Hög fart och svänga ... hur då !?.

I detta med motstyrning så är jag en tryckare, det finns dragare och tom tryckdragare.

Man hittar sitt eget sätt.

Med all respekt Chrille, dom som fortfarande inte förstår det här med motstyrning kan bli väldigt förvirrade av meningen "vrider du styret". Vad Chrille menar är att du helt enkelt trycker på styret med vänster hand framåt vilket gör att styret vrider sig

Tack för förtydligandet. Funderade på hur jag skulle uttrycka det men du lyckades bättre.
Kuriosa, fråga en segelplanspilot hur han rör kontrollerna genom en vänstersväng.

Med all respekt Chrille, dom som fortfarande inte förstår det här med motstyrning kan bli väldigt förvirrade av meningen "vrider du styret". Vad Chrille menar är att du helt enkelt trycker på styret med vänster hand framåt vilket gör att styret vrider sig åt höger och cykeln faller åt, just det vänster=motstyrning. Låter skitotäckt men du kan prova imorrn. Du behöver inte ens svänga, kör rakt fram och tryck på valfri sida, funkar varenda gång.

Fy fan va tråkigt tänker du, måste man lära sig motstyrning. Nja, nej egentligen inte för kör du mc och svänger med den så kan du det redan utan att tänka på det. En del trycker på styret, andra drar i andra ändan. Dom som kör i 270 gör både och, helt automatiskt.

Helt rätt.För en oerfaren mc förare kan det här med motstyrning framstå som rena latinen men är något som man kan träna upp sig på genom körning på en mindre trafikerad plats.Vid högre farter kör man nästan alltid uteslutande med motstyrning utan att ens tänka på det.Däremot så kräver höga farter också en riktig sittposition beroende på vägens sträckning samt så är hojens skick naturligtvis klart avgörande om man inte vill göra ett besök på områdets akut.

Mer om motstyrning samt andra tips hittar man för den intresserade i nedanstående film vid ca 9:35 - 14:00. :crash

http://www.youtube.com/watch?v=JIWBZv45gqg

Last edited:
Tryckare är dessutom bättre än styrdans. :fakta

Det är dessutom löljligt mer pedagogiskt med:

Tryck vänster för att svänga vänster.
Tryck höger för att svänga höger.

Det omvända att:

Dra vänster för att svänga höger.
Dra höger för att svänga vänster.

Det är bara att be om att ett akut hjärnsläpp skall hända...

Jag gör nästa alltid båda... fast sällan samtidigt :) I början på turen drar jag, men i slutet trycker jag... antar att jag är trött i händerna och har blivit lite varmare i kläderna efter en stund!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph