Hårdare regler angående siffror

Psychobiker skrev:
Eftersom jag kommer att stå och bedömma sånt i år kan ju jag se min syn på saken.

Finns det ett reglemente så gör det av en anledning, det är bara att följa om man vill vara med. Sen betyder inte det att man lägger det sunda förnuftet på hyllan. Katt-tvåan hade jag godkänt, det syns fortfarande tydligt vad det står.
Däremot Slevens nr 16 blir det omprov på om jag får bestämma. Siffrorna sitter inte där för att vara snygga i depån, de skall synas ifrån kanske 20-30 m avstånd i 200 km/h. Att man har transpondrar hjälper ju inte, som nån nämnde tidigare, funktionärerna skall ju se vem det är som gör nått bus, när det sker.

Att vi skulle få mer publik för att vi gör häftiga siffror, det känns rätt långsökt, tror inte folk ens reflekterar över det. Det går ju fortfarande att måla sin hoj i ett eget och snyggt mönster utan att dribbla med siffrorna.

Sen är det visst så att reglementena inte hinner med alltid, men reglemtet är ett stöd för oss när vi jobbar, inte en lagbok. I såfall hade reglementet fått vara tjockt som en telefonkatalog för att täcka in varenda eventualitet

Bra skrivet Psychobiker..

Detta fick jag till svar: Svemo har tagit fram en teknisk grupp som kommer att sköta den tekniska besiktningen på alla tävlingar.

Därför lämnar jag inga dispenser på det tekniska, det vore att urholka deras status innan de ens har börjat.

Rekommendera att ni gör nummerskyltarna enlig reglementet.

Psychobiker skrev:
Däremot Slevens nr 16 blir det omprov på om jag får bestämma. Siffrorna sitter inte där för att vara snygga i depån, de skall synas ifrån kanske 20-30 m avstånd i 200 km/h. Att man har transpondrar hjälper ju inte, som nån nämnde tidigare, funktionärerna skall ju se vem det är som gör nått bus, när det sker.

Det skulle vara intressant att se hur många som kan få det till något annat än nr 16.......

HW skrev:
Kolla eurosport och tala om i vilken sport startnummren inte är standardiserade!?
Skulle nedanstående "8" vara standardiserad? :va

Kan inte någon citera ur det så omnämnda reglementet där detta berör siffrornas beskaffenhet?

Bifogat

• 8.jpg
    8.jpg
    132 KB · Visningar: 48
Vad jag kan läsa i reglementet så finns inga regler om typsnitt osv.
Det enda som står är minimåtten på siffrorna, minsta avstånd mellan siffrorna, och hur kursiva siffrorna får vara....

Alltså borde det inte vara några problem med olika typsnitt och sånt, så lå
änge siffrorna är lättlästa...

//M

Macke skrev:
Vad jag kan läsa i reglementet så finns inga regler om typsnitt osv.

Det enda som står är minimåtten på siffrorna, minsta avstånd mellan siffrorna, och hur kursiva siffrorna får vara....

Alltså borde det inte vara några problem med olika typsnitt och sånt, så länge siffrorna är lättlästa...

//M
Har dessa "hårdare regler" tillkommit efter några speciella händelser som orsakade stora problem förra säsongen?

GSXR1100R skrev:
Detta fick jag till svar: Svemo har tagit fram en teknisk grupp som kommer att sköta den tekniska besiktningen på alla tävlingar.

Därför lämnar jag inga dispenser på det tekniska, det vore att urholka deras status innan de ens har börjat.

Rekommendera att ni gör nummerskyltarna enlig reglementet.

Det här kommer bli spännande... Hur många har INTE lagt sina lacker? Hur många har INTE satt sina siffror lite åt sidan?
Om siffror är oläsbara är väl en sak.... men placering???
Varför sitter siffrorna åt sidan? Jo för att alla vill göra sina cyklar så fina som möjligt. Så klart! Funkar det i VM så måste det väl funka i SM? Jag vägrar tro att våra funktionärer är sämre på att läsa siffror än i Europa eller resten av världen.
Lika mycket vägrar jag tro att folk monterar sina siffror eller använder ett roligare/snyggare typsnitt än reglementsriktiga med avsikt för att fuska.

/JPS

Last edited:
Jörgen Player Special skrev:
Det här kommer bli spännande... Hur många har INTE lagt sina lacker? Hur många har INTE satt sina siffror lite åt sidan?
Varför sitter siffrorna åt sidan? Jo för att alla vill göra sina cyklar så fina som möjligt. Så klart! Funkar det i VM så måste det väl funka i SM? Jag vägrar tro att våra funktionärer är sämre på att läsa siffror än i Europa eller resten av världen.

/JPS

Skillnaden är väl att de i VM har ständig kamerabevakning av racen.

Jörgen Player Special skrev:

/JPS
Vi kommer att ta med röd folie och jättesiffror till bes. Om hojen inte klarar bes. så smackar vi på detta inne i bes. båset.

Chris Ash skrev:
Skillnaden är väl att de i VM har ständig kamerabevakning av racen.

En annan skillnad är att i GP-VM har dom ett annat reglement där bl.a reglerna om siffrorna är annorlunda! Enda som är gemensamt där mot vårat är att det ska sitta en siffra fram och två på sidorna och minimum 140mm. Så att jämföra GP-VM med SM funkar inget bra..

De flesta av er resonerar ju som fjortisar som inte får ha smink i skolan?? Det är väl ingen skönhetstävling? Däremot är det en hastighets-tävling och jag kommer länka till den här tråden när sommaren kommer och ni blivit fulomkörda på en gulflagg av en förare som inte kunde identifieras pga dåliga siffror. Alla hojar går ju att märka ordentligt om man anstränger sig, men eftersom så många förare inte klarar tänka ordentligt så måste ju reglementet följas.

Chrille skrev:
De flesta av er resonerar ju som fjortisar som inte får ha smink i skolan?? Det är väl ingen skönhetstävling? Däremot är det en hastighets-tävling och jag kommer länka till den här tråden när sommaren kommer och ni blivit fulomkörda på en gulflagg av en förare som inte kunde identifieras pga dåliga siffror. Alla hojar går ju att märka ordentligt om man anstränger sig, men eftersom så många förare inte klarar tänka ordentligt så måste ju reglementet följas.
Dina siffror är inte godkända idag.

GSXR1100R skrev:
Dina siffror är inte godkända idag.

Nej det vet jag. Däremot fick jag ofta beröm för att de var tydliga och även nuffrorna under cutsen gillades.

Men om de inte är godkända så måttar du ju bara upp lite större....

Chrille skrev:
Nej det vet jag. Däremot fick jag ofta beröm för att de var tydliga och även nuffrorna under cutsen gillades.

Men om de inte är godkända så måttar du ju bara upp lite större....
Jepp det stämmer, dock har vi nya kåpor, lack och dekor.

GSXR1100R skrev:
Jepp det stämmer, dock har vi nya kåpor, lack och dekor.

fan det här suger ju.. kolla min avatar skulle de funka?

Känns osm de inte kan bli mycket tydligare. dessutom har jag luftintag i vägen i mitten! Känns som det inte gör något om de är på höger sidan.
Så länge vi kör högervarv så borde det vara lungt.

Bifogat

• DSCF1791.JPG
    DSCF1791.JPG
    95.8 KB · Visningar: 43
Last edited:
Chrille skrev:

Varför så arg? Jag ville ju bara ha likadana siffror som min Ajdol. Går inte det så visst fine, men jag tycker det är synd att jag inte fick göra världen lite vackrare.. :(

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman