Hög tomgång vid start?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vid uppstart/kallstart av CBR:en, rusar motorn rejält en bra stund innan den lägger sig till ro vid normal tomgång.
Min vilda gissning är förstås att det är en chokefunktion som ska ruska liv i oljan...men det är ju ett jäkla oljud i ett morgontrött villaområde, och den lugnar sig inte förrän efter flera minuter.

Någon mc-doktor som kan leverera en rimig diagnos, o kanske en åtgärd/prognos?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Antar att det är insprut? Vad menas med rusar? Rpm?

Alla hojar jag haft med insprut har alltid haft högre tomgång vid kallstart.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
- Ja insprut. Närmare 2000 rpm, och längre än vad jag är van vid från bilar o hojar annars.
Det skulle jag inte vilja säga är speciellt högt, om det inte är så i en kvart. Hojmotorer har ju ett lite annat varvtalsregister än vad bilmotorer har rent generellt, så det behövs lite högre varv för att bygga oljetryck med kall olja osv.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det skulle jag inte vilja säga är speciellt högt, om det inte är så i en kvart. Hojmotorer har ju ett lite annat varvtalsregister än vad bilmotorer har rent generellt, så det behövs lite högre varv för att bygga oljetryck med kall olja osv.
- Nja, nä inte i en kvart men säkerligen 5-6 minuter med varv.
Är det alltså att betrakta som helt "normalt" för en insprutningshoj från 2006?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Min VFR800 från 2006 gör ungefär samma sak. Sök på "wax unit" så ser du orsaken.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Min VFR800 från 2006 gör ungefär samma sak. Sök på "wax unit" så ser du orsaken.
Tänkte på min CBR. Skulle precis fråga om det satt en wax unit på hojen. Det går att konvertera om till manuell choke om det är att föredra.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tänkte på min CBR. Skulle precis fråga om det satt en wax unit på hojen. Det går att konvertera om till manuell choke om det är att föredra.
- Nja, om det funkar precis som det är tänkt så får det vara så. Kändes bara som det inte är en bra idé att rusa en kall motor sådär.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Nja, om det funkar precis som det är tänkt så får det vara så. Kändes bara som det inte är en bra idé att rusa en kall motor sådär.
2000 varv i en motor som är byggd för att varva en bra bit över 10 000 är inte att rusa den. Min VFR gör likadant när den startas kall. Jag löser det genom att rulla iväg direkt när jag startat den bara. Jag misstänker att honda inte hade gjort så om det hade varit skadligt för motorn.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
2000 varv i en motor som är byggd för att varva en bra bit över 10 000 är inte att rusa den. Min VFR gör likadant när den startas kall. Jag löser det genom att rulla iväg direkt när jag startat den bara. Jag misstänker att honda inte hade gjort så om det hade varit skadligt för motorn.
- Nä, undrade bara om det var något fel på min hoj eftersom jag aldrig haft någon hoj eller bil tidigare som "chokar" så pass.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
- Ja insprut. Närmare 2000 rpm, och längre än vad jag är van vid från bilar o hojar annars.
Från ”rusar rejält” till ”närmare 2k rpm”. Din hoj är helt normal.

Om du inte vill störa grannarna, se till att starta hojen och puttra iväg försiktigt på en gång. Man behöver inte låta den stå på förhöjd tomgång längre stunder om man bryr sig om grannsämjan.

Anledningen till förhöjd tomgång är för att minska risken för tjuvstopp, inte för att vispa runt oljan fortare.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Nä, undrade bara om det var något fel på min hoj eftersom jag aldrig haft någon hoj eller bil tidigare som "chokar" så pass.
Initialt så funderade jag också över om den inte tog i lite för mycket första gången den gjorde det riktigt ordentligt men efter att ha noterat att det har ett starkt samband mellan temperaturen och hur länge resp till hur höga varv den "chokar"
Är det neråt nollan så varvar den ca 2000 varv och gör det i någon minut innan den sänker varvtalet igen.
Är det 25 grader ute så varvar den inte alls lika mycket och det går väldigt kort tid innan den justerar tillbaka sig.
Men initialt så funderade jag ett tag över om det var så att något spjäll kärvade som gjorde det men det konstaterade jag inte var fallet eftersom den inte alls gör så om det inte är lika kallt ute.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top