Hög tomgång som går ner efter en stund

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på att se över XT125R:en som jag köpt och jag får inte riktigt till tomgången. Problemet jag har är att efter gaspådrag så går inte tomgången ner utan motorn ligger kvar på ca 2500-3000 rpm en ganska bra stund men om jag låter den stå ett tag går den ner till ca 14-1500 rpm vilket känns som en bra jämn tomgång.

Jag har testat att öka på bränslet i pilotkretsen med balandninsskruven och det blev kanske lite bättre men jag har känslan att den går snålt till den kommer ner i tomgång. Jag är ganska säker på att trotteln och vajern löper fritt så frågan är då om man ska kolla lågfartsmunstycket om det är igensatt eller öka på bränslet i lågfarten? Eller är det nåt annat man ska kolla innan man börjar greja på?

Min spontana känslan är att hojen går snålt på lågfarten men jag har ju haft fel förr😉

Chokevajern återgår direkt? Om den löper trögt så får man precis den effekten. Eller om den är klämd i vid fullt styrutslag vilket man ju ofta har när hojen är parkerad. Vips när man tar tag i styret går tomgången ned.

Är inte expert men håller på med min egen förgasarstånka :)

Spontant låter det som att den går snålt på lågfart. Men den kan lika gärna gå snålt på både låg och huvud.
Hur reagerar den när du justerar på luftskruven?
Om standard är 2,5varv ut från stängd så borde den börja gå sämre och tappa varv då du närmar dig ett varv från stängd till att i princip dö närmare 1/2 varv.
Åt andra hållet borde den öka tomgången någonstans vid 3-3,5 varv ut.
Reagerar den inte ungefär på det sättet så indikerar det något fel i luft/bränsle blandningen.
När du gett gas, faller varvet ned snabbt eller segar det sig ned?

Gör som jag gjorde - häll i en flaska "injektor cleaner" löser upp typ allt :) Mina förgasare började läcka efter den behandlingen men alla munstycken och kanaler är verkligen rena nu 🤘

Chokevajern återgår direkt? Om den löper trögt så får man precis den effekten. Eller om den är klämd i vid fullt styrutslag vilket man ju ofta har när hojen är parkerad. Vips när man tar tag i styret går tomgången ned.

Jo choken funkar och även gasvajern verkar gå lätt, p
spelar ingen roll hur man har styret. Det sitter nåt elektrisk jox på förgasarens vänstra sida trots manuell choke och den grejen verkar inte finnas med i den boken som finns på nätet som jag lyckas skärmdumpa ner förgasarsidorna ifrån.

Sitter det nåt onödigt elände för avgasrening eller så på en sån här hoj. Är grymt trång att se mycket av förgasaren från sidorna men jag får väl lyfta på sadel och kolla. Har nåt liknande fenomen på fyrhjulingen som körs sällan, men den började gå bra efter tag den sommaren jag hade krossat knäet och körde med den i princip dagligen.

Nu har jag nog sämre koll på det där men när gasen ligger kvar en stund så har jag gått upp ett snäpp eller två på huvudmunstycke och fått det bra när inget annat hjälpt
😂förgasare är roten till mycket ont när man laborerar med munstycken/luftskruvar nålhöjder lätt att det blir många extra grå hår 😬

Är inte expert men håller på med min egen förgasarstånka :)

Spontant låter det som att den går snålt på lågfart. Men den kan lika gärna gå snålt på både låg och huvud.
Hur reagerar den när du justerar på luftskruven?
Om standard är 2,5varv ut från stängd så borde den börja gå sämre och tappa varv då du närmar dig ett varv från stängd till att i princip dö närmare 1/2 varv.
Åt andra hållet borde den öka tomgången någonstans vid 3-3,5 varv ut.
Reagerar den inte ungefär på det sättet så indikerar det något fel i luft/bränsle blandningen.
När du gett gas, faller varvet ned snabbt eller segar det sig ned?

Gör som jag gjorde - häll i en flaska "injektor cleaner" löser upp typ allt :) Mina förgasare började läcka efter den behandlingen men alla munstycken och kanaler är verkligen rena nu 🤘

Det är lute den känslan jag har att den går snålt på lågfaten. Hojen reagerar på bränsleskruven, skruvar jag ut den så sänks tomgången vilket ju borde indikera på att den får mer bränsle. Måste kolla jur mycket utskruvad då hojen är kall, den är men det är trångt och man bränner sig lätt plus att synen dessutom inte längre vill vara med och glasögonen dessutom verkar blivit svagare.

Nu har jag nog sämre koll på det där men när gasen ligger kvar en stund så har jag gått upp ett snäpp eller två på huvudmunstycke och fått det bra när inget annat hjälpt
😂förgasare är roten till mycket ont när man laborerar med munstycken/luftskruvar nålhöjder lätt att det blir många extra grå hår 😬

Kan det vara så att den är snålt bestyckad från fabrik för att klara avgaskrav och att den nya soppan gör detta sämre?

Borde inte vara så pass snålt bestyckad.
Ta isär och kontrollera om det är beläggningar m.m. i förgasarna.
Förgasaren till min snöslunga hade ett inte helt hälsosamt lager av gul gegga i sig efter att ha varit stillastående i två år. Munstycket var helt igensatt.

Om inte annat kan du samtidigt kolla flottörhöjden, vart nålen sitter idag, vilka storlekar på munstycken du har.
Därefter om den fortfarande går dåligt kanske man ska fundera på att bestycka om.
Kan det ha varit någon annan som meckat med den tidigare, sitter rätt munstycken i.
Har den någonsin gått bra/rätt?

Borde inte vara så pass snålt bestyckad.
Ta isär och kontrollera om det är beläggningar m.m. i förgasarna.
Förgasaren till min snöslunga hade ett inte helt hälsosamt lager av gul gegga i sig efter att ha varit stillastående i två år. Munstycket var helt igensatt.

Om inte annat kan du samtidigt kolla flottörhöjden, vart nålen sitter idag, vilka storlekar på munstycken du har.
Därefter om den fortfarande går dåligt kanske man ska fundera på att bestycka om.
Kan det ha varit någon annan som meckat med den tidigare, sitter rätt munstycken i.
Har den någonsin gått bra/rätt?

Lutar väl på att kolla genom förgasaren. Vad jag vet så har hojen inte körts mycket de två senaste åren av killen som haft den sist, där före hade den också stått och sen fixats igång av ägaren för han jag köpte den av. Allt verkar vara original och den upplevs som "oskruvad" men jag skulle nog misstänka att förgasaren öppnats och rengjorts nån gång do k har jac kändlan att knga 16-åringar skruvat i denna. Har svårt att tro att det skulle vara bytt munstycken och labbas med förgasaren men säker kan man inte vara. Dock så undrar jag vad den där elgrejen på förgasaren är?

Då det gäller igensatta förgasaren så tar svågern farsa snöslunga priset förgasaren var så igensatt att jag fick bryta loss flottörventilen men hjälp av två spetstänger var av en fick användas för att få en hävstång. Att man sen också lyckats få in en pip från en startgasburk i motorn som fastnat i avgasventilen så den var utan komp gjorde inte saken bättre.

Lutar väl på att kolla genom förgasaren. Vad jag vet så har hojen inte körts mycket de två senaste åren av killen som haft den sist, där före hade den också stått och sen fixats igång av ägaren för han jag köpte den av. Allt verkar vara original och den upplevs som "oskruvad" men jag skulle nog misstänka att förgasaren öppnats och rengjorts nån gång do k har jac kändlan att knga 16-åringar skruvat i denna. Har svårt att tro att det skulle vara bytt munstycken och labbas med förgasaren men säker kan man inte vara. Dock så undrar jag vad den där elgrejen på förgasaren är?

Då det gäller igensatta förgasaren så tar svågern farsa snöslunga priset förgasaren var så igensatt att jag fick bryta loss flottörventilen men hjälp av två spetstänger var av en fick användas för att få en hävstång. Att man sen också lyckats få in en pip från en startgasburk i motorn som fastnat i avgasventilen så den var utan komp gjorde inte saken bättre
Frågade Ai! elgrejen på förgasaren :
  • Tomgångsventil: Om det är en tomgångsventil, stänger den av bränsletillförseln till tomgångskretsen när tändningen stängs av för att förhindra "eftertändning" (att motorn går en kort stund efter att du stängt av den).
  • Eller
  • Elektrisk choke: Den ser till att motorn får en fetare blandning vid kallstart och stänger av choken automatiskt när motorn blir varm.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd