Hög fart och svänga ... hur då !?.

Jag slutar aldrig förvånas över din ork och förmåga att förklara saker, jag bara sågar dom skenheliga.
Jag slutar å andra sidan aldrig förvånas över att Du överlever trots att Du ifrågasätter evangelium enligt K Code. Å andra sidan är jag övertygad om att den som kör med knätofsar i st f knäpuckar har en särskild, alldeles speciell skyddsängel med på bönpallen...
 
År inget mc proffs lr nånting. Men allt som roffe säger stämmer. Jag ligger alltid på grundgas i/påväg ut ur kurvor. Allt känns mycket mer hanterligt då. Om man blir rädd och bara bromsar eller rullar genom kurvan så känns det som att det verkligen kan gå åt helvete, jag upplever att det blir väldigt tungstyrt.
 
Har inte läst hela tråden, men motstyrning? Absolut! Finns inget annat sätt!
Gällande gas in och ur kurva finns det en film på YT som heter Throttle control. Den är inte helt dagsfärsk, men budskapet är detsamma..
Kan jag rekommendera..
 
År inget mc proffs lr nånting. Men allt som roffe säger stämmer. Jag ligger alltid på grundgas i/påväg ut ur kurvor. Allt känns mycket mer hanterligt då. Om man blir rädd och bara bromsar eller rullar genom kurvan så känns det som att det verkligen kan gå åt helvete, jag upplever att det blir väldigt tungstyrt.

Menar du med grundgas acceleration? Annars kan du bättra på din kurvtagning lite redan där. Och vill du känna på något RIKTIGT läskigt kan du testa att frikoppla i en sväng, men gör det för guds skull inte nära någon form av gräns. :fakta
 
Tänk bara när man slår igång en vinkelslip, 125mm-skivan väger inte mycket (30g?) men gör rätt stort motstånd vid 10-12000v/min när man försöker vrida maskinen.

En 17tums framfälg komplett med däck och skivor, vad väger den? 12-15kg? Snurrar rätt fort i 270, klart den kräver en viss kraft för att ändra riktning... :)

Det kallas gyroverkan, eller gyroeffekt om man så vill. Lägg därtill allt annat som snurrar på/i en motorcykel i ganska rask takt för att farten 270 km/h ska kunna upprätthållas. En hel del kg som snurrar inuti motorn till exempel.

För att inte tala om vad som snurrar i huvet:va:crash
 
Menar du med grundgas acceleration? Annars kan du bättra på din kurvtagning lite redan där. Och vill du känna på något RIKTIGT läskigt kan du testa att frikoppla i en sväng, men gör det för guds skull inte nära någon form av gräns. :fakta

Givetvis med lite axx :) Jo nog har man ju provat det i början av sin karriär, riktigt hårigt haha :gnissla
 
Bryt mer

Motstyrning gör alla, i farter över promenadfar, annars hamnar de åt fel håll..
Behöver det läras ut? Det är relativt omöjligt att svänga dit du vill utan. Fast jag har iingen aaaning..

"Motstyrning" är tekniken man applicerar medvetet. Lutar du hojen i fart och inte styr, så precis som du säger, så sker samma sak. Men, med en fantastiskt viktig skillnad. Tid och precision (ok, det är två skillnader...).

Och, JA!!! det måste läras ut vad det är som faktiskt sker när man kör.

Jag har själv sett resultat på vad som händer när folk inte vet varför hojen svänger, och inte förstår att de måste "trycka ner" hojen mer i kurvan för att inte krascha.
Med krock i räcke som följd, och det vid moderata (dvs laglig) fart. Med rätt teknik kan man hålla dubbla hastigheten (inte för att man ska... men man kan) i samma kurva och fortfarande ha bred säkerhetsmarginal.
Har legat bakom och sett folk köra av vid ett par tillfällen på våra TT'n, ett par kan definitivt tillskrivas teknikfel, och att applicera "motstyrning" skulle med stor sannolikhet räddat situationen.

Teknik och kunskap minskar olyckor och räddar liv.

Positivt att se i tråden att det tydligen börjat läras ut i "Risk 2". Vad nu det är, fanns inte på min tid.. fast.. :hihi fanns inte så mkt på min tid.. min "MC lärare" hade inte ens MC kort... han körde bil bakom...
 
Bryt mer

Motstyrning gör alla, i farter över promenadfar, annars hamnar de åt fel håll..
Behöver det läras ut? Det är relativt omöjligt att svänga dit du vill utan. Fast jag har iingen aaaning..

Jo, men om man lär sig att jobba medvetet med motstyrning så blir det mer distinkt och exakt! :fakta
 
Menar du med grundgas acceleration? Annars kan du bättra på din kurvtagning lite redan där. Och vill du känna på något RIKTIGT läskigt kan du testa att frikoppla i en sväng, men gör det för guds skull inte nära någon form av gräns. :fakta

Har provats några gånger av misstag ha ha! En av anledningarna att jag fått öva så mycket gräskörning på Åsen i år! :smasha
 

VACUUM%20GLASS%20copy.jpg
 
PS. Jag kan inte fatta att man fortfarande ska behöva förklara för folk med MC kort vad motstyrning är. Jag lärde mig detta tidigt 80tal... Hur f-n i hel-ete kan skolorna INTE lära ut detta 2014?
När en polare tog kort for ca 10 år sedan visste hans lärare inte ens vad det var när jag frågade varför de inte lärde ut det... :näsblod

Blir lite lissen i ögat när jag tänker på hur kass utbildningen är idag.
De lär sig allt om "ekonomikörning" hur mkt C02 som släpps ut etc etc ,men fan inte tekniken som kan rädda livet vid en paniksituation.

! "princip" är det ju omöjligt att svänga en körande mc i fart utan motstyrning.. prova så får ni se, svänger ni på styret i kurvans riktning så går det rakt fram..........:död
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top