Högre premier för vårdslösa i trafik!

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
SOLNA
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Högre premier för vårdslösa i trafik!

(2003-10-29) Inom ett par månader kan det vara verklighet att de som exempelvis ofta kör för fort, påverkade av alkohol eller utan bälte tvingas betala högre försäkringspremier än de som håller sig i skinnet.

Försäkringsbolaget Folksam har lagt fram förslaget som innebär att de skall få tillgång till polisens register för att se om en person tenderar att bete sig illa i trafiken. Idag finns det inget samband mellan hur du tidigare, eller fortafarande beter dig i trafiken och de premier som erbjuds kunderna av försäkringsbolagen. På sikt kan det komma att bli så att bolagen kan se fakta om de brott som du gjort dig skyldig till i trafiken som räknas som grova. Dessa är bland annat hastighetsöverträdelser, rattonykterhet samt vårdslöshet i trafik.
Förslaget är lämnat till regeringen som ombett Vägverket att utvärdera saken. Dessa ser dock positivt på saken och ämnar ge sitt beslut till regeringen i början av januari.
Målet är självklart att förbättra trafiksäkerheten i landet. Liknande system tillämpas redan i Amerika och Storbritannien. Vettigt? Säg vad du tycker nedan!.
_____________________________________________________________________________________________________________________

:kulspruta Jahaa då var det slut åkt då !
Inget kul att läsa om man som jag torskat kk 3 gånger för fortkörning (med bil).
Någon som vill ha en zx9r skriven på sig :arsele


// TOK
 
Last edited:
TokJohan skrev:
Högre premier för vårdslösa i trafik!

Av: Niklas_Carle

(2003-10-29) Inom ett par månader kan det vara verklighet att de som exempelvis ofta kör för fort, påverkade av alkohol eller utan bälte tvingas betala högre försäkringspremier än de som håller sig i skinnet.

Försäkringsbolaget Folksam har lagt fram förslaget som innebär att de skall få tillgång till polisens register för att se om en person tenderar att bete sig illa i trafiken. Idag finns det inget samband mellan hur du tidigare, eller fortafarande beter dig i trafiken och de premier som erbjuds kunderna av försäkringsbolagen. På sikt kan det komma att bli så att bolagen kan se fakta om de brott som du gjort dig skyldig till i trafiken som räknas som grova. Dessa är bland annat hastighetsöverträdelser, rattonykterhet samt vårdslöshet i trafik.
Förslaget är lämnat till regeringen som ombett Vägverket att utvärdera saken. Dessa ser dock positivt på saken och ämnar ge sitt beslut till regeringen i början av januari.
Målet är självklart att förbättra trafiksäkerheten i landet. Liknande system tillämpas redan i Amerika och Storbritannien. Vettigt? Säg vad du tycker nedan!.
_____________________________________________________________________________________________________________________

:kulspruta Jahaa då var det slut åkt då !
Inget kul att läsa om man som jag torskat kk 3 gånger för fortkörning (med bil).
Någon som vill ha en zx9r skriven på sig :arsele


// TOK

Tycker jag låter som en bra ide.
 
Med risk att låta som en moraltant så är det ju faktiskt en riktigt bra idé. Kör man som ett svin så riskerar man ju mer och således borde man ju betala mer i försäkring.

..men det är väl säkert bara jag som tycker det. :fakta
 
:mattias Tycker faktiskt oxå att det kan vara en bra idé MEN :fakta jag kan säga att dem gånger jag "tappat" kortet var inte för några tokkörningar
82 km på 50 - 96 km på 70 och en kökrock i 25 km :finger så det känns lite surt.
Klarade mig med en varning 260 km/h på 90 väg. :va :Bugar


// TOK
 
Last edited:
Tyckte också spontant att det lät som en bra idé. Någon form av lösning för att se till att premierna inte ballar ur ännu mer än vad de gjort måste ju fram.

/J
 
Enda jag har åkt dit för är för skjutsning på moped för 8 år sen eller nåt. Hoppas det inte finns kvar i registret då...
 
ett fel är det på allt sånt här, det snackas aldrig om sänkningar för oss vanliga dödliga, uan bara höjningar.
Men de måste väl ha in stålar för att bygga lyxvåningar åt cheferna.
 
Det känns dock som om det skulle öka smitningarna även vid hastighetsöverträdelser under körkortsindragningsgränsen om man även riskerar att få högre försäkringspremie. Tanken är nog annars god men...
 
Jag tycker det är en skitkass idé. Bara ännu större anledning att inte släppa rullen när det blinkar bakom en.

Dessutom har jag 5 forkörningar med bil. :crash
 
berggren_martin skrev:
Enda jag har åkt dit för är för skjutsning på moped för 8 år sen eller nåt. Hoppas det inte finns kvar i registret då...
Jag är i stort sett säker på att sånt tas bort efter 3 år.

Och jag förstår försäkringsbolagens tanke. Den som har åkt dit på både det ena och det andra är kanske en större risk. Men å andra sidan är risken givetvis större att åka dit för den som kör mycket än för den som bara kör på söndagarna. Och det ska ses i skenet av att den som kör mycket kanske, trots några fortkörningsböter, ändå är en mer rutinerad förare.
Låt mig exemplifiera:
Olle kör yrkesmässigt långt i sin taxi. Allt detta körande ger rimligen lite mer rutin och trafikvana. Men alla dessa mil innebär också en ökad risk att möta "lasermannen". Alltså råkar Olle dra på sig en fortkörning under sitt yrkesutövande och får då dyrare försäkring på sin privata bil/hoj med motiveringen att Olle är en större säkerhetsrisk _trots_ att Olle alltså i rimlighetens namn borde ha bättre rutin/trafikvana än Greta som bara åker till och från kyrkan med sin Polo på helgerna.

Jag är med andra ord positiv till idén men det är inte enbart positivt.
 
Helt Idiotiskt!

Vad har de här sakerna med försäkringspremierna att göra???

Systemet skall istället vara som så att man har full 'bonus' från första början och att man sedan förlorar bonus för varje olycka som man orsakar.

Full bonus = mycket låg premie. (kanske 500:- )
Mindre bonus (en olycka) = lite högre premie. (kanske 1000:- )
Låg bonus (flera olyckor) = mkt hög premie. (kanske 3000:- )

På detta lägger man en mycket hög självrísk. Vill man då utnyttja försäkringen vid en allvarlig skada så får man betala den höga självrisken plus en förhöjd premie!

Ett sådant här system skulle gynna de som kör olycksfritt! Oavsett fart, beteende o dyl.

Det är ju olyckor som man betalar försäkring för, inte för fortkörning!

:hej
 
Så här funkar det redan i USA, och det verkar fungera bra.

Och det kan säkert få åtminståne bilarna att sänka farten lite. Det är ju som bekant meningslöst att försöka smita med en bil (oftast).
MC är väll kanske lite si och så, de kommer garanterat bli en och en annan som gassar på istället för att ta högre premier...

Om de nu bara säker för oss övriga tycker jag det är en strålande ide. Men om de bara är höjningar de snackar om. Då är jag lite mer tveksam. Det ska ju löna sig att vara laglydig.. (:lol )
 
Last edited:
berggren_martin skrev:
Enda jag har åkt dit för är för skjutsning på moped för 8 år sen eller nåt. Hoppas det inte finns kvar i registret då...

Du verkar ju vara en riktigt hulligan :lol

Tänkte inte på det ! men det e klart att smitningarna kommer att öka,vet man om att man kanske inte kommer att kunna ha kvar hojen om man stannar så blir det nog ganska lätt så att man dar på som s?tan..
Tycker även att det slår extra hårt mot oss som jobbar i bil och kör 15 mil om dan i storstad, det e ganska självklart att det är mycket större risk åka dit än för dem som tar ut bilen på helgen och rullar till ICA för att handla mat !
Kanske tom så att jag försöker dra med min firmabil ....peguot partner = 55hk/1 ton toppar 140km/h i lutning. :hej :hej :hej


// TOK
 
Last edited:
Fantômas skrev:
Helt Idiotiskt!

Vad har de här sakerna med försäkringspremierna att göra???

Systemet skall istället vara som så att man har full 'bonus' från första början och att man sedan förlorar bonus för varje olycka som man orsakar.

Full bonus = mycket låg premie. (kanske 500:- )
Mindre bonus (en olycka) = lite högre premie. (kanske 1000:- )
Låg bonus (flera olyckor) = mkt hög premie. (kanske 3000:- )

På detta lägger man en mycket hög självrísk. Vill man då utnyttja försäkringen vid en allvarlig skada så får man betala den höga självrisken plus en förhöjd premie!

Ett sådant här system skulle gynna de som kör olycksfritt! Oavsett fart, beteende o dyl.

Det är ju olyckor som man betalar försäkring för, inte för fortkörning!

:hej

Varför ska man få full bonus från början :confused:
Först får du ju visa att du är värd den!
Inget jävla välgörenhet bara för att unga ska kunna köpa svindyra bilar som går betydligt fortare än de kan hantera (gäller MC oxå).
Ger man "full bonus" från början är det ju knappast en "Bonus", eller hur... Bonus är något man förtjänar, inte får sig tilldelad gratis. :fakta

Och, Hög hastighhet ==> Ökad olyksrisk. Och när olyckan inträffar så ger hög hastighet värre skador än lägre fart. Och, engergin ökar i kvadrat med hastigheten...

Varför ska man vänta på att olyckan inträffar? Det är väll 1000 gånger bättre att försöka förebygga den genom att "straffa" de som kör så att olycksrisken ökar.
 
Det har klagats här och andra mc-forum på att man måste betala höga kostnader för att andra står för "olyckorna".
Kan man styra det själv och bara betala efter sin egen körning så är det väl bra. Då kan man inte skylla på någon annan än sig själv och då ta sina smällar (stå för det man gjort).

Sen måste det dock läggas upp på ett bra och logiskt sätt. Lite så som Fantômas skriver.

Att få till en försäkring som gynnar alla är inte lätt och frågan är hur rättvisst/orättvisst försäkringar ska vara för person till person är stor och det kommer alltid finnas positiva och negativa synpunkter på försäkringarna.

En person som kvaddat ca 1 gång per år lär väl inte gilla att självrisken ökar för honom/henne, men varför ska den öka för andra som inte kvaddat pga denna person?

Ska bli kul att se vart det hela slutar, men jag anser att det är bra att försäkringsbolagen försöker tänka på lite nya sätt och försöker åtgärda försäkringsdjungeln.
 
Fantômas skrev:
Helt Idiotiskt!

Vad har de här sakerna med försäkringspremierna att göra???

Det är ju olyckor som man betalar försäkring för, inte för fortkörning!

:hej

Ett litet påpekande. Man försäkrar sig mot risken att råka ut för en olycka. Den som kör för för fort eller bryter mot andra trafikregler utgör en större risk för sig själv och för försäkringsbolaget. Det är knappast en orimlig tanke att den som utgör en större risk får högre premie. Så är det redan idag. Förslaget går vad jag förstår endast ut på att införa ytterligare en parameter när bolaget riskbedömer sina kunder.

Ett ganska vettigt förslag.
 
Nej, inte när premierna är så höga som de redan är.
Det funkar inte att nu börja bygga på dessa nivåer.
Jag vill ha sänkt premie helt enkelt, jag gläds inte åt att andra får högre premie när de kör för fort, jag skiter väl i vad bolagen tjänar, jag vill ha rättvisa premier.
 
Tycker det låter dumt.
Man kan nämligen köra för fort på rätt ställen utan att det är farligt för någon annan än möjligtvis sig själv.
Kör jag mellan Göteborg-Malmö och det är kanonfin väg och lite trafik, då ligger jag naturligtvis mellan 150-250 (Varför köra M3 annars?).
Har man då lite otur att de har en kontroll så får man högre premie och det är bara löjligt. Så länge jag inte orsakar en olycka är jag inte en sämre kund för försäkringsbolaget än andra.
Har kört skadefritt sedan -97 då jag tog mitt körkort men jag har blivit av med körkortet en gång och fått fortkörningsböten.
Men det är ganska lätt att dra snuten med bilen om det är lite trafik så man får väl göra det lite oftare i fortsättningen om förslaget går igenom.
 
Silwer skrev:
Nej, inte när premierna är så höga som de redan är.
Det funkar inte att nu börja bygga på dessa nivåer.
Jag vill ha sänkt premie helt enkelt, jag gläds inte åt att andra får högre premie när de kör för fort, jag skiter väl i vad bolagen tjänar, jag vill ha rättvisa premier.


Man måste börja någonstan. Och detta verkar som en rimlig väg.

Jag tror att det kommer ge lägre premier, på sikt.
Tyvärr är 2004 redan körd, premierna lär inte minska tills dess.
Men 2005 kanske bilr bättre??
Hoppas kan man ju alltid. :hej
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top