Handen på hjärtat,,Hur många åker i jeans då och då?

existenz

.......
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jeans..

Kör också i jeans varje dag, använder nästan aldrig MC byxorna, dock så kan jag dra på mig jackan ibland.. ryggskydd använder jag för det mesta.

Men så kör jag lugnt och försiktigt med.. :rolleyes:
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Håller med om att den där var snuskigt snygg!

Jag åker utan skinställ när jag åker utöver nöjjeskörning eller när jag åker grusväg med rejäla skydd under. Dumt? Ja kanske, det KAN hända men åker man lungt å sansat så är risken inte så stor, däremot är risken väldigt stor att man får dra runt på skinstället hela dagen om man tar det :(
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Faktiskt så har sporthoj.com fått mig på lite andra tankebanor när det gäller just detta. Förut så har det alltid varit jeans och skinnpaj som gällt inom stan, men nu kör jag nästan jämt i helställ.
 

Coola Ola

Guest
När jag kör i stan, typ hälsa på kompisar eller till jobbet så kör jag i jeans + ryggskydd, jacka, handskar o hjälm. Ska jag ut o köra bara för att köra så är det alltid, alltid hela stället som gäller. Kan dock säga att jeans skyddar bättre än man tror, har grusklotat i kanske 70 km/h i jeans (efter det kör jag iaf alltid i ställ när jag nöjeskör) och det gick "hyfsat". Visserligen sprack en söm över knät på jeansen - knät är ju det som förmodligen slår i hårdast på benet - och jag fick sy fyra stygn i knät. Annars ingenting faktiskt förutom lite blåmärken på höften. Hade jag haft shorts istället för jeans hade jag haft ett högerben uppskrapat intill köttet från fot till höft.
 
Last edited:

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Björbo
Hoj
R1
åker i jackan o jeans just nu..........pga att byxorna e reparation......annars alltid hela skinn stället
 

Wax

24 - 7
Gick med
7 Mar 2003
Ort
192 78 Sportholm
Hoj
TL1000S
Har kirrat ett par Delbara Shift och en Dainese Safetyjacket 20 för varma dagar. Till det har jag benskydd och ett par tighta Bikepants med feta Ce-skydd som jag hittat i förrådet sen AM fotbollstiden. Inbillar mig att det håller både vid skrap och en lättare smäll. Om inte annat så är det skönt att kunna skicka ner allt i väskan och gå omkring i shorts när man rastar.

Skinn för snabbare turer, alltid.
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Firefighter skrev:
åker i jackan o jeans just nu..........pga att byxorna e reparation......annars alltid hela skinn stället
Någon som vet var man kan få skinnstället reparerat? En dragkedja gick just sönder och när jag satt och undersökte saken så visade det sig att skinnet gått sönder på ett ställe också :mad:
 

Azash

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Yamaha FZR 600
LazyL skrev:
Någon som vet var man kan få skinnstället reparerat? En dragkedja gick just sönder och när jag satt och undersökte saken så visade det sig att skinnet gått sönder på ett ställe också :mad:
lokala skräddaren?
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Skinnställ är väll alltid säkrast.

Korta transportsträckor i stan och småvägar kör jag utan säkehetskläder.
Då gör jag mig även skyldig till missbruk av potent sporthoj då jag använder den likt en moped.
Jag cyklar även alltid utan skinnställ.

Har även provat asfaltsvurpa i jeans och fleeströja.
Jeans klarade asfalten ganska bra men tröjan var klart opraktisk som vurpklädsel.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Kör till skolan, och handlar, till stan och andra ärenden i jacka handskar och hjälm, och ibland ryggskydd..
Det faller mej helt enkelt inte i smaken att springa runt och svettas/bära massa grejer.

Byxorna & stövlarna åker bara på vid längre turer.
 

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Ort
Råttholm
Hoj
748R -02
Åker alltid med helställ förutom när det är dags att tvätta hojen. Då blir det jeans och tshirt innan det bär av 1000m till tvätthallarna. Har provat att tvätta i skinnställ och det gör jag aldrig om, svetten rann och man var väldigt ovig.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har faktiskt inte kört en meter med nån sporthoj utan att jag haft absolut all skyddutrustning på mig som man överhuvudtaget kan ha. smart va :tummenupp
till och med när jag bara ska köra kanske 1km plockar jag på mig allt.
 

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Jag tar ofta jeans och mc-jacka om jag är på väg någonstans och ska stiga av och gå mycket till fots eller vara mycket inomhus.

Har alltid full skyddsutrustning om jag ger mig ut för att just åka hoj.

Jag anpassar körningen efter klädseln.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Åkte för första gången sen hur många år som helst en liten runda runt kvarteret, 50-väg utan hela paketet. Känns bara obehagligt!!!
Det har blivit en vana att plocka på sig hela paketet, kolla nästa gång hur lång tid extra det tar, och jämför hur mycket tid man spenderar per dag på att klämma pormaskar eller annat viktigt...
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
jo det händer .. har ett litet problem, har ju ingen bil så någon gång man ska in och träffa flickan :kär :kär har det väll hänt att man åkt i jeans. hmm kan ju inte sitta där och äta romantisk middag i varken skinstället eller i ett par sletna boxershorts :va
 

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
Jag åker nog oftare i jeans än i stället tyvärr. Min dåliga bortförklarig är att inte stället får plats i skåpet på jobbet/skolan.
Men vet jag att jag ska ut och dra på så blir det alltid ställ på eller om jag åker längre turer.
Jag har kraschat jeans också så jag vet vad det svider efter med skrapde knän/ben.
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Nacka skrev:
Jag tar ofta jeans och mc-jacka om jag är på väg någonstans och ska stiga av och gå mycket till fots eller vara mycket inomhus.

Har alltid full skyddsutrustning om jag ger mig ut för att just åka hoj.

Jag anpassar körningen efter klädseln.


tvärt om va? Anpassar klädseln efter körningen? :tungan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Abloy skrev:
Ska jag transportera mig kortare sträckor inom stan eller till arbetet så är det MTB som gäller, cykla MTB i rusningstrafik är :yoparty

Är det inte då också läge för skinnställ, speciellt då?

Ungefär som med bilbälte och hjälm (och cykelhjälm). Varför är det inte lag på broddade skor för pensionärer vintertid?

Precis... eget ansvar måste man väl för böveln få ta - så länge man inte utsätter andra för risk eller fara. Vill nån dumhjärna köra hoj i bara shorts, låt honom göra det - låt istället försäkringen bestämma ersättningsnivån när man skrapar upp hans njurar från asfalten.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
När jag ska tvätta/meka med hojen och de få gånger jag åker till jobbet har jag alltid ryggskydd, jackan från skinnstället, handskar och hjälm.

Ryggen är det svåraste att "laga" om det ens går.

Huvudet...ja det styr ju resten av kroppen.

Handskar...instinkten gör att man tar emot sig i vid fall.

Jackan... ja just det som jacka(?)

Och jag vet, krossade knäskålar och fotleder som är av på 17 ställen är inte vackert. Vill också dela med mig av vad släktingar inom vården sagt till mig. En stor andel av mc-olyckor ger alltid skador på fötter och ben (Varför vet jag ej). Har man heltäckande ställ och får eventuella kross/mos skador så kan resterande "skelett" delar faktiskt räddas.

Till sist än fundering till de mopedåkare som far omkring i 70 knyck endast iförda kortbyxor och t-shirt - det kan göra j-igt ont.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top