Halt med nya däck?

Jag har kört många uppsättningar MP 2CT på hojarna och aldrig märkt att de är hala när de är helt nya. Det första man märker är att friktionen är så hög att framdäcket skriker i protest när man vrider på styret på ett garagegolv.

De går hur bra som helst att wheela med på en gång utan märkbart hjulspinn och det går fint att lägga ner kant-till-kant på en gång under pådrag.

Greppet blir kanske troligen något bättre efter ett tag, men att de (2CT) skulle vara farligt hala som nya stämmer inte alls.

Varningar om att man bör köra många mil med nya däck beror sannolikt mer på att nya däck, och speciellt om man byter fabrikat, tar ett tag att vänja sig vid. Hojen kan t.ex. reagera mycket snabbare på styrkommandon och det tar ett tag innan hjärnan anpassar sig till detta så att det går att köra för fullt.

36 inlägg på tråden

34 - 2 halkigt med nya däck leder stort:) :)
 
36 inlägg på tråden

34 - 2 halkigt med nya däck leder stort:) :)

Oppositionen leder över regeringen med 19% i senaste SIFO-undersökningen.

Jag tror snarare att ämnet är känsligt för folk som gärna vill förklara sin krasch med "vaxbeläggningen på de nya däcken" snarare än alldeles för många bakhjulshästar och en alldeles för okänslig gashand - eller bromshand för den delen.
 
Håller inte med, men vi kan väl alla säga: Kör lugnt tills du känner att den glatta ytan på däcket är borta - För säkerhets skull.

Själv har jag hala erfarenheter av nya däcken, även pp 2ct :)

Ja nog vill man att däcket ska vara använt över hela ytan innan det utsätts för max belasting på t.ex bana, men man ska köra väldigt (för) hårt på väg för att uppleva sådana bekymmer med nya 2CT.

Det kanske kan skilja mellan leveransbatchar också, men man känner ju direkt om det släpper lite bak och kan då hålla igen lite. Det gäller förstås att inte shockbelasta framdäcket men det vill man inte heller göra med inkörda däck. Bättre ett kontrollerat släpp bak än ett toksläpp fram och det styrs till största delen av körstilen.

Jag har åkt några helger nu, på väl inkörda däck, och märker att det driver iväg rätt som det är bak p g a den kalla vägbanan och låg temp i däcken.
 
Oppositionen leder över regeringen med 19% i senaste SIFO-undersökningen.

Jag tror snarare att ämnet är känsligt för folk som gärna vill förklara sin krasch med "vaxbeläggningen på de nya däcken" snarare än alldeles för många bakhjulshästar och en alldeles för okänslig gashand - eller bromshand för den delen.
På min 650 märktes det tydligt första svängarna. Och den är inget under av effekt.

Hade jag gasat på som vanligt hade jag garanterat trillat.
 
Nya däck är hala men inte speciellt många km. Min helt egna åsikt är släppmedlet i vulkformen. kan ha fel men troligen inte:)
La på nytt bakdäck igår och det var grishalt i ca 1km
 
Last edited:
:hihi :rofl :hihi :rofl kul



Du får gissa 1 gång,,,,,,,, så vitt jag vet så är vissa gummin halkiga:tuttar :D

Äter du godis med papper på också?:D

Till Trådskaparen. Ta det lugnt de första 50 milen för din egna själs ro.
Att däcken är snorhala är rena skitsnacket. Menar att efter du vaxat/tvättat hojen eller kör i regn så blir det ju inte direkt livsfarligt att köra hoj. Vissa här tror ju att minsta lilla regn/vax/kedjesmörja blablabla gör däcket helt värdelöst. Lycka till.
 
Äter du godis med papper på också?:D

Till Trådskaparen. Ta det lugnt de första 50 milen för din egna själs ro.
Att däcken är snorhala är rena skitsnacket. Menar att efter du vaxat/tvättat hojen eller kör i regn så blir det ju inte direkt livsfarligt att köra hoj. Vissa här tror ju att minsta lilla regn/vax/kedjesmörja blablabla gör däcket helt värdelöst. Lycka till.

ja har kunde du ana det,,, utom när det är dax att svälja:hihi
 
Nya däck är hala men inte speciellt många km. Min helt egna åsikt är släppmedlet i vulkformen. kan ha fel men troligen inte:)
La på nytt bakdäck igår och det var grishalt i ca 1km

Alla rätt :tummenupp (Vet dock ej om det är "släppmedel" eller faktiskt en vax för att konservera gummit)
Börja med lite accellerationer och motorbromsar rakt fram några hundra meter.
Fortsätt sedan med försiktig "slalom" några hundra meter... öka tills det släpper - klart.:D

Vad en del som köper begagnade race-däck missar, är att ytan har "härdat". Gummiytan blir hård och hal. Detta tas om hand på liknande sätt, men brukar sitta i längre än "det hala" i nya däck.
 
När däck är nya ska man inte stå på fullt. När däck är kalla ska man inte stå på fullt. När de är varma är de inte nya längre. Go figure.
 
Men det är ju min gissning.
Du måste sakna ett gäng kanoter i indianen asså!

Varför svara på en fråga du själv är osäker på?
Det skapar ju bara förvirring för den som kanske är grön och inte är så värst säker!

Ok, vi hörs sen. Jag ska gå å sandpappra mina nya däck.
Ska du inte hamra lite också? ;)

Slipa heter det förhelvete!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Last edited:
Du måste sakna ett gäng kanoter i indianen asså!

Varför svara på en fråga du själv är osäker på?
Det skapar ju bara förvirring för den som kanske är grön och inte är så värst säker!


Ska du inte hamra lite också? ;)

Slipa heter det förhelvete!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag håller helt med dej, spekultioner är bara av ondo om man inte tar de som en frågeställning ,,,,,,,,

men var det inte indianer i kanoten :va
 
Jag tror jag löst gåtan till den mytomspunna filmen!!


[YOUTUBE-ID]-1BMTHmqi00[/YOUTUBE-ID]


Han ska bara burna bort vaxlagret på nya däcket:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top