Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
nicke30 skrev:Hur skall man göra om man vill höja oktantalet? Metanol?
KurvorÄrGott skrev:Tanka flygbränsle! Ring NASA och hör om de har någon dunk över!
nicke30 skrev:Hur skall man göra om man vill höja oktantalet? Metanol?
andersbrink skrev:Snarlik frågan "Hur ska man göra om man vill förlänga ett rep?"
Det beror på vad du vill åstadkomma med höjningen/förlängningen.
Precisera din fråga och du kommer förmodligen att få svar på den.
nicke30 skrev:Jag tänkte sätta min MC i bromsbänk och prova bromsa den med lite olika oktan antal. Tänkte då även prova med högre än 98 oktan. K1200S har ju en knacknings sensor och ställer om tändning och motor elektronik efter bränslets kvalité. Kör man på 95 oktan vilket BMW säger är fullt möjligt så får man dock lägre effekt i motorn än vad som utlovas.
Skulle bara vart roligt att se hur stor skilnad det kan bli.
FreddaAbborre skrev:Vad rekomenderar BMW att du ska köra på för oktantal?
Högre oktantal gör att bränsleblandningen tål högre kompresion (mindre lätt antändlig). Har du sedan inte ändrat kompet jämte original så ska du nog inte uppleva någon effekt ökning om du kör med högre oktantal än rekomenderat.
nicke30 skrev:Hur skall man göra om man vill höja oktantalet? Metanol?
KurvorÄrGott skrev:Tanka flygbränsle! Ring NASA och hör om de har någon dunk över!
Metanol kanske inte höjer oktantalet i sig men dess kraftiga kylande effekt (hög energiåtgång för att värma metanol) gör att spikningsgränsen flyttas kraftigt uppåt, dvs i realiteten samma sak som att åka på soppa med högre oktantal.Ogre skrev:metanol höjer nog inte oktantalet , metanol har på tok för korta kolkedjor![]()
anders65 skrev:Motorstyrsystemet anpassar förtändningen efter oktantalet, så en viss effektökning kan det nog bli. Beror förståss på hur styrprogrammet utnyttjar möjligheten att ställa fram tändningen vid högre oktantal. Fast det var väl just det som nicke30 ville testa om jag förstod saken rätt.
BMW rekommenderar 98 oktan, fast säger att man kan köra ända ner på 91 oktan fast med lägre effekt på maskinen.FreddaAbborre skrev:Vad rekomenderar BMW att du ska köra på för oktantal?
Högre oktantal gör att bränsleblandningen tål högre kompresion (mindre lätt antändlig). Har du sedan inte ändrat kompet jämte original så ska du nog inte uppleva någon effekt ökning om du kör med högre oktantal än rekomenderat.
Poacher skrev:Jag tror inte de mappat den för att gå på högre oktan än 98 oktan isf, det lär ju inte finna inbyggt att den ska fixa 102 oktan eller nåt, då får du själv mappa om den för bästa resultat skulle jag tro.
Robban_C skrev:En motor med lambda klarar ca 30-35% E85 i vanlig 98 innan man måste börja labba medd ökat soppatryck etc. Detta gäller bilar, BMW:n i denna tråd har säkert lambda men jag vet inte om den klarar samma andel (dvs om regleringens "fönster" är lika stort).
Yoshi_gixxeRR skrev:Flygbränsle...![]()
Flygbränsle e torr fotogen!!!
Fotogen e ganskalikt disel...
Disel i en hoj verkar inte sååååååå bra va????
.../Yoshi
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |