Hala nya däck

Ozone

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Kawasaki z750 -09 Suzuki sv 650 -99 Hornet 900 -02, Suzuki rf 600R-93
Har nästan halkat i backen 2 gånger när jag monterat nya däck på hojen.
Vet man inte att nya däck är skithalkiga innan dom slitit till sig lite är det ju livsfarligt! Sen finns det ju olika metoder, sandpapper mm för att motverka detta.
1: Borde det inte finnas nån slags varningstext på nya däck?
2:Är många som krachat pga detta?

Absolut!
Och så borde det finnas varningstexter på tanken att du måste pumpa fram beläggen efter hjul- eller beläggbyte, och att det kan rinna ut bensin om man överfyller tanken, och att man inte ska hojen på sidostödet i nerförsbacke, och vilket håll växlarna ligger, och att man ska kontrollera så att man inte glömt blinkersen, och att man ska kolla varje dag att däckstrycket harmonierar med dagstemperaturen, och att vita linjer är hala om det är blött, och att bilister inte alltid ser en som motorcyklist utan tror att man är en moppe, osv, osv ....
Allt så att vi arma satar slipper att tänka själva ...

Tack för den smällen på käften....

Däck ska inte vara hala när dom är nya. Dom slutade vaxa däcken för flera år sedan och idag är dom obehandlade, fråga vilka banåkare som helst. Oavsett om jag kör på sportdäck eller slicks är det full gas som gäller på första varvet (om man haft däckvärmarna på)
Detta kan du även få veta av vilken däckfirma som helst.......

Däremot kan du få grymt hala däck direkt om man inte är försiktig med var däckfettet hamnar som man har för att kränga av och på däcken.

Sedan misstänker jag att en hoj som blivit knullputsad i en utställningshall mycket väl kan ha fått sig en dos vax eller något annat, allt för att få däcken att se svarta och fina ut. Antagligen det som händer killen i videon.

Sedan misstänker jag att en hoj som blivit knullputsad i en utställningshall mycket väl kan ha fått sig en dos vax eller något annat, allt för att få däcken att se svarta och fina ut. Antagligen det som händer killen i videon.

Hett tips för svarta knullputsdäck är att ta lite bromsvätska på en trasa och stryka på:tummenupp

Ett annat tips för att fräscha till flongnya däck att köra några hundra meter på grus... funkar kanon när man hämtar hojen på däcksverkstan och dom har glömt att sätta på däcksvärmarna...:)

Däck ska inte vara hala när dom är nya. Dom slutade vaxa däcken för flera år sedan och idag är dom obehandlade, fråga vilka banåkare som helst. Oavsett om jag kör på sportdäck eller slicks är det full gas som gäller på första varvet (om man haft däckvärmarna på)
Detta kan du även få veta av vilken däckfirma som helst.......

Däremot kan du få grymt hala däck direkt om man inte är försiktig med var däckfettet hamnar som man har för att kränga av och på däcken.
Jag la på nya däck för nån månad sen. Det bakdäcket släppte på väg ifrn garaget ut på vägen. Och jag körde precis som jag alltid gör.

Så antingen fick jag ett gammalt däck eller så behandlar dom fortfarande?

Lite slippriga kan dom vara..
med eller utan vax..
Med eller utan smörjfett..
Se till att få upp däcket i arbetstemp så fort som möjligt..
Sen är det bara å svänga..

Lite skrockfullt kanske..
Men jag brukar ge mig ut på nynäsvägen och ta ig upp i rätt ordentlig fart under några minuter..
Sen "upplever" jag att däcken griper bra efteråt..

Jag la på nya däck för nån månad sen. Det bakdäcket släppte på väg ifrn garaget ut på vägen. Och jag körde precis som jag alltid gör.

Kan oxå bero på vilken hårdhet däcket har, hårdare kräver ju lite mer uppvärmning. Min erfarenthet talar bara för gatlegala racedäck eller slicks. Men nej dom gör ingenting med däcken längre.

Visst om däcken ligger länge hos handlarn kan det absolut yttersta lagret hårdna en aning och därmed blir det halare.....gummit torkar ju men detta tar lång tid. Däck som säljs idag är i stora drag gjorda runt 07 ev 06 och dessa ska inte ha hunnit torka ut........nu får jag väl Furstenhoff på mig snart........:D

Ja köpte ett sånt där qualifierrrrr däck som fursten så varmt rekommenderar och det ansåg ja var betydligt halare än tex metzelers raceteck som man kunde ge fullt med direkt.

Fursten du som är expert på området behandlas däcken fortfarande?

Däck behandlas inte för att de ska bli hala... Det är släppmedel från formarna som gör däcken hala.

Kan oxå bero på vilken hårdhet däcket har, hårdare kräver ju lite mer uppvärmning. Min erfarenthet talar bara för gatlegala racedäck eller slicks. Men nej dom gör ingenting med däcken längre.

Visst om däcken ligger länge hos handlarn kan det absolut yttersta lagret hårdna en aning och därmed blir det halare.....gummit torkar ju men detta tar lång tid. Däck som säljs idag är i stora drag gjorda runt 07 ev 06 och dessa ska inte ha hunnit torka ut........nu får jag väl Furstenhoff på mig snart........:D

När man tillverkar däck används bla harts i formarna till däcket. Det sitter alltid kvar väldigt lite harts på däcket när det är nytt som man måste få bort annars är det halt. Det två vanligaste metoderna är att låta däcket komma upp i temperatur eller åka nån kilometer på grus så däcket ruggas av.
Om du säger att du alltid använder däcksvärmare så kan jag förstå att du inte har problem med att de är hala. Det går troligtvis bort med värmen.
Själv kör jag upp däcket i värme och sen åker jag "serpentin" i moderat hastighet på en ödslig väg så jag använder hela däcksytan.
Men som sagt det finns nog lika många metoder som det finns mc åkare, men hala när de är nya det är dem.

Jo däck är allt hala nya!

Första gången jag la på nya däck på min Rockster blev det Pilot road 2.

Jag körde en sväng på favoritvägen i vanligt tempo, med bakhjulsstuds vid motorbroms och så vidare, tänkte lämna tillbaka däcken, fick ställa fjädringen mjukare o.s.v var förbannad för att säljaren hade lurat på mig några hårda bakelit-touringdäck.... I 5 mil ungefär:tummenupp

Sen dess är jag mer än nöjd! Är inne på andra paret nu!

WORD OF THE DAY!!!! hahhaaa :yoparty :D

Last edited:
Slipa däck?

Om man har köpt helt nya däck (sporttouring däck), som då kan vara hala i början, så är man lite orolig för att tappa greppet, speciellt vid nerlägg.
Om man ska slipa lite på däcken för att få bort ytan.
Går det bra att ta vanligt sandpapper, hur grovt/ fint ska det vara? Exempelvis 80 kornigt papper, för fint, för grovt, lagom?
När man kör på allmänna vägar så är det ju mer raksträcka än kurvor, så ytan på den bit i mitten som slits när man kör rakt fram borde försvinna relativt snabbt. Hur bred yta sliter man på vid 'normal körning' ? Alltså rakt fram samt att ta normala kurvor i moderata hastigheter, att det lutar lite grann men inga djupa nerlägg.

Jag har 120/70 fram och 160/60 bak.
Jag ska köra BKK på Ring Knutstorp men har ett antal mil transportsträcka innan jag kommer dit.

Om man har köpt helt nya däck (sporttouring däck), som då kan vara hala i början, så är man lite orolig för att tappa greppet, speciellt vid nerlägg.
Om man ska slipa lite på däcken för att få bort ytan.
Går det bra att ta vanligt sandpapper, hur grovt/ fint ska det vara? Exempelvis 80 kornigt papper, för fint, för grovt, lagom?
När man kör på allmänna vägar så är det ju mer raksträcka än kurvor, så ytan på den bit i mitten som slits när man kör rakt fram borde försvinna relativt snabbt. Hur bred yta sliter man på vid 'normal körning' ? Alltså rakt fram samt att ta normala kurvor i moderata hastigheter, att det lutar lite grann men inga djupa nerlägg.

Jag har 120/70 fram och 160/60 bak.
Jag ska köra BKK på Ring Knutstorp men har ett antal mil transportsträcka innan jag kommer dit.

Om du kör lugnt utan häftiga accelerationer och stopp första 20min är det lugnt sen fixar BKK det på sidorna...

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup