.

Nånting körskolorna (ofta) inte tar upp men som jag vet underlättar körningen avsevärt är att man diskuterar och tränar korrekt sittställning så man får in den. Ger ett försprång på körskolan...

Träna på en sak i taget och ta max 2-3 saker per dag/körning.

Se till att köra någon eller några längre sträckor så "eleven" hinner köra sig trött. Du hinner hon åxå lära sig slappna av och vänja sig vid hojen istället för att bara åka på helspänn. Då menar jag typ 15-20 mil med max 1 stopp. Börja bara inte med det utan vänta till hojhanteringen sitter någorlunda.

Ta några lektioner i körskolan och be att få läxa att träna på hemma med handledaren!

Lite allmänt sådär då....
 
Last edited:
Hittade detta i en annan tråd. Läs och lär! :D Ställer gärna upp med fler tips!

Citat ur körkortsbok från år 1920:

"De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer.

De förra äro under lek både blinda och döva.

Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av betydelse.

Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa sig med annan manöver än att stoppa vagnen.

Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt sällan koncepterna.

Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt.
Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen.
Stanna och låt dem komma upp på gångbanan!"
 
MBGIRL skrev:
Om ni är ute och kör och t ex eleven inte vet vart han eller hon skall köra och ni har kommit överens om att du ska blinka eller göra något tecken åt vilket håll ni ska så gör det i god tid...mycket god tid.
Kör eleven först slipper du det bekymret :)
Kom gärna med mer tips annars.
Fast det är kanske inte förenligt med körskolans vinststrategi :tungan
 
Mycket övning i låg fart först, gärna med mycket uppför och nedför. Det är jävligt enkelt att köra landsväg... ända tills det händer nått oväntat, och då kan det göra ont. Väldigt ont. Efter många års jobb som mc lärare så kan jag rekomendera att du skall sätta dig bakpå. som passagerare känner du hur eleven arbetar på ett bra sätt, du utsätter inte någon annan för större risk än dig själv, och sist men inte minst, det går mycket snabbare att lära sig hantera hojen bra om man tvingas köra med passagerare. till sist låt svårighetsökningen ta den tid det tar, försök inte pressa fram resultat.

Till sist, kom ihåg att det är DU som är ansvarig för någon annans liv, du kan inte komma efteråt och säga, jag trodde inte hon/han skulle göra så.
 
Flyer skrev:
Men vad är det här? :confused:
Varför skvallras det inte om såna planer? :fatta!
Vi Borlänge-åkare kräver att bli informerade i god tid, så vi har möjlighet att erbjuda våra tjänster innan någon (du :7peta ) helt oinskränkt tar monopol på att hjälpa mc-intresserade (unga?, snygga?, rika?) kvinnor ut i trafiken...

Ge fan i mina brudar! :fatta!

Var tacksam istället att jag utökar babe-beståndet i länet, och serverar dem till er redo för action - ni slipper köra in dem.
 
Flyer skrev:
Hittade detta i en annan tråd. Läs och lär! :D Ställer gärna upp med fler tips!

Citat ur körkortsbok från år 1920:

"De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer.

De förra äro under lek både blinda och döva.

Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av betydelse.

Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa sig med annan manöver än att stoppa vagnen.

Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt sällan koncepterna.

Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt.
Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen.
Stanna och låt dem komma upp på gångbanan!"

Det finns nya koncepter att köpa.
:7peta

Bra tips i tråden av andra för övrigt, jag är mkt tacksam.
 
CorbenDallas skrev:
Kör eleven först slipper du det bekymret :)
Kom gärna med mer tips annars.
Fast det är kanske inte förenligt med körskolans vinststrategi :tungan

Men vettu Corben ibland kan det vara litta svårt för eleven att vara reisleiter
med så mycket annat att tänka på också (som det är ibörjan). :lol

Men att planera sina turer så det blir vettig körningen istället för bara "rakt
fram" körning som även min mamma kan göra om hon väl får upp farten på
hojen. (Hon har f ö mc-körkort men det fick hon på köpet så hon kan inte köra)
Öva på sådana saker som står i mc-boken allt det andra roliga kan man göra
sen när man fått mc-körkort. För vissa är som sagt inte inlärningstiden så lång
som man hade önskat eftersom det är säsongsbetonat.

F ö så hjälper jag gärna till med tips men som sagt är det mycket upp till
alla själv som vill ta mc-kort att öva öva öva...så man själv kan hitta den
metoden som passar bäst för en själv.

Sen innan man kör ut i trafiken är det helt klart viktigt att man kan starta,
stanna, blinka, väja undan för hinder (annars får man va en jävel på att hålla
koll på asfalten framför sig med alla gropar som finns), kunna göra hårda
inbromsningar (otroligt viktigt!!!!!!!!).


Kör på lugna områden till att börja med. Alla trafikanter är inte lika snälla ute
i trafiken om du gör fel fast du har övningsskylt på ryggen och det finns ingen
annan än du själv som kan reda ut en svår situation som kan uppstå. Handledaren
kan inte göra ett dugg bakom dig. Så ha bra koll på saker och ting innan du ger dig ut!
 
duckie skrev:
Det finns nya koncepter att köpa.
:7peta

Bra tips i tråden av andra för övrigt, jag är mkt tacksam.

Nu tror jag du tänker på korsetter...? :D
...och vad är det för fel på mina tips...

Ser fram emot fler hojåkare på vägarna, ta det försiktigt i början bara. :tummenupp
 
sn skrev:
Mycket övning i låg fart först, gärna med mycket uppför och nedför. Det är jävligt enkelt att köra landsväg... ända tills det händer nått oväntat, och då kan det göra ont. Väldigt ont. Efter många års jobb som mc lärare så kan jag rekomendera att du skall sätta dig bakpå. som passagerare känner du hur eleven arbetar på ett bra sätt, du utsätter inte någon annan för större risk än dig själv, och sist men inte minst, det går mycket snabbare att lära sig hantera hojen bra om man tvingas köra med passagerare. till sist låt svårighetsökningen ta den tid det tar, försök inte pressa fram resultat.

Till sist, kom ihåg att det är DU som är ansvarig för någon annans liv, du kan inte komma efteråt och säga, jag trodde inte hon/han skulle göra så.

Bra tips! :tummenupp
 
MBGIRL skrev:
Men vettu Corben ibland kan det vara litta svårt för eleven att vara reisleiter
med så mycket annat att tänka på också (som det är ibörjan). :lol

Men att planera sina turer så det blir vettig körningen istället för bara "rakt
fram" körning som även min mamma kan göra om hon väl får upp farten på
hojen. (Hon har f ö mc-körkort men det fick hon på köpet så hon kan inte köra)
Öva på sådana saker som står i mc-boken allt det andra roliga kan man göra
sen när man fått mc-körkort. För vissa är som sagt inte inlärningstiden så lång
som man hade önskat eftersom det är säsongsbetonat.

F ö så hjälper jag gärna till med tips men som sagt är det mycket upp till
alla själv som vill ta mc-kort att öva öva öva...så man själv kan hitta den
metoden som passar bäst för en själv.

Sen innan man kör ut i trafiken är det helt klart viktigt att man kan starta,
stanna, blinka, väja undan för hinder (annars får man va en jävel på att hålla
koll på asfalten framför sig med alla gropar som finns), kunna göra hårda
inbromsningar (otroligt viktigt!!!!!!!!).


Kör på lugna områden till att börja med. Alla trafikanter är inte lika snälla ute
i trafiken om du gör fel fast du har övningsskylt på ryggen och det finns ingen
annan än du själv som kan reda ut en svår situation som kan uppstå. Handledaren
kan inte göra ett dugg bakom dig. Så ha bra koll på saker och ting innan du ger dig ut!

Fler bra tips! :tummenupp
 
MBGIRL skrev:
Är inte van vid att du håller med mig :tungan
Brukar alltid vara motkommentarer från ditt håll :D
Jag förstår att du är förvånad, det är jag också. Det är inte så ofta du säger nåt som är så pass vettig att det faktiskt är idé att hålla med *muahahaha*
Du får ju inte bjuda på en sån...
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top