Handledarfråga

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Är handledare för en kille som håller på att ta sitt mc-kort och har fått förfrågningar på fler som önskar bli handledda i mc-körningens svåra konst...

Frågeställningen är:

Kan man vara handledare åt mer än en person?

isåfall,

Kan det då vara flera "elever" ute på övningskörning samtidigt?

Last edited:
Du får ha flera elever dock vet jag inte om du får köra med dem samtidigt.
Vill minnas att endast körskolan får det..

min handledare kollade med transportstyrelsen lr vilka det nu är som bestämmer sånt nu i höstas å dom kunde själva inte säga om man får lr inte får köra med 1 lr flera personer, så vi kör två åt gången, funkar fin fint, å man får väl säga som det är den dagen man blir stoppad, om man nu blir det=)

Än så länge får du vara handledare till hur många som helst.
Och svar på fråga 2 är Nej.

där ser man, det där med att bara få ha en elev stod inte i höstas, så det har dom lagt till nu, men där har vi det svart på vitt iafall=/

En kompis till mig söker mig som handledare. Jag har bara haft körkortet i fyra år och inte fem år som kravet är enligt transportstyrelsen.

Fråga: Är det någon som har blivit handledare även fast man inte har uppfyllt alla krav som krävs. Jag vill minnas en person som fick vara handledare fast han inte hade haft kortet i fem år.

Vi skickade in förfrågan då det bara kostade 170 spänn, går det så går det.

jag skall prova söka handledarskap för min tjej.
Har haft tunga i 5 år till hösten, men har haft A1 sedan 1999 (den där uppgraderingen fick vänta när jag skaffade bil...)
Körde upp för mellan 2003-08 (Blev då tungt 2005-08)
Har ringt 2 ggr å frågat.
Första sa att dem gick på Behörighet MC, dvs inga problem
Nr 2 sa att det gick på högsta behörigheten, dvs vänta till våren...

jag menade att eftersom jag ändå inte har kört upp för A obegrensat så borde ju 2003 gälla. har ju inte ens fått ut ett nytt kort efter den automatiska uppgraderingen.... :tungan

Om det slinker igenom och det händer något, vad händer då :gnissla

Har haft tunga i 5 år till hösten, men har haft A1 sedan 1999 (den där uppgraderingen fick vänta när jag skaffade bil...)

jag menade att eftersom jag ändå inte har kört upp för A obegrensat så borde ju 2003 gälla. har ju inte ens fått ut ett nytt kort efter den automatiska uppgraderingen.... :tungan

Ingenting, du är ju godkänd.

Som handledare för MC kan du ha många elever samtidigt och tex träna manöverbanorna men körning i trafik får man enbart göra med en elev i taget på MC framför. Däremot kan ju du eller eleven skjutsa annan/dra elever så dessa kan se hur man ska köra eller byta av varandra. Personligen brukar jag dock aldrig låta elever skjutsa någon men är aktuell MC godkänd för passagerare är det ju möjligt.

Tror jag har haft handledartillstånd för 4-5 pers samtidigt och det har inte varit ngt problem.

från körkortsportalen.se
Vid övningskörning med motorcykel i gatutrafik och på landsväg skall den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra motorcykel. Sådan övningskörning får ske med endast en medföljande elev.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Ovningskorning/utbildningsvagar/

Så grusväg, motorväg är ok då:va:D

Som handledare för MC kan du ha många elever samtidigt och tex träna manöverbanorna men körning i trafik får man enbart göra med en elev i taget på MC framför. Däremot kan ju du eller eleven skjutsa annan/dra elever så dessa kan se hur man ska köra eller byta av varandra. Personligen brukar jag dock aldrig låta elever skjutsa någon men är aktuell MC godkänd för passagerare är det ju möjligt.

Tror jag har haft handledartillstånd för 4-5 pers samtidigt och det har inte varit ngt problem.

För mig att du kunde ha med dig 4 "elever" (är ganska säker)

Olika bud här. Förvirrande :va

Fråga: Är det någon som har blivit handledare även fast man inte har uppfyllt alla krav som krävs. Jag vill minnas en person som fick vara handledare fast han inte hade haft kortet i fem år.

Jag provade det förut och det gick inte igenom, fick tom ett samtal där de vänligt berättade att vi inte uppfyllde kraven. Men det är väl klart att det kan slinka igenom, dock inte särskilt troligt.

Jag provade det förut och det gick inte igenom, fick tom ett samtal där de vänligt berättade att vi inte uppfyllde kraven. Men det är väl klart att det kan slinka igenom, dock inte särskilt troligt.

Nää, jag tror inte heller det, men som sagt, försöka duger.
Det va ju snällt av dom att dom ringde:)

Som sagt du får vara handledare åt flera elever samtidigt. dock vet jag inte om det finns en gräns på hur många.
Men vid övningskörning så får du bara köra med en åt gången. däremot så kan du ha den ena eleven på bönpallen samtidigt som den andre kör.

gick hur fint som helst !!
numera godkänd handledare för tjeyen !! :tummenupp

En kompis till mig söker mig som handledare. Jag har bara haft körkortet i fyra år och inte fem år som kravet är enligt transportstyrelsen.

Vi skickade in förfrågan då det bara kostade 170 spänn, går det så går det.

En polare med kort 4 år fick bli handledare åt en annan polare trots det. Detta var våren förra året.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!