Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
duckie skrev:finns det nån site (eller nån som vill skriva av sig lite här) som rör handledartips för MC - liknande den i rubriken?
Jag ska handleda en brud och ehrm..känner att jag själv kankse borde friska upp kunskaperna lite.
Fakkverk skrev:Vilket resursslöseri att en tjej övningskör med en tjej...
Den öppningen bör hållas öppen för oss grabbar!![]()
duckie skrev:pfft! Vi kan ha bättre användning av er!
duckie skrev:pfft! Vi kan ha bättre användning av er!
duckie skrev:finns det nån site (eller nån som vill skriva av sig lite här) som rör handledartips för MC - liknande den i rubriken?
Jag ska handleda en brud och ehrm..känner att jag själv kankse borde friska upp kunskaperna lite.
För att inte tala om oförskämdheten att inte kontakta oss snygga och skärpta instruktörer...Flyer skrev:Men vad är det här?![]()
Varför skvallras det inte om såna planer?![]()
Vi Borlänge-åkare kräver att bli informerade i god tid, så vi har möjlighet att erbjuda våra tjänster innan någon (du) helt oinskränkt tar monopol på att hjälpa mc-intresserade (unga?, snygga?, rika?) kvinnor ut i trafiken...
Kör eleven först slipper du det bekymretMBGIRL skrev:Om ni är ute och kör och t ex eleven inte vet vart han eller hon skall köra och ni har kommit överens om att du ska blinka eller göra något tecken åt vilket håll ni ska så gör det i god tid...mycket god tid.
Flyer skrev:Men vad är det här?![]()
Varför skvallras det inte om såna planer?![]()
Vi Borlänge-åkare kräver att bli informerade i god tid, så vi har möjlighet att erbjuda våra tjänster innan någon (du) helt oinskränkt tar monopol på att hjälpa mc-intresserade (unga?, snygga?, rika?) kvinnor ut i trafiken...
Flyer skrev:Hittade detta i en annan tråd. Läs och lär!Ställer gärna upp med fler tips!
Citat ur körkortsbok från år 1920:
"De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer.
De förra äro under lek både blinda och döva.
Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av betydelse.
Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa sig med annan manöver än att stoppa vagnen.
Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt sällan koncepterna.
Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt.
Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen.
Stanna och låt dem komma upp på gångbanan!"
CorbenDallas skrev:Kör eleven först slipper du det bekymret![]()
Kom gärna med mer tips annars.
Fast det är kanske inte förenligt med körskolans vinststrategi![]()
duckie skrev:Det finns nya koncepter att köpa.
![]()
Bra tips i tråden av andra för övrigt, jag är mkt tacksam.
sn skrev:Mycket övning i låg fart först, gärna med mycket uppför och nedför. Det är jävligt enkelt att köra landsväg... ända tills det händer nått oväntat, och då kan det göra ont. Väldigt ont. Efter många års jobb som mc lärare så kan jag rekomendera att du skall sätta dig bakpå. som passagerare känner du hur eleven arbetar på ett bra sätt, du utsätter inte någon annan för större risk än dig själv, och sist men inte minst, det går mycket snabbare att lära sig hantera hojen bra om man tvingas köra med passagerare. till sist låt svårighetsökningen ta den tid det tar, försök inte pressa fram resultat.
Till sist, kom ihåg att det är DU som är ansvarig för någon annans liv, du kan inte komma efteråt och säga, jag trodde inte hon/han skulle göra så.
MBGIRL skrev:Men vettu Corben ibland kan det vara litta svårt för eleven att vara reisleiter
med så mycket annat att tänka på också (som det är ibörjan).![]()
Men att planera sina turer så det blir vettig körningen istället för bara "rakt
fram" körning som även min mamma kan göra om hon väl får upp farten på
hojen. (Hon har f ö mc-körkort men det fick hon på köpet så hon kan inte köra)
Öva på sådana saker som står i mc-boken allt det andra roliga kan man göra
sen när man fått mc-körkort. För vissa är som sagt inte inlärningstiden så lång
som man hade önskat eftersom det är säsongsbetonat.
F ö så hjälper jag gärna till med tips men som sagt är det mycket upp till
alla själv som vill ta mc-kort att öva öva öva...så man själv kan hitta den
metoden som passar bäst för en själv.
Sen innan man kör ut i trafiken är det helt klart viktigt att man kan starta,
stanna, blinka, väja undan för hinder (annars får man va en jävel på att hålla
koll på asfalten framför sig med alla gropar som finns), kunna göra hårda
inbromsningar (otroligt viktigt!!!!!!!!).
Kör på lugna områden till att börja med. Alla trafikanter är inte lika snälla ute
i trafiken om du gör fel fast du har övningsskylt på ryggen och det finns ingen
annan än du själv som kan reda ut en svår situation som kan uppstå. Handledaren
kan inte göra ett dugg bakom dig. Så ha bra koll på saker och ting innan du ger dig ut!
Är inte van vid att du håller med migCorbenDallas skrev:Fler bra tips!![]()
Jag förstår att du är förvånad, det är jag också. Det är inte så ofta du säger nåt som är så pass vettig att det faktiskt är idé att hålla med *muahahaha*MBGIRL skrev:Är inte van vid att du håller med mig![]()
Brukar alltid vara motkommentarer från ditt håll![]()
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |