Hala nya däck

Menar du att du skall sitta och SLIPA däcken? :rofl
Tanen liten sväng runt kvarteret istället, och var försiktig på rullen. Det lär ju gå både snabbare och vara roligare än att slipa däcket. Ett annat alternativ kan nog vara en kilometer på grusväg i maklig fart.

Om man har köpt helt nya däck (sporttouring däck), som då kan vara hala i början, så är man lite orolig för att tappa greppet, speciellt vid nerlägg.
Om man ska slipa lite på däcken för att få bort ytan.
Går det bra att ta vanligt sandpapper, hur grovt/ fint ska det vara? Exempelvis 80 kornigt papper, för fint, för grovt, lagom?
När man kör på allmänna vägar så är det ju mer raksträcka än kurvor, så ytan på den bit i mitten som slits när man kör rakt fram borde försvinna relativt snabbt. Hur bred yta sliter man på vid 'normal körning' ? Alltså rakt fram samt att ta normala kurvor i moderata hastigheter, att det lutar lite grann men inga djupa nerlägg.

Jag har 120/70 fram och 160/60 bak.
Jag ska köra BKK på Ring Knutstorp men har ett antal mil transportsträcka innan jag kommer dit.

Om du kör lugnt utan häftiga accelerationer och stopp första 20min är det lugnt sen fixar BKK det på sidorna...

Men det är inget problem med djupa nerlägg på oanvänt gummi ?

Vafan gör en burn på grusväg bara om ni e oroliga...

Chainsaw ?

Menar du att du skall sitta och SLIPA däcken? :rofl

Nja inte hela, tänkte mest på sidorna i så fall. Blir en del mil mestadels rakt fram transportsträcka innan jag är framme vid banan.

Last edited:
Jag har aldrig känt av att nya däck skulle vara hala. Däremot brukar det kännas helt fantastiskt fint med nya runda däck.

Vet inte huruvida det funkar eller stämmer,men jag läste tidigare i nån annan tråd om just det här med hala nya däck.Det var tydligen någon som rekommenderade att torka av däcket med bensin eller liknande för att få bort den tunna hala hinnan på nya däck.

kör lite fint sandpapper på dom nya däcken innan man börja köra så äre manjana.

Vet att när jag bytte bakhjul på skrev raketen för 5 år sedan lite drygt (moppe åldern) så sa de i verkstan att jag skulle ta det lugnt de första milen då däcket kunde vara halt, men att köra normalt och gärna på grus väg i början skulle få det hala att släppa.

Herre gud så stort problem är det inte.

Släng på dina däck, kör efter skyltarna och sen är det bra på några mil. Är du helt paranoid ta då en sväng på en grusväg så är du garanterad.

Däck ska inte vara hala när dom är nya. Dom slutade vaxa däcken för flera år sedan och idag är dom obehandlade, fråga vilka banåkare som helst. Oavsett om jag kör på sportdäck eller slicks är det full gas som gäller på första varvet (om man haft däckvärmarna på)
Detta kan du även få veta av vilken däckfirma som helst.......

Däremot kan du få grymt hala däck direkt om man inte är försiktig med var däckfettet hamnar som man har för att kränga av och på däcken.

Nja, jag ämnar att inte hålla med riktigt. Jag hade en lapp på mina däck som berättade att första 100 miles (16 mil) är det inkörningstid på dom. Jag har köpt nya däck till två av mina hojar i vintras, båda är av olika fabrikat men hade en varningstext påklistrade.
Man skulle även ta det lugnt med däcken, inga hastiga ryck, kraftiga svängar, hårda inbromsningar utan en maklig takt.

Last edited:
Bensin torkar väl ut däcket? Iafalla är det bara tuta och köra lagligt. Jag hade en hinna på mina däck jag försökte pilla bort men orkade inte utan körde lagligt några kilometer inga problem.

Hålldig till färdigt inkörda "20minbandäck" så slipper Du problemet :tummenupp

Jag har lagt på många nya däck på mina hojar och aldrig upplevt att de varit speciellt hala, jag har iofs bara kört på riktiga sport eller racedäck och inga lågpris-touringdäck.
Nyss la jag på nya Maxxis-däck på sonens ZR7 och dom var in i helvete hala.
Jag var beredd på att det kunde vara halt så det blev ingen överraskning när jag lämnade garaget med en lång sladd men man kan ju tänka sig hur det går om man är oförberedd...
Så det är nog olika på olika fabrikat och däcktyper.
Det vore ju bra om man i en sån här tråd kunde få reda på vilka däck som är speciellt hala när de är nya.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup