Hög tomgång som går ner efter en stund

Tänk på att du måste peta med nåt, typ ett borst från din tandborste. Blåsa räcker inte. Behåll du original munstycket, den gick nog riktigt när den var ny!:tummenupp

Tänk på att du måste peta med nåt, typ ett borst från din tandborste. Blåsa räcker inte. Behåll du original munstycket, den gick nog riktigt när den var ny!:tummenupp

Har koll på det, jag brukar ta karteller från kabel för att rengöra munstycken. Jag ska ta tag med denna och riva isär förgasaren förhoppningsvis i veckan.

Jag blir inte riktigt klok, tomgången sänks snabbare om man har blandningskruven utskruvad mycket men inte direkt, dock kommer jag då i läget att den verkar få för mycket soppa just vid gaspådrag och bluddrar. inskrivad mycket rusar den länge och ställer mab tomgången på det höres varvtalet så dör den senare då den går ner i varv.

Har i alla fall köpt startgas och ska testa med den om man ska hitta tjuvluft. Hoppas man får lite tid att kolla över detta.

Jag har liknande på min gamla Honda XL500S, köpte startgas i lördags, misstänker starkt tjuvluft på den.

Har koll på det, jag brukar ta karteller från kabel för att rengöra munstycken. Jag ska ta tag med denna och riva isär förgasaren förhoppningsvis i veckan.

Jag blir inte riktigt klok, tomgången sänks snabbare om man har blandningskruven utskruvad mycket men inte direkt, dock kommer jag då i läget att den verkar få för mycket soppa just vid gaspådrag och bluddrar. inskrivad mycket rusar den länge och ställer mab tomgången på det höres varvtalet så dör den senare då den går ner i varv.

Har i alla fall köpt startgas och ska testa med den om man ska hitta tjuvluft. Hoppas man får lite tid att kolla över detta.
Då kan det vara så att man (du) har "korrigerat korrigeringen" genom att ha varit tvungen att höja tomgången mycket för att få den att gå med fel justerad luft/ bränsle skruv om du fattar vad jag menar. Men det ger ju sej nu när du har koll på lågfartmunstycket och får den att gå på tomgång!
Ett rätt lågfartmunstycke sitter i om motorn går ner i varv när du skruvar ut, rättar till sej när du skruvar tillbaka och går ner i varv när du fortsätter att skruva in. Då ställer du skruven mittemellan och du kan behöva justera tomgången lite vart efter...
Blandningsskruven, dvs om den sitter efter trotteln ger fetare blandning om du skruvar ut.
Luftskruven, om du har en sån förgasare, ger tvärtemot magrare blandning när du skruvar ut.
Allt är alltså avhängt av att trottelhöjden står rätt vid justering så det blir lite fippel innan man hittar rätt, börja med väldigt låg trottelhöjd. Du har säkert koll på detta men det kanske kan hjälpa nån annan!

Då kan det vara så att man (du) har "korrigerat korrigeringen" genom att ha varit tvungen att höja tomgången mycket för att få den att gå med fel justerad luft/ bränsle skruv om du fattar vad jag menar. Men det ger ju sej nu när du har koll på lågfartmunstycket och får den att gå på tomgång!
Ett rätt lågfartmunstycke sitter i om motorn går ner i varv när du skruvar ut, rättar till sej när du skruvar tillbaka och går ner i varv när du fortsätter att skruva in. Då ställer du skruven mittemellan och du kan behöva justera tomgången lite vart efter...
Blandningsskruven, dvs om den sitter efter trotteln ger fetare blandning om du skruvar ut.
Luftskruven, om du har en sån förgasare, ger tvärtemot magrare blandning när du skruvar ut.
Allt är alltså avhängt av att trottelhöjden står rätt vid justering så det blir lite fippel innan man hittar rätt, börja med väldigt låg trottelhöjd. Du har säkert koll på detta men det kanske kan hjälpa nån annan!

Motorn reagerar på bränsleskruven (som denna förgasare har) man kan sänka tomgången med att skruva ut och höja med att skruva in. Men hojen har efter gassläpp en hög tomgång på 2500-3000 rpm som sen går ner till tomgången på ca 1500 rpm och sen ligger fint där till man rör gasen. Jag kan ställa ner den höga tomgången med då blir resultatet att när den sen går ner efter en stund så dör motorn.

Bäste resultat för tomgången och snabbast ner gång med hyfsat kort "häng" är fet blandning, men då märker mab att hojen svarar dåligt på gas för att den får för mycket bränsle. Just detta att tomgången går ner med mycket bränsle och svarar på bränsleskruven men sen vill bluddra på gaspådrag gör ju nästan att den känns som att lågfartskretsen är för snål och att man sen skulle ha för lite trottelskärning så den inte får nog luft vid början av trottellyftet. Nu tror jag nog att Yamaha haft koll på både bestyckningen och val av trottel med rätt trottelskärning.

Jag funderar på vad som händer med fel flottörhöjd? Vilka fenomen får man med för låg flottörhöjd?

Som sagt hoppas få tid att riva isär förgasaren så man får kolla vad som är galet för den bör gå att få till detta.

Är det inte något som har med avgasrening att göra? Vissa bilar jag stött på hänger kvar på varv ett tag. typ en sekund eller två innan den går ner på tomgång.. Till och med min Saab 99 från 1978 hade en sån anordning som höll kvar gasen vid motorbroms över en viss hastighet. För bättre förbränning eller något.

Höftskott: har du för tight ventilspel?
Har slöläst tråden bara, är det original luftfilter?
Finns glapp i gasrullen åt styrets alla håll?

Är det inte något som har med avgasrening att göra? Vissa bilar jag stött på hänger kvar på varv ett tag. typ en sekund eller två innan den går ner på tomgång.. Till och med min Saab 99 från 1978 hade en sån anordning som höll kvar gasen vid motorbroms över en viss hastighet. För bättre förbränning eller något.

Ingen aning men vad jag läst i manualen som jag laddat ner så står det inget sånt, dock saknas elvärme i manualen så det är väl inte omöjligt att det är nån avgasrening med.

Höftskott: har du för tight ventilspel?
Har slöläst tråden bara, är det original luftfilter?
Finns glapp i gasrullen åt styrets alla håll?

Jag utgår i från att det är original luftfilter då hojen verkar helt original, men rengöring av luftfilter och koll av ventilspelet tänkte jag ändå göra i samband med översyn av förgasaren. Hojen har bara gått 680 mil då ventilspelet borde knappast farit men man vet ju aldrig.

Hoppas bara få lite tid i helgen att kolla över hojen.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard