Hög tomgång vid start?

Har samma beteende på min SC57:a, nåt miljötjafs för att värma katalysatorn. Jävligt irriterande, speciellt på vår och höst när det är lite kallare ute. Då varvar den ännu mer. Grannanrna tror man är en idiot. :D
Skall kolla om man kan justera wax:en nästa gång jag är där och river. SC59:an jag hade tidigare varvade alls inte lika mycket.
 
Från ”rusar rejält” till ”närmare 2k rpm”. Din hoj är helt normal.

Om du inte vill störa grannarna, se till att starta hojen och puttra iväg försiktigt på en gång. Man behöver inte låta den stå på förhöjd tomgång längre stunder om man bryr sig om grannsämjan.

Anledningen till förhöjd tomgång är för att minska risken för tjuvstopp, inte för att vispa runt oljan fortare.
- Ja närmare 2000 rpm kan ju vara > 2000 rpm också : )

Men problemet med att "puttra iväg" är att jag får hålla på bromsen eftersom varvet vill dra iväg hojen i flera minuter.

Hursomhaver barnen kär, så vet jag nu att allt är som det ska med det där chokevarvandet och behöver inte åtgärda det. Får låta hojen stå i garaget första minutrarna o blåsa ut genom dörren.
 
Har samma beteende på min SC57:a, nåt miljötjafs för att värma katalysatorn. Jävligt irriterande, speciellt på vår och höst när det är lite kallare ute. Då varvar den ännu mer. Grannanrna tror man är en idiot. :D
Skall kolla om man kan justera wax:en nästa gång jag är där och river. SC59:an jag hade tidigare varvade alls inte lika mycket.
- Så är det för mig med höst och kall vår. Vill ju inte väcka hela Småland kl. 07.00.
 
Det är alltid bättre och köra iväg direkt än och tro att tomgång är bättre för motorn , väldigt få kilowatt vid tomgång och alla vet att en del procent blir till värme , fortare varm motor.

Ett annat problem är att vid tomgång kall ligger motornstyrningen på och fetar på , oljefilmen på cylindrarna sköljs bort.

All kalltstart är dålig men sämst är dom som startar upp o börjar ta på sig skinnställ o skrapar rutor på bilen o sen åker iväg.

Därför taxis rullar 80k mil o snuten kör 50k mil med sina bilar nu utan problem , alltid varm motor
 
Det är alltid bättre och köra iväg direkt än och tro att tomgång är bättre för motorn , väldigt få kilowatt vid tomgång och alla vet att en del procent blir till värme , fortare varm motor.

Ett annat problem är att vid tomgång kall ligger motornstyrningen på och fetar på , oljefilmen på cylindrarna sköljs bort.

All kalltstart är dålig men sämst är dom som startar upp o börjar ta på sig skinnställ o skrapar rutor på bilen o sen åker iväg.

Därför taxis rullar 80k mil o snuten kör 50k mil med sina bilar nu utan problem , alltid varm motor
Självklart rullar man iväg direkt. Men det är lite jobbigt på småvägarna i villaområdet med massa korsningar och en hoj som gör typ 60kmh på tomgång om man inte bromsar och motorn rusar i varje korsning när man drar kopplingen...

Kollade lite bilder på nätet och det verkar finnas en mutter under nån vit fösegling på vaxenhetens pistong. Skall testa att skruva ut den max nätsta gång jag är meksugen.
 
Ja, det är ju högst sannolikt att hojtillverkarna inte kan det här med motorstyrning, slitage och kallstarter, så att det blir helt fel. Tur att det finns så många hojägare som kan ställa ner tomgången så att det blir rätt.
 
  • Haha
Reaktioner: RN
Ja, det är ju högst sannolikt att hojtillverkarna inte kan det här med motorstyrning, slitage och kallstarter, så att det blir helt fel. Tur att det finns så många hojägare som kan ställa ner tomgången så att det blir rätt.
Har inte haft hojen sen ny, så jag vet inte om det är normalt att den skall varva 3000 vid kallstart. Men det känns galet. På sommaren när det är varmt börjar den på typ 2400, det är mer hanterbart.
När kylvattnet når 45-50 grader verkar waxenhetens pistong vara fullt ute och tomgången normal.
Har för mig att SC59:an från 2010 jag hade tidigare varvade runt 2000 på tomgång när den var kall. Det upplevde jag inte alls som något problem.

Funktionen är alltså till för att värma kat:en. Minns att även en del bilar hade irriterande hög tomgång vid kallstart back in the days, runt år 2000. Bla Volvo 850.
Nu har tillverkarna löst avgasutsläppen vid kallstart på något annat sätt.
 
Har inte haft hojen sen ny, så jag vet inte om det är normalt att den skall varva 3000 vid kallstart. Men det känns galet. På sommaren när det är varmt börjar den på typ 2400, det är mer hanterbart.
När kylvattnet når 45-50 grader verkar waxenhetens pistong vara fullt ute och tomgången normal.
Har för mig att SC59:an från 2010 jag hade tidigare varvade runt 2000 på tomgång när den var kall. Det upplevde jag inte alls som något problem.

Funktionen är alltså till för att värma kat:en. Minns att även en del bilar hade irriterande hög tomgång vid kallstart back in the days, runt år 2000. Bla Volvo 850.
Nu har tillverkarna löst avgasutsläppen vid kallstart på något annat sätt.
Tror dom lindar in katten runt grenröret så kompakt som möjlig eller nått sånt i bilar , svårare på våra mopeder
 
RIP Moddlaren.

Fick onda ögat av min Tesla-granne när jag provkörde hojen efter vintervilan häromdagen, han verkar inte uppskatta skönsången från mitt akra med 3000rpm tomgång.

Så det fick bli en titt på wax-enheten i går kväll. Av med luftburken, här sitter den:
wax1.jpg

Ytterst på pistongen sitter en 5,5mm mutter. Jag skruvade ut den så mkt det gick och tomgången sjönk till 1900 rpm vid kallstart. :)
wax2.jpg

Så nu är grannfriden räddad!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top