Höja oktan talet

nicke30 skrev:
Om jag inte minns helt fel sedan jag höll på att ta flygcert så finns det två typer av flygbränsle, en för kolvmotorer som är färgad blå om jag inte minns fel och den är på över 100 oktan. Kommer dock inte ihåg hur många oktan. Sedan finns flygfotogen som är ofärgad och klar och den är mer som disel. Den används till jetmotorer.

Jo det finns 100LL som är till kolvmotorer!!!
O det är bensin...
Men man brukar säga flygbränsle (fotogen) o 100LL :7peta

100LL är väl knappt 0.5% av den totala "flygbränsle" konsumtionen...



.../Yoshi
 
Det är kompen man ska anpassa till oktantalet om man vill ha mer effekt.
Att bara höja tändningen ger väldigt lite över ett visst läge.
Sänka den förbi optimalt läge är en nödlösning f att undvika knack.

Tvivlar starkt på att bmw anpassat kompen till spec. högt oktantal, iaf inte
högre än vad som finns på mackarna. Tvärtom, skulle mer tro på perfekt för
95, tål lägre genom att backa tändningen, och när motorn blir lite sotig så
visar den lite knackningstendens i vissa lägen på 95 och då (inte innan) går
den lite bättre på 98 än 95.

Fast det är bara vad jag tycker verkar rimligt.

F.ö. är en bänkning bara en fullgaskörning, inga som helst garantier att det är
där den ligger närmast knackning m std. tändningen. Skulle lika gärna kunna vara
i nåt ekonomiläge där blandningen är snål och tändningen så tidig som möjligt
för att den ska gå bra m lite soppa.
/u
 
ulf_lundin skrev:
F.ö. är en bänkning bara en fullgaskörning, inga som helst garantier att det är där den ligger närmast knackning m std. tändningen. Skulle lika gärna kunna vara i nåt ekonomiläge där blandningen är snål och tändningen så tidig som möjligt för att den ska gå bra m lite soppa.
/u
Intygas. Min Renault ligger närmast spikningsgränsen vid mycket svag acceleration inom hastigheterna 55-75 km/h.
Med andra ord är det inte säkert på en modern puffra med 3d tändkurva att det är på fullt skaft man ligger närmast spikningsgränsen, framförallt inte om motorn är internt moddad.
På en omoddad motor är det möjligen rimligare att den spikar först vid wot men det ska man aldrig vara säker på om det är en med elektronisk tändkurva.

Det är lättare med vikter, anslag och fjädrar till tändkurvan, sånt rår man ju i alla fall på själv. :tummenupp
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top