Halt med nya däck?

Pensla på ett rejält lager helsyntetolja (viktigt! ) när däcken är nya, så VET du att de är hala.

Och varför tror ni alla att det är ett vaxlager på däcken när dom är nya????
Finns nog ingen tillverkare av däck som skulle stryka på ett lager vax på däcken för att få dom att hålla längre i lagerhyllan.

för att däcken ska släppa från mönster maskinen kanske? en teori bara..

Ute och cyklar...?

Ett tips jag fått gällande nya däck på bilen, och funderar på om det eventuellt även kan gälla hoj är att vara lite försiktig med att vrida på i början för att inte riskera att däcken kan flytta/vrida sig något på fälgen innan de har fixerats ordentligt och på så sätt komma i obalans.

Ett tips jag fått gällande nya däck på bilen, och funderar på om det eventuellt även kan gälla hoj är att vara lite försiktig med att vrida på i början för att inte riskera att däcken kan flytta/vrida sig något på fälgen innan de har fixerats ordentligt och på så sätt komma i obalans.

Men det är väl för att gegget dom penslar på kan göra så att däcket flyttar sig en aning och påverkar balanseringen av hjulet eller? Har nog inget med hala däck att göra eller.
Föresten nån som vet hur man kan få loss en poppnit?

Last edited:
Men det är väl för att gegget dom penslar på kan göra så att däcket flyttar sig en aning och påverkar balanseringen av hjulet eller?
Ja fast till mc däck används ofta "gegga" som torkar på några minuter så det ska inte vara någon risk att däcket halkar på fälgen

Föresten nån som vet hur man kan få loss en poppnit?
Antingen får man locka ut den med en sockerbit eller så borrar man ur den bara.

Ställer mig till skaran och påstår mig veta; Har en kort men intensiv period varit med och tillverkat däck. Ja, man använder ett medel (som jag inte har en aaning om vad det innehåller..) när man skall få däcket att släppa från gjutformen. Detta lägger sig som en tunn hinna. Denna är lämplig att "slita bort" innan man belastar maximalt.). Nu var det bildäck men proceduren är densamma.

Bakdäcket är ju lätt fixat , böna ned den på nån grusplan så får man en fin slipning överallt.

Se bara till att det inte ligger ett armeringsjärn dolt , jag fixa en extra spår över hela däcket en gång.

Efter 2varv på sviestad så kan man luta så här mkt på nya däck, utan att ta bort streckkoden/etiketten...

:wiggle

Bifogat

• aaaaa.JPG
    aaaaa.JPG
    45.2 KB · Visningar: 68
Tackar Jörgen så mkt för informationen om att man kan tvätta bort det med bensin.
Har funderat mkt på det där med nya hala däck då jag ska lägga på nya pilot power snart. Varit orolig just för att nöta bort den hala ytan på sidorna eftersom man just MÅSTE köra hårt, dvs lägga ner hojen för få bort den.

Men tackar så mkt, ska nog ta lite fint sandpapper och sen torka med bensin :D

Pensla på ett rejält lager helsyntetolja (viktigt! ) när däcken är nya, så VET du att de är hala.

Men ser för helvete upp för BILTEMAS olja, för penslar du på den så får du ett
grep så bra så att det tar med sig asfalten upp.
Försvinner aldrig från däcket och du kan köra minst 10000mil utan ett oljedäcksbyte. :tummenupp

Ställer mig till skaran och påstår mig veta; Har en kort men intensiv period varit med och tillverkat däck. Ja, man använder ett medel (som jag inte har en aaning om vad det innehåller..) när man skall få däcket att släppa från gjutformen. Detta lägger sig som en tunn hinna. Denna är lämplig att "slita bort" innan man belastar maximalt.). Nu var det bildäck men proceduren är densamma.

Självgod:tungan Nya däck är hala inte länge men dock hala. Tycker tråden är befogad men man skall vara medveten om att det försvinner väldigt snabbt.

Otäck film när killen på Suzukin ramlar. Gör han något "fel" eller var däcken i det fallet verkligen så kalla/hala? För mig (novis) så känns det som att killen verkligen inte kunde göra någonting över huvudtaget för att hindra hojjen från att kana undan.
Blir ju lite rädd nu när man förmodligen ska hämta ny hoj inom kort...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman