Hög tomgång vid start?

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Har samma beteende på min SC57:a, nåt miljötjafs för att värma katalysatorn. Jävligt irriterande, speciellt på vår och höst när det är lite kallare ute. Då varvar den ännu mer. Grannanrna tror man är en idiot. :D
Skall kolla om man kan justera wax:en nästa gång jag är där och river. SC59:an jag hade tidigare varvade alls inte lika mycket.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Från ”rusar rejält” till ”närmare 2k rpm”. Din hoj är helt normal.

Om du inte vill störa grannarna, se till att starta hojen och puttra iväg försiktigt på en gång. Man behöver inte låta den stå på förhöjd tomgång längre stunder om man bryr sig om grannsämjan.

Anledningen till förhöjd tomgång är för att minska risken för tjuvstopp, inte för att vispa runt oljan fortare.
- Ja närmare 2000 rpm kan ju vara > 2000 rpm också : )

Men problemet med att "puttra iväg" är att jag får hålla på bromsen eftersom varvet vill dra iväg hojen i flera minuter.

Hursomhaver barnen kär, så vet jag nu att allt är som det ska med det där chokevarvandet och behöver inte åtgärda det. Får låta hojen stå i garaget första minutrarna o blåsa ut genom dörren.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Har samma beteende på min SC57:a, nåt miljötjafs för att värma katalysatorn. Jävligt irriterande, speciellt på vår och höst när det är lite kallare ute. Då varvar den ännu mer. Grannanrna tror man är en idiot. :D
Skall kolla om man kan justera wax:en nästa gång jag är där och river. SC59:an jag hade tidigare varvade alls inte lika mycket.
- Så är det för mig med höst och kall vår. Vill ju inte väcka hela Småland kl. 07.00.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är alltid bättre och köra iväg direkt än och tro att tomgång är bättre för motorn , väldigt få kilowatt vid tomgång och alla vet att en del procent blir till värme , fortare varm motor.

Ett annat problem är att vid tomgång kall ligger motornstyrningen på och fetar på , oljefilmen på cylindrarna sköljs bort.

All kalltstart är dålig men sämst är dom som startar upp o börjar ta på sig skinnställ o skrapar rutor på bilen o sen åker iväg.

Därför taxis rullar 80k mil o snuten kör 50k mil med sina bilar nu utan problem , alltid varm motor
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det är alltid bättre och köra iväg direkt än och tro att tomgång är bättre för motorn , väldigt få kilowatt vid tomgång och alla vet att en del procent blir till värme , fortare varm motor.

Ett annat problem är att vid tomgång kall ligger motornstyrningen på och fetar på , oljefilmen på cylindrarna sköljs bort.

All kalltstart är dålig men sämst är dom som startar upp o börjar ta på sig skinnställ o skrapar rutor på bilen o sen åker iväg.

Därför taxis rullar 80k mil o snuten kör 50k mil med sina bilar nu utan problem , alltid varm motor
Självklart rullar man iväg direkt. Men det är lite jobbigt på småvägarna i villaområdet med massa korsningar och en hoj som gör typ 60kmh på tomgång om man inte bromsar och motorn rusar i varje korsning när man drar kopplingen...

Kollade lite bilder på nätet och det verkar finnas en mutter under nån vit fösegling på vaxenhetens pistong. Skall testa att skruva ut den max nätsta gång jag är meksugen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, det är ju högst sannolikt att hojtillverkarna inte kan det här med motorstyrning, slitage och kallstarter, så att det blir helt fel. Tur att det finns så många hojägare som kan ställa ner tomgången så att det blir rätt.
 
  • Haha
Reaktioner: RN

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ja, det är ju högst sannolikt att hojtillverkarna inte kan det här med motorstyrning, slitage och kallstarter, så att det blir helt fel. Tur att det finns så många hojägare som kan ställa ner tomgången så att det blir rätt.
Har inte haft hojen sen ny, så jag vet inte om det är normalt att den skall varva 3000 vid kallstart. Men det känns galet. På sommaren när det är varmt börjar den på typ 2400, det är mer hanterbart.
När kylvattnet når 45-50 grader verkar waxenhetens pistong vara fullt ute och tomgången normal.
Har för mig att SC59:an från 2010 jag hade tidigare varvade runt 2000 på tomgång när den var kall. Det upplevde jag inte alls som något problem.

Funktionen är alltså till för att värma kat:en. Minns att även en del bilar hade irriterande hög tomgång vid kallstart back in the days, runt år 2000. Bla Volvo 850.
Nu har tillverkarna löst avgasutsläppen vid kallstart på något annat sätt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Har inte haft hojen sen ny, så jag vet inte om det är normalt att den skall varva 3000 vid kallstart. Men det känns galet. På sommaren när det är varmt börjar den på typ 2400, det är mer hanterbart.
När kylvattnet når 45-50 grader verkar waxenhetens pistong vara fullt ute och tomgången normal.
Har för mig att SC59:an från 2010 jag hade tidigare varvade runt 2000 på tomgång när den var kall. Det upplevde jag inte alls som något problem.

Funktionen är alltså till för att värma kat:en. Minns att även en del bilar hade irriterande hög tomgång vid kallstart back in the days, runt år 2000. Bla Volvo 850.
Nu har tillverkarna löst avgasutsläppen vid kallstart på något annat sätt.
Tror dom lindar in katten runt grenröret så kompakt som möjlig eller nått sånt i bilar , svårare på våra mopeder
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top