Halmstad

Zee skrev:

Köp helt vanliga gatdäck. Michelin pilot "vad nu det nyaste modellen heter" är bl.a. ett däck jag hört många vara nöjda med. Ett lite mer mönstrat däck är bara marginellt bättre på grus & minst lika mkt sämre på asfalt. Eller så är du lite out law & köper slicks & skär eget mönster.

För "riktig" grusbus är det så klart endurohjul & passade däck till dessa som gäller.

Skulle jag bara nöjes köra lite grusvägar skulle jag mao inte köpa speciella däck eller annan utrustning för detta.
 
Barrett skrev:
Köp helt vanliga gatdäck. Michelin pilot "vad nu det nyaste modellen heter" är bl.a. ett däck jag hört många vara nöjda med. Ett lite mer mönstrat däck är bara marginellt bättre på grus & minst lika mkt sämre på asfalt. Eller så är du lite out law & köper slicks & skär eget mönster.

För "riktig" grusbus är det så klart endurohjul & passade däck till dessa som gäller.

Skulle jag bara nöjes köra lite grusvägar skulle jag mao inte köpa speciella däck eller annan utrustning för detta.


Ok. Tack. Jag tänkte mig att jag måste ju ha "riktiga" gatdäck eftersom det är där jag kommer att busa mest isf.

Men man vill ju ha en uppsättning hjul för grus också som man kan skruva på. Är det eker-fälgar som gäller för både gata o grus?

P.S. Ska prova en LC4 -01 (med 625cc spis tror jag) på lördag. Min första SM-grensling. Håll tummarna för att jag gillar det! :) Vill prova o se hur roligt det är o köra en SM, men sen blire väl att jag siktar in mig på en 660.
 
Last edited:
Zee skrev:
Ok. Tack. Jag tänkte mig att jag måste ju ha "riktiga" gatdäck eftersom det är där jag kommer att busa mest isf.

Men man vill ju ha en uppsättning hjul för grus också som man kan skruva på. Är det eker-fälgar som gäller för både gata o grus?

Japp. Ekerfälgar är det som gäller ...om du inte vill köpa kolfiberhjul för 25 papp! :)
 
Barrett skrev:
Köp helt vanliga gatdäck. Michelin pilot "vad nu det nyaste modellen heter" är bl.a. ett däck jag hört många vara nöjda med. Ett lite mer mönstrat däck är bara marginellt bättre på grus & minst lika mkt sämre på asfalt. Eller så är du lite out law & köper slicks & skär eget mönster.

För "riktig" grusbus är det så klart endurohjul & passade däck till dessa som gäller.

Skulle jag bara nöjes köra lite grusvägar skulle jag mao inte köpa speciella däck eller annan utrustning för detta.

Ja, det finns ju till och med dom som kör på blöt crossbana med sina motarddäck. :Bugar
 
ola_sandin skrev:
Ja, det finns ju till och med dom som kör på blöt crossbana med sina motarddäck. :Bugar

Mönster & grepp är för chickens! :D

Tänkte testa nya hojen på släggarp på lördag. Misstänker att det kommer resultera i ngt mer likt gytjebrottning är crossåka.
 
Barrett skrev:
Mönster & grepp är för chickens! :D

Tänkte testa nya hojen på släggarp på lördag. Misstänker att det kommer resultera i ngt mer likt gytjebrottning är crossåka.


River man inte upp gatdäck på 2 röda om man kör med dem på grusbanan?
 
Zee skrev:
River man inte upp gatdäck på 2 röda om man kör med dem på grusbanan?

Varför skulle man det? Det är ju friktionen som sliter däcken, och eftersom greppet är mer eller mindre obefintligt på crossbanan slits däcken knappt alls.
 
Barrett skrev:
Mönster & grepp är för chickens! :D

Tänkte testa nya hojen på släggarp på lördag. Misstänker att det kommer resultera i ngt mer likt gytjebrottning är crossåka.

Får se om jag kommer också. Om det är för kladdigt på släggarp så kommer jag nog köra lite i grustaget upp vid F14 istället.

Har du gjort dig av med KTM:en nu? Eller har du hela garaget fullt av hojar?
 
ola_sandin skrev:
Får se om jag kommer också. Om det är för kladdigt på släggarp så kommer jag nog köra lite i grustaget upp vid F14 istället.

Är det sand där bara eller lite hårdare underlag? Gjort upp en bana med lite hopp & så?

ola_sandin skrev:
Har du gjort dig av med KTM:en nu? Eller har du hela garaget fullt av hojar?

KTM'n är såld & Qvarnan ska säljas.
 
Barrett skrev:
Varför skulle man det? Det är ju friktionen som sliter däcken, och eftersom greppet är mer eller mindre obefintligt på crossbanan slits däcken knappt alls.


Jag tänkte att gatdäcken är så pass mycket mjukare att de rivs upp direkct, men så är det kanske inte.:) Bra bra, då räcker det ju med en uppsättning fina gatdäck och så kan man endå prova på o köra grus ngn gng.

/SM-Nooben
 
Barrett skrev:
Är det sand där bara eller lite hårdare underlag? Gjort upp en bana med lite hopp & så?

Ganska mycket sand/grus massa med backar och relativt fast underlag. Ganska kul som omväxling. Det går någon liten stig med några småhopp. Jag hade gärna fixat till lite fler hopp...
 
ola_sandin skrev:
Ganska mycket sand/grus massa med backar och relativt fast underlag. Ganska kul som omväxling. Det går någon liten stig med några småhopp. Jag hade gärna fixat till lite fler hopp...

Inga rena sandpartier?
Låter ju som det skulle vara ngt att testa med motarden.
 
GARAGETIPS!!

Fick precis reda på av en bekant att Hfab har öppnat ett mc-garage i stan.
Hon fick ett flygblad om detta idag, har dock inte sett det själv än.
Men enligt detta flygblad så gäller följande:

Lokaliserat på Malcusg. 22 Klicka
225 kr/månad
15 platser
Burar med väggar i kraftig Troax-nät.
Bredd 1750 mm o längd 3500mm (låter som att det går två hojar i en bur?)

Huruvida det gäller 15 burar eller totalt 15 platser (7 burar?) vet jag inte.
Och jag vet inte heller om dessa platser är avsedda för enbart Hfab´s hyresgäster eller om personer (jag) med annan hyresvärd får hyra.
Skall ringa dem imorgon och kolla av.
Skulle ni vilja komma i kontakt med dem så kan ni ringa till:
Maria Jönsson - 035-13 84 22 eller
Lena Klarén - 035- 13 84 16

Uppdaterar med mer info imorgon, om ingen annan hinner före.

Ha det fint!! /Olle
 
Last edited:
ola_sandin skrev:
Jo det fanns någon liten sträcka med enbart sand, tag med dig båda hojarna.:tummenupp

CFR'n är motard-skod den oxå & qvarnan ska få stå & skämmas i garaget. Som jag tar bara med den först nämnda.
 
Fick ett brev signerat HFAB ang. samma garage som omnämns ovan, vet inte riktigt hur det är beträffande om man är hyresgäst (hos HFAB) eller inte.

Jag tycker att det var ett finfint initativ, själv är jag dock inte i behov av en sådan plats då min betta står och sover bakom min fina bil.
 
Såg förresten en rödblå CBR600F som kämpade i motvinden igår på Laholmsvägen. Det såg inte gött ut alls, inte ens för fem öre.
 
Det GÅR att dra på bakan i mitt garage. Iaf i 2 sekunder och 40 cm upp i luften med framtofflan. Fuck yäh!
 
hållundan skrev:
Det GÅR att dra på bakan i mitt garage. Iaf i 2 sekunder och 40 cm upp i luften med framtofflan. Fuck yäh!


Tjörsugen eller? :D

Kör inte för mycket där nere i garaget så någon pensionärs pacemaker lägger av mitt i Bingolotto. :D

Fixat ngt på hojen än?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top