Högljudda avgassystem på semestern söderut

Jag vet inte vad TRV gör men troligtvis leder det till de saker du tar upp...så småningom... För oss som jobbar med SMC:s kursverksamhet så leder det till att vi anpassar våra kurser och övningar efter erfarenheterna från olyckorna. Tyvärr är det väldigt många olyckor med förare som är drogade och berusade, saknar körkort och sitter på "lånade" hojar. Det är väldigt svårt att dra slutsatser för oss från dem annat än att det är en dålig ide att köra fordon med div saker i kroppen... :)

Det är väl bara att utesluta alla sådana olyckor ur materialet och sedan dra slutsatserna från resten?

Visst.
Jag vet.
Men ljug inte då!
Säg inte att Noll Vision omfattar alla trafikanter. Det är Trafikverkets hyckleri som retar gallfeber på mig.

Det, och att dom tar utav mina begränsade marginaler till överlevnad och ger till bilister som redan sitter säkert.
Ansvarar man för 4 passagerare får man väl anpassa sin körning efter det ..?

Inte det nä.

Det enda Trafikverket kan säga till mig är:
"Kör saktare"

Tack för inget, Trafikverket.
Speciellt när du inte rensar sidoområden som gynnar ALLA trafikanter, utan sätter upp sidoräcken istället - som selektivt dödar motorcyklister som hade kunnat överleva en undanmanöver ut i ett röjt sidoområde istället.

...fel tråd, jag vet. Och, jag har dragit den här litanian tidigare. Och jag predikar för kören.

Jag vet. Men ändå...

Det är på samma sätt då Maria Krafth säger att bra vägar är dåliga för trafiksäkerheten då folk kör för fort, att sen säga detta i radio visar ju på att hon måste vara otroligt korkad.

Antingen så vet hon inte bättre, eller så ljuger hon, eller så ljuger hon och dessutom tror att gemene man ska tro på det hon säger. Allt detta visar ju på nån form av brist på förstånd, jag kan köpa att vägen jag bor efter är helt sönder kört men då kan hon väl bara säga att tyvärr är vägen dålig och vi har inga pengar eller planer att göra nåt åt den det är så det ser ut istället för att kläcka ur sig en massa lögner.

Det är väl bara att utesluta alla sådana olyckor ur materialet och sedan dra slutsatserna från resten?
Visst kan man göra så men det är fortfarande olyckor och de är ofta väldigt "typiska" oavsett berusad eller inte. Sen finns det ju grader i h-vetet också, om någon är lite eller mycket berusad, så kan de iallafall göra samma reaktioner som nyktra människor. Vi kan lära oss av dessa olyckor också, plus att det statistiskt sett dör för få i Sverige. Det räcker med ett par helger extra med sol och värme så sticker statistiken...

Jag pratade med en körskollärare häromdagen, han sa rätt ut att man byter en grupp mot en annan, man skyddar 10 bilister mot att frontalkrocka med en bil på fel sida vägen och byter det mot en strimlad motorcyklist (som förmodligen ändå är en sån som kör för fort ibland)
Sjukt och sorgligt.

Sjukt och sorgligt.

Man skall kanske inte dra alltför långa slutsatser på grundval av vad en körskollärare säger…

Men just vajerräcken är skolexempel på att MC-kollektivet inte ens tagits med i beslutsunderlaget. Tack vare bla SMC-s enträgna arbete så är den lösningen inte aktuell framledes; problemet är väl snarare att det är ”för dyrt” att byta ut dem mot exempelvis släta betongavskiljare eller W-räcken med underkörningsskydd. Dvs det man ser på exempelvis tyska vägar där mötesseparering utförs.

Med vänlig hälsning,

Man skall kanske inte dra alltför långa slutsatser på grundval av vad en körskollärare säger…

Men just vajerräcken är skolexempel på att MC-kollektivet inte ens tagits med i beslutsunderlaget. Tack vare bla SMC-s enträgna arbete så är den lösningen inte aktuell framledes; problemet är väl snarare att det är ”för dyrt” att byta ut dem mot exempelvis släta betongavskiljare eller W-räcken med underkörningsskydd. Dvs det man ser på exempelvis tyska vägar där mötesseparering utförs.
Exakt! Att införa åtgärder som är bra för alla är inte aktuellt...verkar bara vara bra att MC-åkare ska bli skraja och sänka farten. Och att konsekvensen blir att en o annan MC-åkare dödas, ja det kanske de tycker bara är än mer avskräckande.
Nä nu vara jag lite konspiratorisk, fy på mig :hihi

Back