Hög hc-halt, hur fuskar man ner den? (bilfråga)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fick nedslag på bilprovningen på hc,260,alla övriga värden bra(lambda-1,00,co/co2500-0)och gjorde då standard 1.0,alltså bytte stift,luftfilter och olja samt varmkörde kärran ordentligt 2 min innan jag rullade in i hallen för efterkontroll..........alla värden samma Utom hc-n som nu var 288 istället....

Hur fuskar jag till detta så jag kan köra ett år till innan jag skrotar?

Vet att det förmodligen är kass ventil eller liknande då det är standard på dessa gamla häckar,det är inte ett alternativ då kostnaden överstiger värdet på kärran utan vill bara få igenom den så den går ett år till.

På diesel med rökgasproblem finns ju rapsdieseln,ryker som fan och luktar gatukök men inga besiktningsproblem,finns det något universal till bensinare med?

E85 kanske,eller tar det bara co-n?

Fram med vedbotrixen nu! :)

Henrik
 
Etanol/ksprit, köra som en idiot innan kan funka.
Ta bort /rengör vevhusventalationen.
 
Last edited:
avgasvärden....

....ursäkta och förlåt och allt sånt där när jag nu kuppar in mig i en en tråd jag inte egentligen har att göra i men......ämnet är likartat och kan kanske vara av allmänintresse......


Min äldsta bilj***el var nyss in på den fortfarande statliga förättningen och kom nästan igenom - en sak som faktiskt klarade sig men fick mig att börja fundera vara lambdavärdet som var 1,04 vilket om jag minns rätt är precis på övre gränsen......två dagar efter besiktningen börjar lamdablampan att lysa!

Så........vad betyder egentligen det faktum att värdet är 1,04 ??

I dagens moderna värld skulle man väl antagligen fråga google men jag är nog lite för gamaldags av mig - i vart fall i kväll efter en djupdykning i diverse smakrika drycker från Islay........
 
....ursäkta och förlåt och allt sånt där när jag nu kuppar in mig i en en tråd jag inte egentligen har att göra i men......ämnet är likartat och kan kanske vara av allmänintresse......


Min äldsta bilj***el var nyss in på den fortfarande statliga förättningen och kom nästan igenom - en sak som faktiskt klarade sig men fick mig att börja fundera vara lambdavärdet som var 1,04 vilket om jag minns rätt är precis på övre gränsen......två dagar efter besiktningen börjar lamdablampan att lysa!

Så........vad betyder egentligen det faktum att värdet är 1,04 ??

I dagens moderna värld skulle man väl antagligen fråga google men jag är nog lite för gamaldags av mig - i vart fall i kväll efter en djupdykning i diverse smakrika drycker från Islay........

Exakt vad det beror på kan ju vara en massa saker, men om lambda är större än ett så innebär det att motorn går snålt (dvs för mycket luft). Kan ju dock vara fel på sonden, eller något annat som stör mätningen.
 
Kan det inte vara så att det är lite läckage i avgassystemet ?
min volvo 940 hade det och fick dåliga värde på hc lamda och co.. men nu blev de bra efter att ha bytat avgassystem
 
Lambdavärde

....ehum.......nu skall vi se hur det går med stavningen efter kvällens dryckesövningar här.......

Just så ja ! - så var det ju ...............lmbda över 1,00 indikerar snål blandning.....

Orsaken kan säkert vara nästan vad som hellst i detta fallet då det är en 740 från 1990 med typ 40k p´å mätaren......har en känsla av att det är sonden i sig...fast inga belägg för det egentligen....då jag inte hunnit/orkat ta tag i detta riktigt än.....

Hur påverkas lambdavärdet av alkohol ? - som i e85 tex....kunde vara kul att veta...
 
Kan det inte vara så att det är lite läckage i avgassystemet ?
min volvo 940 hade det och fick dåliga värde på hc lamda och co.. men nu blev de bra efter att ha bytat avgassystem

Nu blir det nog riktigt offtopic här ......

AleX.....du verkar vara född samma dag som jag bröt min högra arm - minns det som igår, - det var ett jävla staket att ta sig över och det gick på tok för fort på vägen ner......och armen blev aldrig sig riktigt lik igen....

Var det inte du som höll på med en elbil med ?????
 
eftersom CO och övriga värden är okej men inte just hc. kommer verkligen e85 fungera då?

tidigare har jag använt e85 när co och hc varit för högt. men då gick ju värdena hand i hand så att säga.
 
Har inget svar men en gammal 626a me 2.2l fyra vi hade uppvisade samma symptom... vi bytte olja samt lät en Mazdamek skruva på nån/nåra skruvar under pluggade hål på lmm... fick bättre värden men inte bra nog så den såldes "as is"

Edit: Va nåra år sen men vill minnas att Mazdameken muttare om kassa ventiltätningar...
 
E85 funkar nog. Gissar att din katalysator är trasig.
Ett oljebyte kanske också hjälper.

Etanol/ksprit, köra som en idiot innan kan funka.
Ta bort /rengör vevhusventalationen.

Ok,sprit kan alltså funka,ska testas.

Hur mycket ska jag tippa i?
50/50? Eller blir det för mycket?

Olja och filter,stift och luftfilter är nytt,3mil vid bes.

Ska kolla vevhusventen med,kanske leda bort den lite snyggt...

Kan det inte vara så att det är lite läckage i avgassystemet ?
min volvo 940 hade det och fick dåliga värde på hc lamda och co.. men nu blev de bra efter att ha bytat avgassystem

Nytt avgas,ser tätt ut med.
Om det läcker borde väl lamdan visa fel,eller?

Henrik
 
Ok,sprit kan alltså funka,ska testas.

Hur mycket ska jag tippa i?
50/50? Eller blir det för mycket?

Olja och filter,stift och luftfilter är nytt,3mil vid bes.

Ska kolla vevhusventen med,kanske leda bort den lite snyggt...



Nytt avgas,ser tätt ut med.
Om det läcker borde väl lamdan visa fel,eller?

Henrik

Det går att köra på i stort sett ren E85 den stunden det tar att besiktiga.
Men hårdkör inte.
Det kan bli dyrt.
 
Nu blir det nog riktigt offtopic här ......

AleX.....du verkar vara född samma dag som jag bröt min högra arm - minns det som igår, - det var ett jävla staket att ta sig över och det gick på tok för fort på vägen ner......och armen blev aldrig sig riktigt lik igen....

Var det inte du som höll på med en elbil med ?????

Moahahah inget ont som har något gott med sig:tummenupp

Höll på med en elbil... om du menar att jag dagligen kör ca 7 mil med en elbil från 1996 så jo det är jag:brinnerup
Tyvärr har den inte dragkrok eller egentligen inte styrkan heller... så en 940 för hoppa in när flytten till hus skulle ske..
 
Ok,sprit kan alltså funka,ska testas.

Hur mycket ska jag tippa i?
50/50? Eller blir det för mycket?

Olja och filter,stift och luftfilter är nytt,3mil vid bes.

Ska kolla vevhusventen med,kanske leda bort den lite snyggt...



Nytt avgas,ser tätt ut med.
Om det läcker borde väl lamdan visa fel,eller?

Henrik


Lamdan på din bil visar bara fel om hålet är innan lamdan medans det fortfarande kan vara hål efter den.
Dock borde nog bilprovningens lamda visa mer fel om så är fallet tror jag.. men det skadar inte att undersöka..
 
Moahahah inget ont som har något gott med sig:tummenupp

Höll på med en elbil... om du menar att jag dagligen kör ca 7 mil med en elbil från 1996 så jo det är jag:brinnerup
Tyvärr har den inte dragkrok eller egentligen inte styrkan heller... så en 940 för hoppa in när flytten till hus skulle ske..

..sedärja - nu borde man ju ställa några il...ent...itn....intill.....INTELIGENTA frågor här....men den sista bowmoren var en cask strenght ppå 56,nånting % och det gjorde nånting med sinnet verkar dt som.....
Ôm inte du överöser mig med PM om din elbil - är det då ok om jag terrar dig med frågor om den?....en annan dag.....när jag nyktrat till.....via PM måhända....
 
Runt 30/70 - 50/50 borde funka.

Lamdan på din bil visar bara fel om hålet är innan lamdan medans det fortfarande kan vara hål efter den.
Dock borde nog bilprovningens lamda visa mer fel om så är fallet tror jag.. men det skadar inte att undersöka..

Är det inte co´n som sticker iväg om hål i avgasröret främst, eller minns jag helt fel nu?
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top