Hårdare regler angående siffror

BlueDevil

Whooot?
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Aprilia rsw 125, yamha yz250
Var uppe på möte med mike i dag och fick reda på att det kommer
bli mycket hårdare regler om siffror och deras fonts m.m....

Siffrorna ska lyda reglementet...

De säger att de kommer vara sten hårda på det,
och de som inte ha siffror som är som reglementet får inte åka...

Cheers

BlueDevil skrev:

Cheers

Känns som om de skulle kunna lägga energi på vettigare saker, men jaja, det är ju en enkel sak att efterleva.

Det förbannade reglementet, ...där står också att kåpan inte får sträcka sig framför lodrät linje genom framaxeln + en massa annat dravel från när farfar var ung. Hur ska man veta vilket man ska rätta sig efter och inte... ?

Har vi nu köpt dyra transpondrar som fan behöver dom väl inte glo på siffrorna heller för den delen !

...en som precis har klippt till troligen reglementsvidriga siffror :mad:

Ja det finns väl kanske andra saker de kan inrikta sig på än nya benhårda krav på siffror. Sen låt säga att någon har dåliga siffror, och inte kan fixa innan tävling? Har de då siffror redo på plats som man kan få köpa? Tycker jag de borde ha, om man nu underkänns.

Hörninini!!! Skärpning. Se till att ha väl synliga siffror som följer reglementet. Det finns en mening med detta och det är för att funktionärer, domare och tävlingsledning skall kunna se vilket nummer som gör vilken dummhet. Speciellt viktigt i början av året när alla har nya hojar med nya märken och nya ställ o.s.v.

Efter ett tag lär man sig iofs "nummret" på hojarna beroende på hur de ser ut. Vilket kan ställa till det när man rapporterar in ett nummer... och det visade sig att den personen har sålt hojen vidare och det nu är ett nytt nummer på den... shit happens.

då kan man ju gissa att siffror som dessa inte kommer att vara tillåtna. jävla katthatare.

Bifogat

• finasiffror.jpg
    finasiffror.jpg
    51.4 KB · Visningar: 104
Vad för jä-la siffror??!
Förstår inte så mycket av det inlägget som skapat denna tråd...lite dålig förklaring på sakerna....förklara så att ALLA förstår!! tack!

BlueDevil skrev:
ja det finns att köpa vid besiktningen, 5kr /st har jag för mig att det var...
Det enda stället som jag lyckats köpa siffror på är Anderstorp. Jag har frågat i kanslit på alla andra banor jag varit på och alltid fått nej till svar. När fasta startnummer började bli vanligt försvann kundunderlaget och försäljningen av siffror med det.

Teddy skrev:
Det enda stället som jag lyckats köpa siffror på är Anderstorp. Jag har frågat i kanslit på alla andra banor jag varit på och alltid fått nej till svar. När fasta startnummer började bli vanligt försvann kundunderlaget och försäljningen av siffror med det.
På klubbracen Knudan så brukar dom som inte har siffror få dom gratis.

_-Mackan-_ skrev:
Vad för jä-la siffror??!
Förstår inte så mycket av det inlägget som skapat denna tråd...lite dålig förklaring på sakerna....förklara så att ALLA förstår!! tack!

Siffrorna som folk som tävlar har på sina hojar måste följa reglementet vad gäller höjd, bredd etc. Har varit lite slappt med det tidigare år.

_-Mackan-_ skrev:
Vad för jä-la siffror??!

men alla andra förstog...
Läs på de andra inläggen då om du är osäker..

over and out

Teddy skrev:

Köpte i karlskoga och i sviesta.. så jag är nästan helt säkert att det finns överallt..

Last edited:
_-Mackan-_ skrev:
Vad för jä-la siffror??!

Om inte ramnumret är korrekt instansat så MÅSTE det stansas om, detsamma gäller motornummer, rätt höjd och bredduppgift finns i reglementet.

Chris Ash skrev:
Om inte ramnumret är korrekt instansat så MÅSTE det stansas om, detsamma gäller motornummer, rätt höjd och bredduppgift finns i reglementet.

Och det MÅSTE vara Arial storlek 12! :mattias

Jag blir rätt trött på sånt här... Finns det verkligen inget annat att lägga energi på?
Vart ligger problemet?
Vi kör ju med transpondrar så det kan ju knappast vara tidtagningen. Visst elen kan försvinna och då är det ju en fördel med tydliga siffror.
Har den näst intill obefintliga publiken problem att känna igen "sin" förare?

Siffrorna ska ju inte vara svåra att läsa men enligt mig borde SVEMO och arrangörerna först se till att det kommer publik till våra tävlingar. Det krävs massiva insatser mot media för att öka intresset för vår sport..

/JPS med snyggt typsnitt

Last edited:
BlueDevil skrev:

Cheers

Jag tycker de alltid varit hårda och gnälliga på siffrorna. Tror det var 2002 de började tjata om att jag kunde bli av men min seger för felaktig färg på siffrorna varpå jag men en irreterad suck svara "om det känns rätt för er ska ni förstås göra så"

Jag tycker vi i SM ska ha det som i GP, välja färger själv.

Jag har genom åren fått en del kritik för mina siffror som är av den mer fartiga och konstnärliga typen. I ett fall var det nummer 77, där jag hade låtit siffrorna gå ihop. Ingen kunde med bästa illvilja få det till något annat än just 77, men det skulle absolut vara ett visst mått mellan siffrorna. Jag tog en bit silvertejp med rätt mått och satte dit. Det blev lite mer otydligt, men besiktningstomtarna blev nöjda.

Under 2002 fick Cralle åka med köpesiffror för att jag hade gjort en orange outline/skugga på hans blåa siffror. Man kan ju undra hur svårt det kan ha varit att urskilja vem mannen på den vita R6-an med orange och svart dekor var?

Jag har sett folk åka med handklippta siffror som knappt har varit läsbara, men de har inte haft några problem i besiktningen. Är det måhända så att det inte får vara för snyggt? Blir de andra barnen avundsjuka då?

Det ska bli intressant att se hur Hallblad och Sleven blir bemötta i besiktningen med sina fräsiga siffror. De har beställt siffror direkt hämtade från 125 och 250GP, respektive. Duger det i VM borde det ju kunna funka här, tycker man.

Jörgen Player Special skrev:
Jag blir rätt trött på sånt här... Finns det verkligen inget annat att lägga energi på?
Vart ligger problemet?
Vi kör ju med transpondrar så det kan ju knappast vara tidtagningen. Visst elen kan försvinna och då är det ju en fördel med tydliga siffror.
Har den näst intill obefintliga publiken problem att känna igen "sin" förare?

Siffrorna ska ju inte vara svåra att läsa men enligt mig borde SVEMO och arrangörerna först se till att det kommer publik till våra tävlingar. Det krävs massiva insatser mot media för att öka intresset för vår sport..

/JPS med snyggt typsnitt

Instämmer till 100%! Jag förstår inte deras argument...FINNS det överhuvudtaget något hållbart argument till deras beslut? :va
Har svårt att tro det...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!