Höst/Vinter = Bandit + Turbo

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Lägger en tråd här på min ombyggnad av Banditen för o bjuda med sig av d goda :)

Fick fatt i "begagnat" Marklunds kit till GSX-R:en, knappt kört :hihi så d va bara o "slå till"..blev rätt peng med!


Några bilder...
 

Bifogat

  • 19 okt -05 003.JPG
    19 okt -05 003.JPG
    30.8 KB · Visningar: 775
  • 19 okt -05 004.JPG
    19 okt -05 004.JPG
    33.2 KB · Visningar: 624
  • 19 okt -05 013.JPG
    19 okt -05 013.JPG
    37.5 KB · Visningar: 789
  • 20 okt -05 005.JPG
    20 okt -05 005.JPG
    37.1 KB · Visningar: 746
  • 20 okt -05 009.JPG
    20 okt -05 009.JPG
    41.5 KB · Visningar: 843
Nu e toppen o cylinder packet på igen. En 2mm alu specer e på platts, kammarna ska ställas enligt lob center. Ett grenrör knådas i tryckkärls rör o sen lite resterande pill...undra om jag hinner starta innan halkan :va
 
ehhm....kommer inte halkan i samma stund som du river eld i turbohojjen.

Har hört att turbo hojjarna har en förbannelse över sej och har svårt att hitta fäste även på sommarn :va
 
...va is på endel vatten pölar idag...men lyckan när den startar o man har fått ordning på pys o pill...då kommer väntan va låååång :tomten

...gott när Brinken får sådant fäste så de wheelar med tebax flyttat hjul, oh visst ser Banditerna oskyldiga ut!! :)


...jag ska ta o skriva lite mer en dag, angåeende koncept o bygg delar + lit fler bilder...men d blir nog inte förens början på nästa vec...börjar bli dags för :fyllisar (=studentliv)
 
waaah

... jag vill också ha.... :4skrika
Väntar med spänning på lite fler bilder. :tummenupp

Vad kostar det ungefär att byga turbo på Banditen?
Är väldigt sugen själv!

Mvh Jugge.
 
Jugge_c skrev:
Vad kostar det ungefär att byga turbo på Banditen?

Konstnader finns omnämt i andra turbotrådar. Banditen är lite trång i framkanten av motorn så om du ska dit med en kkk24 från en S60R får du fila rätt rejält i ramen. Bättre att satsa på en lite mindre td04-19 eller ännu mindre. Jag kör gixxern med en td04-13g och sjuans avgashus. En 13G hittar du på skroten för nån tusing.

Plenumet (Marklund-varianten för gsxr 85-92) kan du knåpa ihop delar själv till och låta någon svetsa ihop åt dig för en tusing eller så. Lahi här på SH har lite ritningar och mått att dela med sig av om du frågar. Lika med avgasröret. Annars kan du köpa plenum och gsxr-avgas från Marklund eller låta www.ncrracing.com gör dem åt dig.

IC tar du från en Audi eller VW 1.8T och låter någon svetsa gavlar.

Köp Malpassi sopparegulator från Marklund, 600 pix. Köp en Saab 900 2.0T beggad soppapump från skroten (köp även dess turbo när du ändå är där).

Köp lite slangklammor och trycktäta sen förgasarna.

Låt den lokala skyltmakaren gör en 1.50 mm cylle-spacer åt dig med original fot-packningen som mall. Kompet blir då 8.01:1.

Ladda max 1 Bar med 98 oktan och du har då 240 hästar på bakhjulet.

Kostnad? En helvetisk massa arbetstimmar men moderata monetära utgifter. I bästa fall under 10k om du gör allt själv utom svetsjobben.
 
andersbrink skrev:
....... Kostnad? En helvetisk massa arbetstimmar men moderata monetära utgifter. I bästa fall under 10k om du gör allt själv utom svetsjobben.
:tummenupp Tack för ett uttömmande och bra svar.
Jag får väl ta och suga på alla uppgifter och se om man kan skramla fram lite deg. Billiga hästar i alla fall!

Tid har man väl några månader på sig.... :hihi
 
Yes!

Kammarna ställda enligt lobcenter, blev 104/104...tog en stund innan hjärnan ville sammarbeta med indikatorklockan...men till slut så. Jo hade ställbara kamdrev från början :)

Idag väntar ventil justering & hår kliande som kommer med funderandet på grenrörs bygget :va


Kommer köra med IC som e lite för stor & orginal oljekyl...sedan blir de väl div. "filurisar" som montera IC snett för få rakt rör från turbon in i ICn..olje kylaren ut på sidan m fläkt...hum hum prioriterar funktion före blankt polerande graj...men lite finess får man ta hänsyn till :rolleyes:
Turbo e en Garrett GT17.

Jag kommer nog undan straxt under 9.000:- för rubbet! :) ...samma summa som för ett hel avgassystem oh andra kammar va? :hihi
 

Bifogat

  • 30 okt -05 012.JPG
    30 okt -05 012.JPG
    122.3 KB · Visningar: 526
  • 30 okt -05 009.JPG
    30 okt -05 009.JPG
    122.6 KB · Visningar: 585
Häftigt bygge! Ser fram emot att se och höra den :tummenupp Uppdatera gärna tråden med många många bilder och info under byggets gång, det är alltid kul :) Jaså, du har det "roliga" grenrörsbygget framför dig! Blir lite knep och knåp och tar sin tid. Tog en vecka för mig att få det snyggt OCH få det att passa...
Lycka till med alltihop!

/lahi
 
Kanoners :tummenupp

Undra hur många turbohojar vi ska behöva bygga innan tillverkarna förstår vad folket vill ha.. :va
 
Byt dumpventil med en gång. Den sortens dump från Spacersa.nu är inget att rekommendera. Dom kommer att läcka luft efter ett tag. Ska du ha en riktigt bra och tät dump så köp en HKS SSQV. Lite dyrare men mycket bättre. Inga ryck överhuvudtaget.

BT-Racing så får du en bra dump
 
Japps skrev:
Byt dumpventil med en gång. Den sortens dump från Spacersa.nu är inget att rekommendera. Dom kommer att läcka luft efter ett tag. Ska du ha en riktigt bra och tät dump så köp en HKS SSQV. Lite dyrare men mycket bättre. Inga ryck överhuvudtaget.

BT-Racing så får du en bra dump

...rätt säker på att dumpen kommer från Herr Marklunds firma...inget som tyder på att den ska funka för det men men...erfarenhet o erfarenhet...kanske ett dåligt ex som Du stått på :va jaja jag kommer testa innan ivf...står en till i mc garaget m liknande dump med...


Tackar Lahi för intern tippsen! :tummenupp Japp insett att d lär ta några timmar av kapning o flum...hehe men blir väl värt ett! :hihi
 
Last edited:
...hur e det nu...blev lite fundersam...ska/måste "center" på turbon sitta över oljenivån i motorn eller hela turbon över oljenivån i motor... :va eller måste turbon sitta över oljenivån överhuvudtaget...hur kännsligt e de?...kör utan oljepump (returen från turbo i oljepluggen så pumpen suger ju lite ändå på dessa motorer).
 
Last edited:
Eastman skrev:
...hur e det nu...blev lite fundersam...ska/måste "center" på turbon sitta över oljenivån i motorn eller hela turbon över oljenivån i motor... :va eller måste turbon sitta över oljenivån överhuvudtaget...hur kännsligt e de?...kör utan oljepump (returen från turbo i oljepluggen så pumpen suger ju lite ändå på dessa motorer).
Turbinaxeln måste ligga minst 15 mm över oljenivån. Sätter man turbon lägre så rinner oljan ut om man sätter hojen på sidostödet och så ryker det vid hårda inbromsningar. Jag har 15 mm fall på min hoj och det funkar bra! Går du inte under det så blir det bra. :tummenupp
 
Om det blir trångt... tveka inte att ta fram vinkelslipen och kapa bort sådan som är i vägen på kompressor- och turbinhus. Utloppet från kompressorhuset brukar bli värst. Gör en lite konstruktiv röradaptering och fimpa originalanslutningen och svetsa på en egen lite tvärare krök för att få in den mellan ramrören så högt som möjligt. Fästöronen på avgasdelen kan du kanske fimpa helt och istället svetsa på en kort stump röranslutning som du sen monterar avgassystemet på.

Eastman skrev:
...hur e det nu...blev lite fundersam...ska/måste "center" på turbon sitta över oljenivån i motorn eller hela turbon över oljenivån i motor... :va eller måste turbon sitta över oljenivån överhuvudtaget...hur kännsligt e de?...kör utan oljepump (returen från turbo i oljepluggen så pumpen suger ju lite ändå på dessa motorer).
 
Mmm ska nog inte vara några problemaz att få platts m skrället, men svetsen vill int ta båten från ön till Kalmar innan :tomten ...så e bli nog att ge sig på förgasarna + koppling innan jul & pilla grenrör efter nyår...

...en 8 cm från turbo till framdäck & uppskattat 4 cm vid ned tryckt framgaffel & en god bit ned till olje nivån i motorn :) ...har även d undre ramstaget kvar!
 

Bifogat

  • 11 nov -05 001.JPG
    11 nov -05 001.JPG
    115.2 KB · Visningar: 509
  • 11 nov -05 005.JPG
    11 nov -05 005.JPG
    107.2 KB · Visningar: 504
Eastman skrev:
Mmm ska nog inte vara några problemaz att få platts m skrället, men svetsen vill int ta båten från ön till Kalmar innan :tomten ...så e bli nog att ge sig på förgasarna + koppling innan jul & pilla grenrör efter nyår...

...en 8 cm från turbo till framdäck & uppskattat 4 cm vid ned tryckt framgaffel & en god bit ned till olje nivån i motorn :) ...har även d undre ramstaget kvar!
Kul att se att det är aktivitet i "vårat" garage :)
 
Katanapilot skrev:
Kul att se att det är aktivitet i "vårat" garage :)

Jodå...någon måste ju hålla hojarna sällskap :tungan ..e väl troligt en sväng därute efter jobbet på lör & säkert på söndag i tristessens tecken...om man får köra "fordon" då :hihi

Helt ensammt va det dock inte...någon plast maskin i hörnet under något täcke prata lite med...så de va lite massage för hjärtat när de sa "PIIIIP" i mellan åt...
 

Bifogat

  • 19 okt -05 009.JPG
    19 okt -05 009.JPG
    118.9 KB · Visningar: 600
  • 19 okt -05 007.JPG
    19 okt -05 007.JPG
    117.3 KB · Visningar: 618
  • 19 okt -05 008.JPG
    19 okt -05 008.JPG
    98.4 KB · Visningar: 573
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top