Hög fart och svänga ... hur då !?.

Inte för att det är något man upplever att det ställer hojen enbart på motorbroms, men om vi leker med tanken att det fipplas på bromsen (eller att man har en gammal härk med slut skitdäck... som kräver att brottar ned den rent generellt)...det är samma mekanik som motstyrning faktiskt. :)

I högersväng har vi anliggningsytan lite till höger om en tänkt centrumlinje...om vi får lite bromsande verkan där, så har vi en kraft bakåt som vill vrida däcket åt höger.

Vad händer när vi har en kraft som vill vrida däcket åt höger...? ;) Då pratar vi "medstyrning", och är det vi använder för att panga över hojen raskt i en chikan...något av det roligaste man kan göra på knarr. :fakta

Men, styr gör en hoj bäst utan gaspådrag, då är den instabil, och lätt att påverka, hålla linje är en annan sak, då söker vi stabilitet...


Edit - hojar och däck är alla olika, en del hojar kräver mer input än andra, en del upplevs som man behöver motstyra aktivt konstant för att hålla konstant radie, andra svänger bara man tänker sväng, etc...
 
Last edited:
Om du ligger i 270 knyck i en svag kurva och plötsligt motorbromsar, menar du att hojen ramlar inåt/svänger tvärare i kurvan då? I så fall hade vi undvikit typ 80% av landsvägsolyckorna...

Nej, det blir precis tvärtom, hojen strävar efter att resa sig och fortsätta i tangentens riktning.

Slår du av så blir den lättare att svänga än om du ligger på gas. Den blir mindre stabil utan gas, samt lägre fram.

Edit: ännu mer lättsvängt blir det om du ligger på broms fram. Men ja, att bromsa in i kurvorna skulle jag nog inte göra på gata eller med gatdäck.
 
Last edited:
Apropå varför hojen reser sig när man bromsar...eller motorbromsar.

Kolla t.ex här eller på Wikipedia för en mer matematisk förklaring. Det är förstås inte blott och enbart gyroverkan som påverkar hojens beteende utan förstås även det kraftsystem där pålagda krafter i sin tur på påverkas av sånt som försprång, styrhuvudets vinkel m.m...
 
Last edited:
Mer tungstyrt vid motorbroms, hur tänker ni då?

Min hoj får i alla fall aggressivare stans och kortare hjulbas när jag motorbromsar. Allt som gör en hoj mer lättsvängd.

Mjo skrev nog lite snabbare än tanken där. Det jag syftade på var anläggning av frambromsen som vid kurvtagning kan ge att hojen vill resa sig och därmed ger att man får brottas lite mer med den, aka tungstyrt.
 
Bryt mer

Motstyrning gör alla, i farter över promenadfar, annars hamnar de åt fel håll..
Behöver det läras ut? Det är relativt omöjligt att svänga dit du vill utan. Fast jag har iingen aaaning..
 
Slår du av så blir den lättare att svänga än om du ligger på gas. Den blir mindre stabil utan gas, samt lägre fram.

Edit: ännu mer lättsvängt blir det om du ligger på broms fram. Men ja, att bromsa in i kurvorna skulle jag nog inte göra på gata eller med gatdäck.

Pussy
popcorn.gif
 
Rörelseenergin ökar kvadratiskt med hastigheten, så visst är det helt annorlunda att svänga i hög fart. Mer bestämda tag krävs för motstyrningen. Det är väl en del lyftkrafter som kan spöka också i riktigt höga farter.
 
Slår du av så blir den lättare att svänga än om du ligger på gas. Den blir mindre stabil utan gas, samt lägre fram.

Edit: ännu mer lättsvängt blir det om du ligger på broms fram. Men ja, att bromsa in i kurvorna skulle jag nog inte göra på gata eller med gatdäck.


Inte bromsa in i kurvor på gata,,, med gatdäck.....

Jösses igen.
 
...Men du får gärna förklara hur en cykel reser sig vid inbromsning.
Du har helt rätt i att hojen är mer lättstyrd under motorbroms eller lätt broms. Ingen vettig människa styr aktivt in en hoj i en kurva med gaspådrag, i alla fall inte så länge hastigheten överskrider styrfart.

Däremot innebär ett gassläpp i en kurva att hojen vill resa sig, allt annat oförändrat. Det upplever Du bäst genom att prova, faktiskt. Men under förutsättning att Du styrt in i kurvan, lagt på gas och börjat rulla på när Du vet att Du hamnar Dit Du vill (håller Ditt spår) så innebär en inbromsning eller gassläpp att hojen vill resa sig upp. För att förstå varför gör Du en jämviktsstudie i ett snitt genom hojens framdäck i kurvan där anliggningsytan mot vägbanan ligger vid sidan om däckets normallinje (d v s lodlinjen när hojen är upprätt). Genom att släppa gasen eller att bromsa ökar Du vikten som ligger på framhjulet och verkar i däckets/ekipagets normallinje. Genom denna ökning av belastning och avståndet mellan däckets anliggningsyta och normallinjen uppstår ett moment som vill vrida upp hojen mot vertikalt läge.

Svårt att förklara bättre utan att göra en figur och jag suger på att rita på plattan. Däremot är det lätt att uppleva detta, gå in i en normal 70 km/h-kurva, etablera Din lutning och släpp sedan gasen UTAN att möta med ett styrkommando. Du kommer att uppleva att hojen vill resa sig.

Till TS egentliga fråga - hur tar man snabba kurvor? Svaret är väl - på samma sätt som långsamma fast det kräver mera kraft/tid/sträcka. Jag sticker ut hakan och redovisar mitt sätt på landsväg:
1 - bestämmer en bromspunkt eller där jag släpper gas för att motorbromsa.
2 - bestämmer en svängpunkt, där jag styr in i kurvan.
3 - släpper successivt broms när jag närmar mig svängpunkt, svänger in genom att motstyra.
4 - går på gas så tidigt som möjligt, d v s när jag vet att jag är på väg dit jag vill. Sedan jag gått på gas ser jag till att jag motorn alltid driver ekipaget framåt, d v s rullar på gas hela vägen mot utgången, långsamt i början och successivt mer i en jämn rörelse. Men börjar INTE gasa innan jag vet att jag håller mitt valda spår.
5 - väljer en sen inre skärningspunkt (eller APEX om man så vill), oftast först när jag ser utgången om jag kör på en okänd väg.
6 - gratulerar mig själv till att ha överlevt ännu en livsfarlig krök.

Sorry VBK - men oftast är det för landsväg, i varje fall i kurvor där man inte ser utgången, inte särskilt smart att släpa broms in i kurvan. Har bonden Pavo skvätt dynga eller snabelbilen lämnat en hög mitt inne i kurvan är det rätt gott att redan ha bromsat klart när det upptäcks. Lugn och fint in, sen instyrning och snabbt ut funkar bäst under normala förhållanden, i alla fall norr om Dalälven;)

Mina 2p, nu får proffsen ta över:)
 
Last edited:
Inte bromsa in i kurvor på gata,,, med gatdäck.....

Jösses igen.

En till skåning... otippat.

För att även ni ska förstå så får jag väl förtydliga mig..

Det är klart att det går att åka på iaf lättare broms in i en kurva både på gata och med gatdäck, men jag personligen har tagit för vana att försöka att undvika att göra det av den enkla anledningen att det är ett bra sätt att plocka bort marginaler som man kan behöva till annat.. t ex taskigt grepp för att det ligger nåt skit på vägen, står en parkerad traktor eller whatever.
 
Last edited:
En till skåning... otippat.

För att även ni ska förstå så får jag väl förtydliga mig..

Det är klart att det går att åka på iaf lättare broms in i en kurva både på gata och med gatdäck, men jag personligen har tagit för vana att försöka att undvika att göra det av den enkla anledningen att det är ett bra sätt att plocka bort marginaler som man kan behöva till annat.. t ex taskigt grepp för att det ligger nåt skit på vägen, står en parkerad traktor eller whatever.

Mas om jag får be, rullar däremot runt på dom skånska vägarna och ofta med hård frambroms in i skåningarnas underbara kurvor.
 
Du har helt rätt i att hojen är mer lättstyrd under motorbroms eller lätt broms. Ingen vettig människa styr aktivt in en hoj i en kurva med gaspådrag, i alla fall inte så länge hastigheten överskrider styrfart.

Däremot innebär ett gassläpp i en kurva att hojen vill resa sig, allt annat oförändrat. Det upplever Du bäst genom att prova, faktiskt. Men under förutsättning att Du styrt in i kurvan, lagt på gas och börjat rulla på när Du vet att Du hamnar Dit Du vill (håller Ditt spår) så innebär en inbromsning eller gassläpp att hojen vill resa sig upp. För att förstå varför gör Du en jämviktsstudie i ett snitt genom hojens framdäck i kurvan där anliggningsytan mot vägbanan ligger vid sidan om däckets normallinje (d v s lodlinjen när hojen är upprätt). Genom att släppa gasen eller att bromsa ökar Du vikten som ligger på framhjulet och verkar i däckets/ekipagets normallinje. Genom denna ökning av belastning och avståndet mellan däckets anliggningsyta och normallinjen uppstår ett moment som vill vrida upp hojen mot vertikalt läge.

Svårt att förklara bättre utan att göra en figur och jag suger på att rita på plattan. Däremot är det lätt att uppleva detta, gå in i en normal 70 km/h-kurva, etablera Din lutning och släpp sedan gasen UTAN att möta med ett styrkommando. Du kommer att uppleva att hojen vill resa sig.

Till TS egentliga fråga - hur tar man snabba kurvor? Svaret är väl - på samma sätt som långsamma fast det kräver mera kraft/tid/sträcka. Jag sticker ut hakan och redovisar mitt sätt på landsväg:
1 - bestämmer en bromspunkt eller där jag släpper gas för att motorbromsa.
2 - bestämmer en svängpunkt, där jag styr in i kurvan.
3 - släpper successivt broms när jag närmar mig svängpunkt, svänger in genom att motstyra.
4 - går på gas så tidigt som möjligt, d v s när jag vet att jag är på väg dit jag vill. Sedan jag gått på gas ser jag till att jag motorn alltid driver ekipaget framåt, d v s rullar på gas hela vägen mot utgången, långsamt i början och successivt mer i en jämn rörelse. Men börjar INTE gasa innan jag vet att jag håller mitt valda spår.
5 - väljer en sen inre skärningspunkt (eller APEX om man så vill), oftast först när jag ser utgången om jag kör på en okänd väg.
6 - gratulerar mig själv till att ha överlevt ännu en livsfarlig krök.

Sorry VBK - men oftast är det för landsväg, i varje fall i kurvor där man inte ser utgången, inte särskilt smart att släpa broms in i kurvan. Har bonden Pavo skvätt dynga eller snabelbilen lämnat en hög mitt inne i kurvan är det rätt gott att redan ha bromsat klart när det upptäcks. Lugn och fint in, sen instyrning och snabbt ut funkar bäst under normala förhållanden, i alla fall norr om Dalälven;)

Mina 2p, nu får proffsen ta över:)


Jag slutar aldrig förvånas över din ork och förmåga att förklara saker, jag bara sågar dom skenheliga.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top